ونگ وا// مرتضی رمضانی فرماندار نکا در پنجمین مجمع سلامت شهرستان که با حضور اعضا و جمعی از خیرین سلامت و دکتر گوهردهی معاونت مشارکتهای مردمی دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد با اشاره به مشکلات و کمبودهای بهداشتی و درمانی نکا گفت بهترین تودهنی به دشمن و آمریکا در شرایط فعلی خدمت رسانی به مردم است.

وی همچنین ضمن تقدیر از دکتر خانجانی بعنوان معدود مدیران جهادی و پای کار شهرستان به چند مورد از مشکلات شهرستان در این حوزه از جمله کمبود تخت بیمارستانی و لزوم تسریع در اجرای فاز دوم بیمارستان امام حسین و بوعلی، نبود تجهیزات بیمارستانی مانند MRI و…، مشکل فاضلاب در محله مسکن مهر، مشکل کشتارگاه و… اشاره کرد.فرماندار نکا با اشاره به سالگرد شهید سلیمانی گفت حاج قاسم همه وجودش وقف نظام و انقلاب بود و دشمن دید نمی تواند مانع راه و مکتبش شود رزیلانه اقدام به ترورش دست زد.

دکتر گوهردهی که به نمایندگی از رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این جلسه شرکت کرده بود با اشاره به لزوم مشارکت همه بخش ها و تشکل ها در سلامت عمومی گفت دانشگاه به تنهایی نمی تواند سلامت جامعه را تضمین کند نیاز به مشارکت همه اقشار سازمانهای دولتی و نهادهایی مردمی است.

وی با اشاره به ۴ عامل مرگ و میر بیماریهای غیر واگیر شامل دیابت، فشارخون، سرطان و سکته به طرح پویش سلامت جامعه که در حال اجراست اشاره کرد که پویش دیابت و فشار خون جمعیت بالای ۱۸ سال را در بر می گیردو وی گفت تا روز گذشته در کشور حدود ۵۰ درصد از جمعیت هدف پویش شدند در حالی که این آمار در مازندران ۶۹ درصد و در شهرستان نکا ۸۰ درصد پویش شدند.

دکتر گوهردهی همچنین گفت: ۲۴ درصد مردم کشور مشکل فشار خون دارند در حالی که این آمار در مازندران ۲۹ درصد است و ۱۴ درصد مردم ایران دیابتی هستند که این آمار بالاتر از متوسط جهانی است اما در مازندران این آمار حدود ۲۰ درصد است. بنابراین در استان مازندران نیاز به عزم جدی رای کنترل این دو بیماری زمینه ای هستیم.

دکتر خانجانی مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا که در این جلسه دبیر بود در گزارشی به مهمترین اقدامات بهداشتی این شبکه و کمبودها ونیازهای شبکه پرداخت.

در این جلسه همچنین پویا از شورای شهر کوزه گری از شورای شهرستان به مهمترین اقدامات شهرداری و شورا در خصوص سلامت شهر اشاراتی داشتند و از مشکلات و کمبودهای بهداشتی نکاتی را بیان کردند. همچنین ابولقاسم محمدی از طرف تشکل خانه مشارکتای مردمی سلامت در خصوص مهمترین اقدامات این تشکل نکاتی را بیان کردند.

گزارش: اکبر مقدسی