رییس سازمان برنامه و بودجه می گوید، دولت با وجود منابع محدود، مصصم است از ۲ هزار طرح نیمه تمام کشور، طرحهایی اولویت دار را با مدیریت به اتمام برساند.

«محمد باقر نوبخت» امروز (دوشنبه) در مراسم اختتامیه سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵ که در سالن وزارت کشور برگزار شد، افزود: سرشماری ملی کار بزرگی بود که با همیاری مسوولان به ثمر نشست.
وی مرکز آمار را تنها متولی ارایه آمار کشور معرفی کرد و افزود: این نهاد به صورت ماهانه، فصلی و سالانه آمارهای مورد نیاز کشور نظیر نرخ تورم، بیکاری، رشد اقتصادی و آمارهایی از این دست را محاسبه می کند.
سخنگوی دولت ضمن اشاره به این که لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور را در زمان مقرر ارایه کردیم، درباره افزایش قیمت نفت گفت: سال گذشته که قیمت هر بشکه نفت به ۲۵ تا ٣٠ دلار رسید، منابع درآمدی بشدت کاهش یافت و نتوانستیم طرح های عمرانی را به درستی پیش ببریم.
نوبخت گفت: سال گذشته با کاهش درآمدهای نفتی در اجرای طرح های عمرانی دچار مشکل شدیم و تنها توانستیم امور جاری کشور را مدیریت کنیم.
وی گفت: در شش ماهه نخست امسال از فروش نفت به شکل پیش فروش استفاده کردیم. در این مدت صادرات نفت به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید، در صورتی که سال گذشته یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت به همراه میعانات گازی صادر می کردیم.
نوبخت با بیان این که هم قیمت نفت افزایش یافت و هم توانستیم صادرات خود را افزایش دهیم، گفت: با این افزایش توانستیم فشاری را که در ۶ ماه نخست امسال به دلیل کمبود درآمد سال قبل داشتیم ،جبران کنیم.
وی گفت: هم اکنون اولویت دولت تکمیل طرح های عمرانی در سطح ملی است که باید انجام شود و درصدد هستیم حقوق کارکنان دولت را تا پایان ماه جاری با تمشیت مدیریت کنیم.
سخنگوی دولت افزود: سال گذشته دو فشار بزرگ به دولت وارد شد از یک سو پرداخت ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم بود. سال قبل تر از آن چهار هزار میلیارد تومان گندم خریده بودیم .
نوبخت دومین فشار را مطالبات فرهنگیان عنوان کرد و گفت: این پرداخت ها سی ام آذرماه امسال انجام شد و توانستیم ۲۰ هزار میلیارد ریال( ۲ هزار میلیارد تومان) پاداش و هفت هزار میلیارد ریال (۷۰۰میلیارد تومان) حق التدریس به فرهنگیان پرداخت کنیم.
وی سومین کار بزرگ دولت یازدهم در سال جاری را پرداخت منظم به طرح های نیمه تمام عنوان کرد و گفت: در حال اجرای آن هستیم و هم اکنون بیش از ۲ هزار طرح نیمه تمام بجا مانده که دولت مصمم به اجرای طرح های اولویت دار است.
رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد، با منابع محدودی که داریم درصدد تکمیل برخی از این طرح ها هستیم.
وی سفر ریاست جمهوری به استان های کشور را برای به اتمام رساندن طرح های نیمه تمام عنوان کرد و گفت: با رایزنی مشترک توانستیم طرح های نیمه تمام را اولویت دار کنیم.
نوبخت گفت: همه آنچه را که در سال گذشته پرداخت نکردیم و همه آنچه را که امسال اولویت اجرای آنها را مشخص کرده ایم، می توانیم با منابع ویژه ای که در نظر گرفته ایم، راهبری کنیم.
وی درباره راه آهن مراغه و ارومیه گفت: در این مسیر کارخانه ای بود که باید با پول نقد تملک شود و تا پایان این دوره این طرح عمرانی اجرایی خواهد شد.
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: طرح های نیمه تمام که اولویت اجرا دارند را تا پایان هفته اعلام می کنیم و به استانداری ها گزارش می دهیم.
نوبخت استفاده از هنر مدیریت را در شرایط دشوار اقتصادی دانست و گفت: نمی توانیم از رفاه سخن بگوییم، اما دولت تمام تلاش خود را می کند تا روندها را به سمت مثبت سوق دهد.
وی گفت: صندوق بین المللی پول هم در گزارش اقتصادی خود وضعیت شاخص های اقتصادی را در ایران مثبت و رو به رشد اعلام کرد.
نوبخت گفت: در سه سال گذشته توانستیم رشد اقتصادی منهای ۶٫۵ درصد را به مثبت ۶٫۵درصد برسانیم و نرخ تورم بالای ۴۰درصد را به زیر ۱۰درصد کاهش دهیم.
در پایان این مراسم از تمام دست اندرکاران سرشماری ۱۳۹۵ تقدیر شد.
به گزارش ایرنا، امیدعلی پارسا رییس مرکز آمار ایران در این مراسم مشارکت ۴۷٫۵ درصدی مردم در نخستین سرشماری اینترنتی را موفقیت ملی ارزیابی کرد.
در سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵ که به دو صورت اینترنتی و حضوری انجام شد بیش از۲۳ میلیون و ۴۰۰هزار خانوار با جمعیتی برابر با ۷۷میلیون و ۴۰۰هزار نفر سرشماری شدند که ۹۷ درصد خانوارهای کشور را در بر می گرفت.
مرحله نخست سرشماری به صورت اینترنتی سوم مهرماه آغاز شد و در سی ام همان ماه پایان یافت. در این سرشماری ۴۶٫۴ درصد خانوارهای ایران مشارکت کردند.
مرحله دوم سرشماری که به صورت حضوری و با استفاده از تبلت بود از ۲۸ مهرماه آغاز شد و یکم آذرماه پایان یافت.