جاذبه های گردشگری صرفا در حوزه آثار معماری یا دست ساخته های معاصر بشر یا میراث طبیعی خلاصه نمی شود و بسیاری از ظرفیت های فرهنگی به ویژه میراث معنوی از موضوعات بسیار مهمی است که در گردشگری دو سه دهه اخیر نقش بارزی در اقتصاد این حوزه ایفا کرده است.

همانطور که همه می دانند یکی از موضوعاتی که گردشگران به شدت به آن نیاز دارند و با آن عجین هستند جاذبه هایی است که در یک مقصد گردشگری وجود دارد.

جاذبه های گردشگری صرفا در حوزه آثار معماری یا دست ساخته های معاصر بشر یا میراث طبیعی خلاصه نمی شود و بسیاری از ظرفیت های فرهنگی به ویژه میراث معنوی از موضوعات بسیار مهمی است که در گردشگری دو سه دهه اخیر نقش بارزی در اقتصاد این حوزه ایفا کرده است.

شاید عنوان رویدادها را بتوان به این دست از فعالیت ها اطلاق کرد که در اقتصاد گردشگری مازندران می تواند نقش ایفا کند.

این موضوعات که عموما به عنوان رویدادهای گردشگری مطرح هستند خوشبختانه در کشور ایران و اخیرا در مازندران به فرصت مناسب برای حوزه اشتغال و اقتصاد تبدیل شده است.

از آنجایی که بازدید از جاذبه های گردشگری در مازندران ، عموما از حوالی ظهر تا نیمه شب انجام می شود، گردشگران اغلب عصرها به بازدید از میراث طبیعی و تاریخی می پردازند و شب ها در مکان هایی که موسیقی زنده صحنه ای یا در رستوران هایی که اجرای موسیقی بومی محلی دارند و یا در سینما و تئاتر شرکت می کنند.

جشن ها و جنگ های شادی فرصت جدیدی است که امسال توانستیم در توسعه گردشگری مازندران از آن استفاده کنیم و این یک محمل جدیدی برای توسعه گردشگری مازندران شد و فرصت مضاعف برای اقتصاد گردشگری.

از سویی دیگر امسال در آغازین ساعات سال جدید مازندران تحت شرایط سیلابی قرار گرفت و متاسفانه کام مردم تا حدودی تلخ شد اما فرصت موسیقی زنده صحنه ای باعث شد جامعه میزبان، خود به شادابی و طراوت برسد و به عنوان میزبان فرهیخته برای مهمانانی که به مازندران سفر می کنند خود را آماده کند.

با تدابیر لازم و مدیریت صحیح که از سوی استاندار مازندران اندیشیده شده و همچنین همکاری دیگر دستگاه های ستاد از جمله همکاران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی موجب شد تا برنامه های فرهنگی با قوت و قدرت بیشتر در مازندران در آغاز سال جدید شروع به فعالیت کند.

همچنین مراکز تجاری و خرید در شب ها این فرصت را برای گردشگران به وجود آورد که بتوانند خریدهای قابل توجه داشته باشند و در این بخش نیز مازندران دارای فرصت جدید شد.

تنوع سرویس های غذایی در مناطق پذیرایی در کنار اجرای موسیقی زنده بسیار محیط جذاب و فرهیخته را برای گردشگران فراهم کرده است و همه اینها دست به دست هم داده و مازندران توانسته همچنان مقصد جذاب برای گردشگری کشور باقی بماند و با حضور ۶۵ هزار نفری که به سالن های اجرای موسیقی زنده راهی شدند باعث شد مازندران همچنان استان شاداب در گرشگری کشور معرفی شود.

بنا داریم این روند را در سال ۹۸ ادامه دهیم و فکر می کنم این شرایط بتواند در حوزه های دیگر هم رونق تولید را منجر شود.

فکر می کنم مسیر همواری خواهد بود که مردم و مسئولان به عنوان میزبان گردشگران داخلی و خارجی دست به دست هم دهند تا شرایط متفاوتی را در مازندران فراهم کنند.

شب های مراکز زیارتی هم مملو از حس و حال خوب بوده این موضوع از فرصت های خوبی است که بر ماندگاری گردشگران در مازندران تاثیر می گذارد.

فکر می کنم مجموعه ای از خدمات شایسته که توسط دستگاه های مختلف ارائه شد و سعه صدر مردم در شرایط بحران را هم شاهد بودیم واتفاقات کم و بیش غیر منتظره، نگذاشت مازندران در مسیر گردشگری متوقف شود.

با توجه به شرایط خوب و ایده آلی که در ادامه فصل بهار در مازندران داریم و همچنین شکوه عطر بهار نارنج که شهرهای مختلف مازندران را عطرآگین کرده، امیدواریم بهار نویدبخشی در گردشگری مازندران داشته باشیم و بتوانیم ظرفیت ها را متناسب با نیاز گردشگران به روز کنیم لذا تمرکز ما بر رویدادهای گردشگری مخصوصا گردشگری سالم در شب های مازندران متمرکز خواهد بود.