ونگ وا/ اکبر مقدسی// سید محمود حسینی پور استاندار مازندران در نشست خبری بمناسبت هفته دولت با اشاره به چند شاخص مهم اقتصادی وضعیت مازندران را بهتر از متوسط کشور و در برخی موارد جزو چند استان برتر کشور دانست.

وی که در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری ونگ درخصوص رضد اقتصادی استان و رابطه آن با تورم و معیشت مردم گفت: در بهار امسال نرخ بیکاری در مازندران ۶٫۹درصد بوده که ۱و۸ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل و ۱٫۳ درصد از متوسط کشور پایینتر بوده است. همچنین نرخ تورم تیرماه در مازندران ۴۶٫۴درصد بوده که ۱٫۲درصد کمتر از متوسط کشور و از نظر کاهش تورم رتبه ششم را در کشور داریم.

استاندار همچنین افزود: این کاهش نرخ تورم به نسبت دیگر استانهای کشور به خاطر تحقق نرخ رشد اقتصادی ۴٫۱۱ درصدی استان در سال گذشته بوده و این دستاورد پس از سالها نرخ رشد که در حد صفر بود به دست آمده است. و این حاصل ۱۷ جلسه و ۱۷۰ مصوبه ستاد عالی رشد اقتصادی استان است که شکل دادیم و این ستاد برای امسال نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد را هدف گذاری کرده است.

حسینی پور افزود این دستاوردها براحتی بدست نمی آید نیازمند برنامه های متعدد در حوزه های مختلف زیربنایی، اقتصادی، مالی، امنیتی و… است.

استاندار یکی از موارد افزایش جذب سرمایه گذاری را ایجاد پنجره واحد و تسریع در صدور مجوز ها از یک تا دو سال به ۴۵ روز تا دو ماه دانست و از رونمایی از پلتفرم جدید پنجره واحد در هفته دولت خبر داد.

استاندار مازندران گفت: در دولت سیزدهم اولین استانی هستیم که فاینانس با کشور چین را در راستای قرارداد ۲۵ساله ایران و چین اجرایی کردیم و قرار است چینی ها ۴۸ پروژه زیرساخت صنعت برق را با سرمایه گذاری ۱۱ هزار میلیاردی را توسعه دهند. توسعه صنعت نیاز به برق دارد  و فرسوده ترین زیرساخت برق مربوط به مازندران است.

حسینی پور در این نشست خبری عامل دیگر ارتقاء رشد اقتصادی را بهره وری دانست و افزود در سال گذشته در زمینه بهره وری جزو سه استان برتر کشور بودیم و حدود یک درصد رشد داشتیم که بعد از سالها رکود قابل توجه است.

استاندار برگزاری ۷ همایش منطقه ای فرصتهای سرمایه گذاری و احصا ۱۹۳ فرصت سرمایه گذاری در استان با۹۵۹۳میلیون یورو نیاز از دیگر اقدامات تسریع در جذب سرمایه گذاری بویژه سرمایه گذاری خارجی دانست و گفت تاکنون ۱٫۵ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب و برای ۶ طرح با حجم سرمایه گذاری ۴۰ میلیون دلاری مجوز صادر شد.

استاندار همچنین به تلاشهای خود و معاونان و اعضای ستاد تسهیل در راه اندازی مجدد برخی صنایع در شهرکهای صنعتی استان و رفع مشکلات آنها و خروج ۱۴۰ واحد از تملک بانکها و سپردن به سرمایه گذاران بصورت اجاره به شرط تملیک، ۹۶۴ مصوبه کارگروه ستاد تسهیل که غالبا در داخل مجموعه های شهرهکهای صنعتی تشکیل شد، برگزاری ۱۶ جلسه گفت و گوی دولت با بخش خصوصی با ۷۵ مصوبه افزایش شرکتهای دانش بنیان استان و… را از دیگر موارد عامل رشد اقتصادی و اشتغالزایی در استان دانست.

نماینده عالی دولت سیزدهم در مازندران به دیپلماسی اقتصادی این دوره اشاره ای کرد و افزود: در همه ادوار استانداران به روسیه یا کشورهای همسایه سفرهایی داشتند که نهایتا منجر به تفاهم نامه ختم می شد که ضمانت اجرایی ندار. بنده عرض کردم سفری به روسیه نمی روم مگر آنکه قرارداد امضا شود والا ما حدود ۳۰ تفاهم نامه با روسیه از گذشته داریم. بنابراین کمی صبر کردیم تا سفرمان به روسیه به امضای قرارداد ختم شود. ما در این سفر به سه استان روسیه سفر کردیم و با مسئولان ۴ استان ملاقات داشتیم و با سه فروشگاه زنجیره ای بزرگ روسیه که هریک در ۸۵ استان این کشور نمایندگی دارند قرارداد بستیم که ۱۲۰ قلم کالای مازندران در فروشگاههایشان عرضه شود. این بزرگترین دستاورد برای استان است.

سید محمود حسینی پور اشاره ای به منطقه آزاد مازندران و طرح گذشته که در مجلس و شورای نگهبان به بن بست خورده بود اشاره ای کرد واز پیگیریهایش در سفر ریاست جمهور به استان گفت و افزود بالاخره دولت سیزدهم طرح قبلی را از مجلس استرداد کرد و آن را اصلاح و مجددا به مجلس فرستاد و مجلس به آن رای داد. وی گفت معمولا طرحهای منطقه آزاد قبل از طرح در شورای نگهبان در معاونت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام می بایست به تصویب برسد. ما متوجه شدیم کمیته فرعی مجمع طرح سه لکه منطقه آزاد مازندران را رد کرد. بلافاصله با آیت الله آملی لاریجانی ریاست محترم مجمع ارتباط گرفتیم و از اهمیت موضوع صحبت کردیم ایشان هم برخلاف عرف رایج بنده را به جلسه اصلی مجمع دعوت کرد تا با توضیحاتی اعضا را متقاعد کنم. نهایتا حدود دو ساعت بحث منطقه آزاد مازندران در صحن مجمع مذاکره شد و در نهایت با یک رای بیشتر این طرح در مجمع به تصویب رسید. اکنون منتظر رای شورای نگهبان هستیم.

استاندار مازندران درپاسخ به سوالی درخصوص نظرش درباره پتروشیمی در اطراف بهشهر گفت: پتروشیمی حق مردم مازندران است. امروزه در دنیا تکنولوژی مدرن مشکلات زیست محیطی را حل کرده است. این پتروشیمی در روستای حسین آباد بهشهر است حدود ۴ کیلومتر با میانکاله فاصله دارد درحالی که در قوانین محیط زیست حداقل فاصله حدود ۱۰۰۰ متر تعریف شده است. تکنولوژی آن آلمانی است در واقع سرمایه گذار اصلی آن آلمانی است. قرار است ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیزاد وارد استان شود و این پروژه در حین اجرا می تواند تا ۷۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند. برخی اظهار نظرهایی که می شود بیشتر بنظر می رسد از روی غرض ورزی باشد. وی گفت ریاست محترم حمهور از هیئتی خواست تا موضوع را بررسی کنند سازمان بازرسی بررسی کرده و گزارشهایش را داده و اعلام کرد هیچ انحرافی در مراحل ابتدایی تاکنون در ساخت این پتروشیمی دیده نشد.

حسینی پور در این نشست خبری به ۱۱۶۵ پروژه افتتاحی استان مازندران در هفته دولت با ۸۱۷۳ میلیارد تومان سرمایه خبر داد و از کلنگ زنی ۲۱۲ پروژه با اعتباری بالغ بر ۷۱۲۳میلیارد هم اشاره کرد که مهمترین آن احداث شهر البسه در گلوگاه با ۱۰۰ هکتار وسعت که می تواند مقصد گردشگری و جذب مسافر از سایر استانها باشد چرا که این طرح برای اولین بار در کشور با این وسعت اجرا می شود که هر نوع لباس و پوشاک در آن تولید وعرضه شود.

وی همچنین از کلنگ زنی آزادراه چالوس به رامسر اشاره کرد کهبخاطر گران بودن قیمت زمین ۷۹ کیلومتر تونل و ۲۲ کیلومتر پل در مسیر آزادراه احداث می شود و همچنین ۷ جزیره در دریا از این پروژه پشتیبانی می کند و هریک از این جزایر با کاربری خاص می تواند در جذب توریست و توسعه استان کمک کند.

استاندار همچنین از دعوت از یک سرمایه گذار ایرانی مقیم دبی خبرداد و گفت این شخص همه آزادراههای کشور امارات را ساخته است ما از ایشان برای سرمایه گذاری در استان کمک خواستیم قرار است جاده کنارگذر گلوگاه تا رامسر را ساماندهی و زیباسازی کند.