ونگ وا- اکبر مقدسی //  سیاستها اجرایی دولت روحانی معمولا به دور از اقدامات عجولانه و یا بقول خودشان با تدبیر بیشتر بوده است. این روش روی کاغذ بسیار منطقی و خردمندانه است. اما بنظر می رسد در عمل دولت را بیش از حد محافظه کار، (بخصوص در تصمیمات اقتصادی و اجتماعی) نشان داده است. دولت از همان ابتدا سعی کرد یارانه نقدی را اصلاح کند اما به هر دلیل، نتوانست. سعی کرد یارانه دهک های بالا را حذف کند باز هم چندان موفق نبود. تلاش کرد قیمت حامل های انرژی را واقعی کند اما هربار با موانعی برخورد کرد.
اما این بار توانست مصبه طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین را در جلسه هاهنگی سران قوا بگیرد و خیلی سریع اجرا کند و این یکی از بهترین و شجاعانه ترین اقدامات دولت در حوزه اقتصادی است. به شرطی که نظارت را فراموش نکند. می دانیم بنزین از محصولاتی است که یارانه زیادی را به خود اختصاص می دهد در عوض منفعتش برای ثروتمندان بیشتر از فقرا است. در این طرح قرار است مابه التفاوت قیمت بنزین بیشتر از ۱۰۰۰ تومان بین مردم توزیع شود و از طرفی طوری کنترل شود تا هیچ کالایی به این بهانه گرانتر نشود.
بعضی اقدامات لازمه اش اجرای فوری و ناگهانی است تا دست سودجویان کوتاه بماند. این را می توان گامی مثبت در جهت اصلاح ساختار اقتصاد بیمار کشور دانست . بنابراین لازم است از دولت و نظام بخاطر این تصمیم شجاعانه حمایت کرد.

هرچند ممکن است در نحوه اجرای طرح  در شرایط فعلی ایراداتی وارد باشد. اما بنظر می رسداین طرح در صورت اجرای صحیح و نظارت همه جانبه، هم به نفع اقشار متوسط و پایین جامعه هست و هم کمک بزرگی به دولت در جهت اصلاح ساختار اقتصادی ، جلوگیری از قاچاق سوخت و نیز صرفه جویی و حتی صادرات بنزین باشد. امیدواریم این تصمیم قاطعانه اجرا و مانند تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی نشود و از هرنوع سوء استفاده در افزایش قیمتها جلوگیری شود.