• تحلیلی برانتخابات مجلس حوزه بهشهر ، نکا و گلوگاه و چرایی انتخاب مجدد شریعتی
    اکبر مقدسی// نماینده مردم شهرستانهای بهشهر، نکا و گلوگاه باز هم از میان اصولگرایان انتخاب شد. هرچند رقابت سیاسی در این دوره وجود نداشت اما برای اولین بار حدود ۴۸ نفر در این حوزه تایید صلاحیت شدند و در نهایت ۳۱ نفر تا پایان انتخابات رقابت کردند. برخی از تحلیلگران در هفته های گذشته از احتمال شکست نماینده فعلی یا به دور دوم کشیده شدن انتخابات را می دادند اما دیدیم که غلامرضا شریعتی برای دومین بار پیاپی منتخب مردم این حوزه انتخابیه شده است.ضمن تبریک به نماینده منتخب و آرزوی موفقیت در کار نمایندگی مردم شرق مازندران؛ در خصوص چرایی این اتفاق سیاسی دلایلی قابل ذکر است که می خوانید:
    ۱- غلامرضا شریعتی در این دوره حدود ۳۸ هزار رای کسب کرد در حالی که در دوره قبل نزدیک به ۵۸ هزار رای داشت. هرچند تعدد کاندیداها و کاهش ده هزار نفری تعداد شرکت کنندگان در این دوره می تواند از عوامل موثر کاهش رای شریعتی باشد. اما از زاویه دیگر اگر بخواهیم به موضوع نگاه کنیم این می تواند یک شکست سیاسی برای ستادش و عملکرد وی باشد.
    ۲- در مجموع ۱۲ دوره انتخابات مجلس به اضافه یک میاندوره ای، ۱۳ دوره انتخاباتی که برای نمایندگی مجلس در حوزه انتخابیه بهشر، نکا و گلوگاه برگزار شد، همه ۱۳ نماینده منتخب کسانی بودند که حمایت جریانهای سیاسی: راست-چپ، اصولگرا-اصلاح طلب، یا حتی در اوایل انقلاب از حمایت علمای منطقه و یا ائمه جمعه سه شهرستان برخوردار بودند. به عبارتی هیچ کاندیدایی نتوانست بصورت مستقل یا بدون حمایت بخشی از علما یا گروههای سیاسی در این حوزه انتخابیه حد نصاب آراء را بدست بیاورد. در حالیکه در دیگر شهرستانهای استان چنین نبوده است!
    حال وقتی به کاندیداهای دوره دوازدهم می نگریم تنها نامزدی که ازحمایت جبهه متحد اصولگرایان و احزاب وابسته به آن، ائمه جمعه، نیروهای بسیج و… برخوردار بود غلامرضا شریعتی بود. مابقی بصورت مستقل فعالیت می کردند. احزاب و گروههای اصلاح طلب از هیچ کاندیدایی حمایت تکرده است. اگر گروهی یا تشکل کوچک از بعضی ازکاندیدا حمایت کردند بصورت ضعیف و بدون پشتوانه سیاسی و مردمی بود. پس رای آوری غلامرضا شریعتی قابل پیش بینی بود.
    ۳- از میان ۳۱ کاندیدای نمایندگی مجلس از این حوزه تنها چند نفر بصورت جدی فعالیت کردند. همانطور که اشاره شد بیشتر این کاندیداها غالبا با پیشینه اصولگرایی بودند و مابقی که به لحاظ سیاسی گاهی به نعل می زدند و گاه به میخ بهتر بود خودشان را مستقل نشان دهند، بنابراین شهروندانی که گرایش اصولگرایی دارند وقتی ببینند همه بزرگان و هادیان سیاسی جبهه آنها از شخص غلامرضا شریعتی حمایت می کنند چه دلیلی ببینند که به غیر آن رای بدهند ضمن آنکه کارنامه عملکرد این افراد حتی به اندازه شریعتی هم نبوده است. بنابراین همه تلاش این بزرگواران تنها توانست ۲۰ هزار رای شریعتی را کم کند.
    ۴- دسته دیگر از شهروندان که حزب و جناح برایشان مهم نیست وقتی تعداد زیاد کاندیدا را دیدند از رای آوری هریک از آنها نا امید می شدند بنابراین ترجیح دادند روی اسب بازنده شرط بندی نکنند و به سمت کسی بروند که احتمال رای آوریش بیشتر باشد. گروه دیگری از شهروندان که همواره از کاندیداهای جناح اصلاح طلب حمایت می کردند از جناح خود کاندیدای جدی و یا فعالی را نیافتند این افراد نسبت به سرنوشت انتخابات بی تفاوت بودند. رای آنها به هریک از کاندیدا بر حسب رفاقتهای شخصی، بچه محل بودن،و… بوده است.
    ۵- لازم به ذکر است رای ضعیفتر غلامرضا شریعتی نسبت به دوره قبل و همه ادوار مجلس، و مشارکت پایین مردم سه شهرستان در انتخابات علی رغم رشد چند برابری تعداد کاندیداها در این دوره از نکاتی است که نمی توان به راحتی از کنارش گذشت. این انتخابات درس بزرگی به مسئولان و شورای نگهبان داد که جلب مشارکت و آشتی مردم با صندوق رای چیزی نیست که در هفته های پایانی فیتیله نظارتی را کاهش دهیم و بصورت مهندسی شده برخی از کاندیداها را مورد لطف قرار دهیم و از طرفی عده ای از رقبا و مسئولان متلک پرانی کنند که: برخی ها با تک مانده قبول شدند وفاقد شایستگی لازم هستند! بسیاری از چهره های سیاسی منطقه که در حد و اندازه نمایندگی مجلس بودند برای حفظ آبروی خود جرات نکردند ثبت نام کنند.چون سالهای قبل خودشان یا دوستانشان تلاش میکردند و در نهایت با سد شورای نگهبان مواجهه می شدند. فرایند آشتی مردم با صندوق از یکسال قبل از انتخابات با آزادی بیان در رسانه ها و حضور چهره های مطرح و سرشناس در انتخابات بصورت هماهنگ در سراسر کشور صورت می گیرد.

متاسفانه بایستی افزود برخی از کاندیداها در حد و اندازه نمایندگی مجلس نبودند و از حرفهاو شعارهایشان پیدا بود که با وظیفه مجلس آشنا نیستند افزایش کاندیدا با کیفیت پایین نه تنها بر تقویت مشارکت نمی افزاید بلکه مردم را ناامید تر می کند.
و در آخر اینکه غلامرضا شریعتی اندراتی کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان بود بنابراین دوازدهمین کرسی مردم بهشهر نکا وگلوگاه در مجلس شورای اسلامی باز هم به جناح سیاسی اصولگرایان تعلق گرفت.
@vangva