رئیس جمهوری اسلوونی در مجلس شورای اسلامی گفت:هدف ما ایجاد بهترین روابط اقتصادی و سیاسی با جمهوری اسلامی ایران است.

، «بروت پاخور» رئیس جمهوری اسلوونی در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی حضور یافت و برای نخستین بار رئیس جمهور یک کشور دیگر در خانه ملت سخنرانی کرد.
بروت پاخور رئیس جمهوری اسلوونی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: امروز افتخار بزرگی است که به عنوان رئیس جمهوری اسلوونی با شما صحبت کنم، با مردم خوب و مهربان کشور شما ملاقات کردم و هدفم ایجاد بهترین روابط اقتصادی و سیاسی و دیگر زمینه‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلوونی است.
وی با اشاره به این که امروز قصد دارد سفارت جمهوری اسلوونی در تهران را یک بار دیگر افتتاح کند اظهار داشت: روز گذشته مذاکرات خوبی با رهبران سیاسی ایران و همچنین رهبر انقلاب اسلامی داشتم و در این مذاکرات متوجه شدم که فضای تحرک و مانور بالایی میان دو کشور وجود دارد و اعتقاد دارم که بر اساس احترام و اعتماد متقابل می‌توانیم به نفع مصالح دو کشور اقدامات متعددی انجام دهیم که در جهت صلح و امنیت خواهدبود.
وی افزود: من برای مدت طولانی عضو پارلمان اسلوونی و رئیس پارلمان بودم، پارلمان هسته اصلی دموکراسی در هر کشوری است، من به شغل شما احترام می‌گذارم و بهترین آرزوها را برای شما دارم.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از سخنرانی رئیس جمهور اسلوونی با دست زدن از سخنرانی وی قدردانی کردند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز با بروت پاخور دیدار کرده و همراه با وی وارد مجلس شده بود رییس جمهوری اسلوونی را بدرقه کرد.
رئیس جمهوری اسلوونی که روز گذشته وارد ایران شد تاکنون با مقام معظم رهبری و چند تن از مقامات عالیرتبه کشور دیدار و گفت و گو کرده است. افتتاح مجدد سفارت اسلوونی در ایران که ۴ سال پیش به خاطر برخی مشکلات اقتصادی آن کشور تعطیل شده بود از جمله برنامه های پاخور است./ایرنا