مازندران در حوزه گردشگری سلامت ظرفیت های خوبی دارد که سال‌های قبل برای کشورهای دیگر یا معرفی نشده و یا آنچنان که باید در این زمینه فعالیتی صورت نگرفته بود اما در دولت سیزدهم و با سیاست تقویت دیپلماسی خارجی در تمامی حوزه ها باعث شده تا اقدامات انجام گرفته در این بخش در استان به بار بنشیند.

 وجود ۴۰ بیمارستان دولتی و خصوصی با فعالیت در زمینه های تخصصی پزشکی و درمانی بخشی قابل ملاحظه زیرساخت های موجود استان مازندران در حوزه گردشگری سلامت به شمار می رود.

در کنار وجود چنین ظرفیتی در مازندران، ‌ هر یک از این بیمارستان ها طی سالهای اخیربا تزریق اعتبارات دولتی در گام های مختلف طرح “هتلینگ” در آنها اجرا شده است که در این طرح شکل و شمایل اتاق های بیمارستان متناسب با استانداردهای روز جهان بهسازی و ترمیم شد به طوریکه این زیرساخت در برخی از بیمارستان ها باعث شده تا وضعیت ساختاری و ظاهر آنها بسیار متفاوت تر از گذشته شود.

بیمارستان امام خمینی (ره) ساری یکی از بیمارستان های قدیمی مازندران یکی از مصداق چشمگیر این نوع هتلینگ و زیباسازی مراکز درمانی در استان به شمار می رود که نارضایتی زیاد بیماران و مراجعه کنندگان از چهره ناپسند این مرکز درمانی و بستری مهم استان با استاندارد و مناسب سازی فضا جای خود را به رضایتمندی داده است.

همسو با انجام این اقدامات زیرساختی در حوزه فضاسازی و تکمیل تخصص های پزشکی و درمانی در بیمارستان های مازندران پیگیری های مجدانه برای ورود به عرصه گردشگری سلامت استان انجام شده است که رای زنی با بخش درمان کشورهای همسایه و نیز دعوت و بکارگیری از شرکت های گردشگری برای معرفی و جابجایی بیماران خارجی از جمله آنها است.

اکنون بعد از حدود بیشتر از ۲ سال فعالیت ها و پیگیری های همه جانبه در این خصوص بنا به گفته مسوولان این حوزه اکنون زمان باردهی اقدامات انجام شده است تا شاهد حضور پُرتعداد مسافران خارجی به مازندران برای دریافت خدمات درمانی باشیم.

اما گردشگری سلامت چیست که در تعریف جهانی درباره آن گفته شده که گردشگری سلامت یا health tourism که با عناوین “توریسم درمانی” و “توریسم سلامت” هم از آن یاد می‌شود، فرصتی بی‌نظیر برای کسب درآمدهای چشمگیر ارزی و توسعه اقتصادی است. بنا به گفته فعالان حوزه گردشگری سلامت، هر گردشگر سلامت دست کم سه برابر یک گردشگر عادی ارزآوری داشته و ۲ برابر آنها شغل ایجاد می‌کند.

گردشگری سلامت (Health tourism) که گاهی با نام گردشگری پزشکی (Medical tourism) نیز شناخته می‌شود، از قرن‌های گذشته در کشورهای مختلف وجود داشته، اما در سال‌های اخیر به عنوان یک صنعت پویا و جذاب، مورد توجه قرار گرفته است. سفر به سایر کشورها یا شهرها برای بهره‌گیری از تجارت پزشکان و استفاده از چشمه‌های آب گرم یا دریاچه‌های نمک، لجن یا ماساژ طبی از جلوه‌های قدیمی گردشگری سلامت بوده که در طول تاریخ جریان داشته است.

دست پُر دولت در توسعه گردشگری سلامت مازندران

مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با اشاره به وجود ۴۰ بیمارستان دولتی و خصوصی دراستان گفت:‌از این میان برای ۱۱ بیمارستان استان از سوی وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی مجوز گردشگری سلامت صادر شده است.

محسن رمضانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه اعزام بیماران از خارج کشور از طریق شرکت های حوزه گردشگری سلامت که مجوز فعالیت آنها وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر می کند انجام می شود.

وی ادامه داد: برای این منظور با توجه به بی رغبتی شرکت های گردشگری سلامت مازندران برای فعالیت در این خصوص طی رای زنی انجام شده شرکت هایی از تهران در این زمینه با مازندران همکاری می کنندو بیمارانی خارجی در قالب فرمت تعریف شده گردشگری از کشور مبدل تحویل گرفته و به استان مازندران منتقل می شود.

مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با زیرساخت هایی که فراهم شده است پیش بینی می شود ماهانه ۱۰ تا ۱۵ بیمار از کشورهای دیگر برای انجام جراحی و یا دیگر مداخلات درمانی در بیمارستان های استان بستری شوند.

وی اظهار داشت:‌به ازای ورود هر بیمار خارجی به مازندران پیش بینی می شود هفت هزار دلار درآمدزایی برای کشورو استان ایجادشود.
رمضانی افزود:‌ بیمارستان امام خمینی(ره) ‌ساری برای انجام جراحی های زیبایی و اقدامات درمانی نازایی، ‌ بیمارستان خاتم الانبیا بهشهر برای درمان و جراحی چشم و شیمی درمانی و بیمارستان رازی قائمشهر برای درمان بیماری های عفونی بیماران خارجی آماده فعالیت است.ایرنا/