وزیر نیرو در نیروگاه نکا عنوان کرد:

ناترازی برق استان مازندران با توسعه ظرفیت نیروگاه نکا کاهش می یابد

وزیر نیرو صبح جمعه با هدف اطلاع از آخرین وضعیت پروژه های در دست اجرای نیروگاه شهید سلیمی نکا از روند احداث واحد های جدید سیکل ترکیبی و لایروبی حوضچه آبگیر واحدهای بخار نیروگاه بازدید کرد.

علی اکبر محرابیان در این بازدید با اشاره به روند فزاینده مصرف برق در مازندران گفت: در راستای رفع ناترازی تولید و تقاضای مصرف برق منطقه، ۲ واحد گازی و یک واحد بخار با آخرین فناوری ها در این نیروگاه در حال اجراست.

🔰وی نوسازی و استقرار واحد های جدید در نیروگاه نکا را ضروری دانست و افزود: برای رفع ناترازی تولید و پاسخگویی به تقاضای موجود استان لازم است طرح هایی در منطقه نکا و غرب مازندران اجرا شود که برنامه ریزی لازم انجام شده و در تلاش هستیم که بتوانیم این ناترازی را مرتفع نماییم.

🔰محرابیان با بیان اینکه بخشی از نیاز مازندران از طریق خطوط انتقال فشار قوی از استان های دیگر تامین می شود، اظهار داشت: استقرار نیروگاه های در منطقه موجب تسهیل در تامین برق، کاهش تلفات و پایداری شبکه می شود.

🔰 وزیر نیرو همچنین از روند پیشرفت کار عملیات لایروبی حوضچه آرامش واحدهای بخاری نیروگاه نکا بازدید کرد.

♦️در سالهای اخیر سرعت گرفتن روند کاهش سطح آب دریای خزر و به تبع آن کاهش سطح حوضچه آبگیر، نیروگاه نکا را با چالش جدی محدودیت تولید مواجه کرده است.

🔸دریای خزر تامین کننده آب خنک کاری کندانسورهای (چگالنده بخار) واحد های بخار نیروگاه نکا است که در سالهای گذشته کاهش چشمگیری داشته و موجب رسوب لای و ماسه در حوضچه شده که علیرغم لایروبی مداوم آن نیازمند بررسی دقیق و ارئه راهکارهای عملی کوتاه و بلند مدت از سوی وزارت نیرو و سازمان های مرتبط است.

🏭نیروگاه شهید سلیمی نکا با ظرفیت نامی ۲۲۱۴ مگاوات از چهار واحد بخار ۴۴۰ مگاواتی و یک بلوک سیکل ترکیبی شامل دو واحد گازی هر یک با قدرت نامی ۱۳۷٫۶ مگاوات و یک واحد بخار سیکل ترکیبی با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات و دو واحد توربین انبساطی با قدرت نامی هرکدام ۹٫۴ مگاوات تشکیل شده است.

♦️این نیروگاه دومین نیروگاه حرارتی و بزرگترین نیروگاه بخار کشور پس از نیروگاه اتمی بوشهر است و بیش از ۴ درصد برق کشور را تامین می کند.

💠 با اتمام طرح توسعه ظرفیت تولید نیروگاه نکا به حدود ۲۷۰۰ مگاوات افزایش می یابد.