آیت‌الله کوهستانی دعوت به اجتهاد را نپذیرفت/ شرطی که «آقاجان» برای طلاب گذاشت

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام اینکه سه تن از علمای جهان اسلام، آیت‌الله شیخ محمد کوهستانی را دعوت به اجتهاد کردند، اما ایشان نپذیرفت، اشاره‌ای به خدامحوری آن عالم بزرگوار داشت که حتی برای درس‌خواندن طلاب در خانه‌ای که تبدیل به حوزه علمیه کرده بود نیز شرطی گذاشت که مورد رضایت خداوند باشد.
به گزارش آوای خزر از شهرستان بهشهر، آیت الله صادق آملی لاریجانی صبح امروز در پنجاه و یکمین سالگرد ارتحال عالم جلیل‌القدر علامه محمد کوهستانی که در دانشگاه علم و فناوری مازندران برگزار شد، بیان داشت: نام این عالم فراتر از استان رفته است، اما ایشان یک شخصیت مغفول‌مانده در جامعه ماست.

وی با بیان اینکه بزرگوارانی بودند که به آیت‌الله کوهستانی اجازه اجتهاد داده بودند، افزود: ایشان، اما با آن وارستگی چنین چیزی را مخفی کرد.

لاریجانی با عنایت به اینکه شیخ کوهستانی و شاگردانش ستارگان جهان تشیع هستند، اظهار کرد: آن عالم علاوه بر علم آموزی بر تربیت اخلاقی و اصرار بر نماز شب طلاب داشت و شرط می‌کرد که اگر طلاب نماز شب نمی‌خوانند به این دلیل که اینجا ملک شخصی من است، رضایت ندارم کسی اینجا تحصیل کند.

وی ادامه داد: آیت الله کوهستانی تمام عمر خود را وقف تعلیم و تربیت طلاب و مردم‌داری کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روایاتی از پیامبر اسلام صلوات‌الله علیه مبنی بر اینکه ثروتمندان واقعی عامل به قرآن و شب زنده‌داران هستند، گفت: اینکه آن عالم ربانی درب اتاق طلبه‌ها را بزند و آن‌ها را به نماز شب دعوت کند، مصداق همین روایت است.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم در خصوص افرادی که انس با قرآن دارند، بیان کرد: اینکه عالمی همه معانی را جمع کند و اهل تلاوت قرآن و تهجد باشد و حتی شنیدم به مدرسه می‌رفت و قرآن می‌خواند تا نورانیت قرآن در مدرسه باشد، قابل تأمل است.

آیت‌الله کوهستانی دعوت به اجتهاد را نپذیرفت/ شرطی که «آقاجان» برای طلاب گذاشت
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: اگر کسی حرف و اخلاقش تاثیرگذار باشد باید عامل باشد.

وی با اشاره به سوره «مزمل» که آیت الله کوهستانی نیز فراوان آن را می‌خواند و از حفظ بود، اظهار داشت: اینطوری نیست که کسی به یکباره فردی، چون آیت‌الله کوهستانی شود بلکه باید عمری را طی کند و برای رسیدن به «مقام محمود» تلاش کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار داشت: حقیقت انسانی در ظرف زمان و مکان نمی‌گنجد، معنای «من» انسانی بدن نیست، اهل‌الله که به دنبال معرفت نفس بودند قدر انس با قرآن، خلوت با حق‌تعالی و شب‌زنده‌داری را می‌دانست.

وی یادآور شد: کسی، چون آیت‌الله کوهستانی، سه تا عالم درجه اول جهان اسلام ایشان را دعوت به اجتهاد کردند، اما ایشان نپذیرفت، چون چیز دیگری به ایشان داده بودند که از طرف پروردگار بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان از حضور روحانیت معزز، مسوولان استانی و کشوری و دست‌اندرکاران این مراسم قدردانی و اظهار کرد: طوری زندگی کنیم که زمان رفتن از زندگی خود پشیمان نشویم.

آیت‌الله کوهستانی دعوت به اجتهاد را نپذیرفت/ شرطی که «آقاجان» برای طلاب گذاشت
نماینده ولی فقیه در مازندران نیز با بیان اینکه آیت الله حاج شیخ محمد کوهستانی مخزن‌الاسرار بودند، تصریح کرد: آن بزرگوار اسرار زیادی را در سینه داشت و برخی از آن‌ها را برای کسانی‌که اهلش بودند عنوان می‌کرد.

آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی گفت: آنچه اکنون از این عالم گرانقدر باقی‌مانده و به چاپ رسیده، یکی از هزاران است.

امام جمعه ساری با توجه به مردمی‌بودن آیت‌الله کوهستانی و تربیت هزاران طلبه، حضور ۲۰۰ طلبه در مراسمات برگزاری پیش‌یادواره و اختتامیه آن عالم ربانی را بخشی از ابراز ارادت طلاب به جایگاه ایشان است.

سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران نیز پیام آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور به حاضران در این مراسم را قرائت کرد. همچنین محمود شالویی نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه همایش ملی بزرگداشت آیت‌الله حاج شیخ محمد کوهستانی معروف به «آقاجان» را قرائت کرد.

خدام بارگاه حضرت ثامن‌الحجج علیه السلام نیز با پرچم آستان قدس رضوی در این مراسم حضور یافتند. (مرحوم آیت‌الله کوهستانی در سال ۱۳۵۱ به درود حیات گفتند و بنا به وصیتش در دارالسیاده بارگاه رضوی آرمیده است)
رونمایی از تمبر، کتاب آیینه معرفت نوشته مسعود فلاح و دکتر حبیب الله نجفی هزارجریبی، و همچنین تجلیل از مقالات برتر همایش ملی بزرگداشت آیت الله کوهستانی، پایان بخش این رویداد بزرگ علمی و فرهنگی بود.

نمایشگاه خوشنویسی با جملاتی از سخنان آیت الله فقید محمد کوهستانی و کتابت سوره عنکبوت بر روی تار عنکبوت کاری از هنرمند بهشهری که در نمایشگاه‌های مختلفی ارائه شد، در حاشیه این مراسم نیز در معرض دید مدعوین قرار گرفت.

من سخن بیهوده را کمتر از غذای حرام نمی‌دانم” یکی از جملات به یادماندنی مرحوم آقاجان کوهستانی است.