رییس جمهوری با بیان اینکه اگر می خواهیم در کنار هم باشیم، باید یکدیگر را یاری کنیم، گفت: چرا برای مسائل کوچک، ارزش های بزرگ قربانی می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسملین حسن روحانی روز دوشنبه در همایش مسئولیت اجتماعی کشور افزود: اساس وجود انسان از انس است و ریشه انسان هم از انس می باشد. زمانی زندگی ما نشاط و قوام دارد که با هم نوعان خود دارای رافت باشیم.
وی ادامه داد: معنی الفت در اسلام در مقابل چیزی است که افراطیون در جهان فریاد می زنند و آنها فقط تنها افراط گری خود و جمع خود را می بینند. افراط گر، روح مقابل را کوچک می پندارد و جز خود و یاران خود همه را ناحق می داند.
رییس جمهوری اظهار داشت: در حالی که اساس اسلام این نیست و نهاد جامعه بشری یک واحد است که یا برادران ما هستند و یا هم نوعان ما می باشند.
روحانی گفت: آیا می شود زندگی داشته باشیم که بدون رابطه انسانی، مهربانی با دیگران و عفو و گذشت باشد؟ هر جا انس نیست، انسان هم نیست. چون انسان از انس است و اگر می خواهیم در کنار هم باشیم، باید یکدیگر را یاری کنیم.
وی افزود: شاید به ذهن ما بیاید که یاری گیرنده محتاج است ولی بعکس، یاری دهنده بیشتر محتاج است. احتیاج یاری گیرنده عمدتا مالی و احتیاج یاری دهنده عمدتا روحی و معنوی است.
رییس دولت یازدهم اضافه کرد: آن وقت که شما به یک انسان گرفتار کمک می کنید، یا با یک هدیه مالی، یک زندانی را از بند رها می کنید، یا آن روز که به یاری یک معلول می شتابید، یا دل زن سرپرست خانواری را خوشحال می کنید؛ خود را راضی کرده اید قبل از آن که طرف مقابل را راضی کرده باشید. ما نیازمند کمک هستیم نه نیازمند دریافت کمک، هر چند همه به نوعی نیازمند کمک دیگران هستیم.
روحانی گفت: همه زندگی ما آن است که همدیگر را یاری و از سرمایه جامعه حفاظت کنیم.

**مدیر باید قدرت حفاظت از سرمایه ها را داشته باشد
رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه هر کسی می خواهد در این جامعه مسئولیتی را بر عهده بگیرد، نیازمند دو شرط است، گفت: مدیر و مسئول در هر سطحی باید قدرت حفاظت از سرمایه ها را داشته باشد. نکند چند صباحی در گوشه ای از کشور عظیم ایران، مسئولیتی در کشور برعهده داشته باشیم ولی از سرمایه مادی و معنوی حراست نکنیم.
روحانی افزود: سرمایه تنها نفت، گاز و معادن نیست بلکه باید از رابطه سالم جامعه و دوستی اعضا جامعه حفاظت کنیم تا شکاف در میان مردم بوجود نیاید. سر مسائلی که خیلی برای جامعه مفید و مهم نیست، وقت خود را تلف نکنیم و آنچه قرآن بر آن تاکید دارد سبقت گرفتن در عمل خیر است.
روحانی گفت: یکی به سمت کعبه می ایستد و دیگری به سمت بیت المقدس؛ سوم و چهارمی مسیر دیگری را پیش چشم خود قرار می دهد اما قرآن می گوید برای این موضوعات بحث نکنید، هر قومی برای خود مقدسات، قبله و جهتی دارد، بحث نکنید که بیت المقدس بهتر است یا کعبه. اینکه قبله ما بهتر است یا مسیحیان یا یهودیان، آنچه که مهم است سبقت گرفتن در کار خیر است.
وی افزود: افتخار ما زمانی است که نسبت به ملتها و اقوام دیگر در خیررسانی به مردم و جامعه و خیر جمعی به دیگران مقدم باشیم.
رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: اولین خیر در جامعه، وحدت جامعه و احترام گذاشتن به همه مذاهب و ادیان است. ما همه اعضای یک پیکر واحد هستیم، بنابراین چرا این قدر شکاف و فاصله باید وجود داشته باشد و چرا سر مسایلی که اهمیت ندارد، ارزش های مهم را زیر پا می گذاریم.
روحانی خاطرنشان کرد: برای کاری؛ راستی را زیرپا می گذاریم و دروغ می گوییم. برای کاری به دیگران توهین می کنیم و برای کاری چهره را تخریب می کنیم. آن کار چیست؟ این آقا عزیز باشد یا نباشد، کاری کنیم در نظرسنجی محبوبیت فرد زیاد شود یا کم شود، آنچه مهم است ارزش های اخلاقی است.
وی تاکید کرد: چرا باید اخلاق، راستی و محبت به دیگران و وحدت جامعه را زیرپا بگذاریم؟ این کارها با چه هدفی انجام می شود و چرا برای مسایل کوچک جامعه ارزش های بزرگ جامعه را قربانی می کنیم؟
رئیس جمهوری افزود: جامعه نیاز به خیرجمعی دارد و ما هم نیاز به خیر جمعی داریم، بنابراین باید همدیگر را یاری و کمک کنیم و این خیر تنها سخاوت مادی نیست هرچند سخاوت مادی در جای خود ارزشمند است. گاهی سخاوت مادی زندگی یک انسان را نجات می دهد و باعث می شود فردی از بیماری نجات یابد و یا بتواند فرزند خود را به مدرسه بفرستد.
روحانی ادامه داد: پیامبر می فرماید ارزش آدم ها به نیکوکاری افراد است؛ این نیکوکاری هر چه بیشتر باشد، خیرجمعی بیشتر خواهد بود. منزلت فرد برتر و بالاتر خواهد بود؛ گاهی در مسایل روحی باید به جامعه کمک کنیم و گاهی باید افراد را یاری کنیم که این خیر جمعی است.
وی تصریح کرد: به عنوان یک خادم به صراحت عرض می کنم که هیچ نیازی بالاتر از مساله اشتغال جوانان نیست و هیچ خیری بالاتر از زمینه سازی برای اشتغال نسل جوان نیست به ویژه آنها که مشکل جسمی دارند.
روحانی گفت: وقتی شنیدم که شرکت تولیدی همه کارگران خود را از افراد معلول انتخاب کرده، خوشحال شدم. اگر می خواهیم کمکی کنیم بهترین کمک اشتغال برای فردی است که دارای مشکلات جسمی و ذهنی است.

**کمک به محیط زیست و جلوگیری از هدررفت آب خیر جمعی است
رییس جمهوری گفت: خیر جمعی تنها این نیست که نذر کنیم و در ایامی به مردم غذا دهیم البته این هم در جای خودش خیر جمعی است ولی خیر مهم این است که به فردی که می بینیم در زندگی دچار تزلزل شده، کمک کنیم و التیام بخش زندگیش باشیم.
روحانی افزود: وقف فقط زمین و باغ نیست یکی از وقف ها وقف وقت است، وقتی که برای تربیت نوجوانان و ورزش جوانان گذاشته شود، خیر جمعی است و گاهی به سازمانی و نهادی مانند محیط زیست کمک کردن خیر جمعی است. بنابراین اگر دست به دست هم دهیم و لوله آبی را که منجر به هدر رفت آب می شود، تعمیر کنیم نیز خیر جمعی در آن نهفته است .
وی به هدر رفت آب 30 درصدی در لوله های انتقال اشاره کرد و گفت: اینکه گفته شود این موضوعات از وظایف دولت است، من قبول ندارم. همه باید دست به دست هم دهیم و اگر دولت کاری را انجام می دهد در سایه تلاش مردم است .

**کاهش اتکا به نفت/تولید نفت غرب کارون 250 هزار بشکه افزایش یافت
رییس دولت یازدهم اظهارداشت: در دولت یازدهم تلاش شد تا اتکاء به نفت کم شود و در بودجه جاری نیز 30 درصد متکی به نفت و70 درصد متکی به درآمد حاصل از مالیات است. مردم خودشان کشور را اداره می کنند؛ نفت هم برای ما و هم برای نسل آینده است اما مالیات برای خودمان است و همه باید دست در دست هم، مشکلات آب، اشتغال و محیط زیست را که مهمترین مشکل کشور است، حل کنیم .
روحانی گفت: در طول سه سال، تولید نفت در غرب کارون را 250 هزار بشکه افزایش دادیم که از افتخارات صنعت نفت کشور است. برای این منظور هفت هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفته است اما گاز بسیاری از این مراکز در حال سوختن است و نیازمند سرمایه گذاری برای بهره مندی از این محصول هستیم.
وی افزود: در این بخش دولت سرمایه گذاری عظیمی صورت داد و اشتغال هم ایجاد شد. اگر سرمایه گذاری برای استفاده از گاز حاصل نیز بوجود آید؛ هم محیط زیست تخریب نمی شود وهم اشتغال ایجاد خواهد شد.

**گفتمان جامعه، سیاست زده شده است
رییس دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: خیر جمعی معنای گسترده دارد وتنها کمک مالی نیست گاهی نوشتن یک مقاله خوب و برنامه مناسب در فضای مجازی که در زندگی مردم اثرگذار باشد، خیر جمعی دارد و گاهی یک هنرمند ممکن است بخشی از وقت خود را صرف آموزش جوانان کند که این نیز خیر جمعی است .
روحانی افزود: گفتمان جامعه خیلی سیاست زده شده است، البته لازم است اما جامعه نیاز دارد تا وارد گفتمان اجتماعی و خیر جمعی نیز بشود؛ پس اینقدر سر مسایلی که برای جامعه مفید نیست، بحث نکنیم .
وی با بیان اینکه برخی از دانشگاه های اروپا و امریکا به صورت وقفی اداره می شود، ادامه داد: برای نمونه، دانشگاه هاروارد امریکا دارای بیش از 33 میلیارد دلار موقوفات است و سالی 1.5 تا 2 میلیارد دلار از طریق درآمد موقوفات به دانشگاه می رسد.
رییس دولت یازدهم اضافه کرد: 70 دانشگاه آمریکایی درآمد خود را از موقوفات دریافت می کنند؛ البته در کشور ما نیز موقوفات زیاد است و اگر چه بیشتر این موقوفات به حوزه های علمیه و مساجد صورت می گرفته است، اما می توانیم وقف ها در همه جا انجام دهیم .
روحانی خاطر نشان کرد: اینطور نیست که در دنیای غرب وقف و کمک نیست. در غرب فرزند از بهزیستی می آورند و به عنوان فرزند خوانده بزرگ می کنند اما وقتی از غرب سخن گفته می شود، فکر می کنیم همه غرب در فساد نهفته است. اگر همه غرب فساد بود که به این رشد علمی و اقتصادی نمی رسیدند، البته جامعه غرب آلودگی هایی دارد ولی بخش های مثبت آن را باید دریافت کرد.
وی گفت: خوشحالم که وزارتخانه ها ودستگاهها مردم را برای کمک به جامعه تشویق می کنند و خواهش می کنم بخشی از گفتمان، حرف ها، تشویق ها و تلاش ها در مسیر سبقت گرفتن در عمل خیر باشد که هم اجر دنیوی و هم اخروی دارد .
به گزارش ایرنا، در همایش امروز تنی چند از وزیران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مسوولان دولتی حضور داشتند.
هدف اصلی اهدای این همایش ایجاد زمینه های لازم برای ارتقای سطح سلامت و بهبود کیفیت خدمات با مشارکت نهادهای اجتماعی اعلام شده و گروه های هدف نشان مسوولیت اجتماعی ایران هم رسانه ها، موسسات خیریه، اشخاص حقیقی، موسسات، نهادها و سازمان های دولتی، صاحبان کالا و خدمات بخش خصوصی، انجمن ها، تشکل ها و سازمان های مردم نهاد، پژوهشکده ها، دانشگاه ها و موسسات علمی و آموزشی هستند.