ونگ وا- اکبر مقدسی// سپهبد شهید قاسم سلیمانی از معدود فرماندهان نظامی کشور بود که سالها پس از جنگ تحمیلی، در میدان نبرد ماند تا انقلاب اسلامی ایران به آرمانهایش نزدیکتر شود. درباره سردار سلیمانی زیاد شنیدیم؛ نابغه نظامی، دیپلماتی شجاع، انقلابی به تمام معنا، سردار دلها و… اما او دنبال چه بود؟ ماموریتش چه بود؟ او در طول خدمتش پیروزی های زیادی کسب کرد و کمکهای فراوانی به عزت ملی، امنیت و سربلندی جمهوری اسلامی و نیز پیروزی جبهه مقاومت اسلامی کرد.  شهادت برای مرد میدان نبرد محتمل ترین گزینه است. او هم همواره در رفتار و بیانش شهادت را آرزوی خودش می دانست. حال بنظر می رسد شهادت این سردار بزرگ در همین چند روز دستاوردهای زیادی برای انقلاب اسلامی در پی داشته است. شاید بتوان اینگونه تعبیر کرد حتی شهادتش هم امتداد مسیر حرکت سردار سلیمانی با سرعت بسیار بالاتر بوده است. در این یادداشت به برخی از این برکات شهادت شهید سلیمانی اشاره می شود.

  • همبستگی ملی: شهید سلیمانی در طول حیات زندگی ساده وشخصیتی مردمی داشته و هرگز خودش رادرگیر دعواهای سیاسی و جناحی داخل کشور نکرده بود. از طرفی پیروزیهای بین المللی ایشان در مبارزه با استکبار و داعش از وی چهره ای محبوب ساخته بود. امروز پس از شهادتش می بینیم همه گروهها و شخصیتهای سیاسی کشور از فقدانش متاثر شده اند. و همه اقشار مردم ایران یکپارچه برای حاج قاسم گریستند وحضور بی نظیر دهها میلیون شرکت کننده در تشییع پیکر این شهید در شهرهای مختلف کشور و همچنین حضور چشمگیر در مراسم شهید در سایر نقاط یک بار دیگر همبستگی ملی را به رخ جهانیان کشاند. و یک بار دیگر یکپارچگی مردم ایران را پس از سالها شاهد بودیم.
  • همبستگی با جبهه مقاومت: برای جمهوری اسلامی غده سرطانی منطقه اسرائیل است و تا زمانیکه اسرائیل در منطقه است نا امنی وجود دارد. ظهور جریانات تکفیری همچون داعش، القاعده و… دسیسه کشورهایی همچون آمریکا است تا بتواند برای اسرائیل حاشیه امنیت ایجاد کند. جبهه مقاومت در واقع جبهه ای است که در جهت کمک به مقاومت بیشتر مسلمانان فلسطین و لبنان برای بازپس گیری قدس است. سردار سلیمانی تلاش زیادی برای همراه کردن مردم و گروههای سیاسی دیگر کشورهای اسلامی از جمله لبنان، فلسطین،سوریه، عراق و… با جبهه مقاومت کرد و دستاوردهای خوبی داشت اما امروز می بینیم با شهادتش موج خونخواهی سردار و تقویت جبهه مقاومت و ایجاد زمینه برای تبلیغ راه سردار فراهم شده است. امروز حتی مردم ایران هم به تقش جبهه مقاومت در رسیدن به اهداف استراتژیک پی برده و اعلام همبستگی نمودند.
  • دشمنی با آمریکا: مسئولان جمهوری اسلامی تلاش زیادی می کردند تا به مردم منطقه بفهمانند آمریکا امپریالیست جهانی ودشمن اصلی کشور است. اما ماهیت عصر جدید و تکنولوژیهای ارتباطی، پرهیز از خشونت و… فهم موضوع را برای افکار عمومی سخت کرده بود. امروز با شهادت سردار سلیمانی یکی از محبوب ترین چهره های کشورو منطقه به دستور مستقیم عالی ترین مقام کشور آمریکا، به مردم نشان داد آمریکا هیچ معیار حقوقی واخلاقی پایبند نبوده و کمتر قابل اعتماد است.
  • غرور ملی: طی سالهای اخیر هیچ موضوعی به اندازه شهادت سردار سلیمانی غرور ملی را جریحه دار نکرده بود. بحث انتقام طی چند روز اولیه گفتمان غالب درایران و برخی از کشورهای خاورمیانه شده بود. همین موضوع بهانه ای شد تا ایران همان پایگاه آمریکایی که ترور سردار سلیمانی را فرماندهی کرد را موشک باران کند و برای افکار عمومی دنیا این اقدام ایران توجیه پذیر باشد. امروز یکبار دیگر شاهد غرور ملی درکشور هستیم بطوریکه حسش قوی تر از بعد پیروزیهای میدانی سردار سلیمانی بوده است.
  • نشان دادن قدرت دفاعی کشور و شکست هیمنه آمریکا: حمله موشکی ایران به دو پایگاه مهم آمریکا در عراق از آن جهت مهم است که برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم کشوری در دنیا جرات کرد به مواضع آمریکا حمله کند. امروز آمریکا می داند اگر واکنشی نشان دهد با دریایی از نیروهای خشمگین آماده شهادت در منطقه مواجهه است. این حمله به دنیا ثابت کرده که قدرت نظامی و سامانه های دفاع موشکی آن بسیار آسیب پذیر است. از طرفی ایران می توانست پایگاهای نظامی راحت تر و نزدیکتر به مرز خودش را موشک بزند. اما دورترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق که از اهمیت بالایی برخوردار است را هدف قرار داد تا قدرت موشکی خود را به رخ بکشاند. این حمله موشکی ایران و مستاصل ماندن آمریکاییها و ترس از آغاز جنگی دیگر در سال انتخابات پیروزی بزرگی برای ایران است که خون سردار سلیمانی منشاء آن است.
  • مقدمه خروج نیروهای آمریکایی از منطقه: بلافاصله پس از شهادت سردار سلیمانی مجلس عراق طرح خروج نظامیان آمریکا از این کشور را به تصویب رساند شاید با زنده بودن سردار این طرح در مجلس عراق رای نمی آورد. از طرفی خشم و نفرت مردم منطقه نسبت به آمریکا پس از به شهادت رساندن سردار سلیمانی بیش از گذشته شده است . آمریکا خوب می داند اگر مردم منطقه نخواند که بماند هزینه زیادی متحمل می شود و ناچار است منطقه را ترک یا نیروهایش را کاهش دهد. که این هم آثار خون حاج قاسم سلیمانی است است.

شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی دستاوردهای دیگری هم برای نظام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت داشته یا خواهد داشت که بررسی ابعادش، گذشت زمان بیشتری را می طلبد.