معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام این که شورای های حل اختلاف مطبوعات در استان های کشور هم تشکیل می شود گفت که ‌مشکل بیش از ٩٠ درصد پرونده های مطبوعاتی در این شوراها قابل حل و فصل است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، محمد سلطانی فر روز شنبه در آئین تجلیل از خبرنگاران مازندران در شهرستان نور افزود : شوراهای حل و اختلاف مطبوعات با موافقیت قوه قضائیه تشکیل شده است تا شکایت قبل از طرح در محاکم قضایی در این شورا مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت :‌ این شوراها متشکل از روزنامه نگاران ،‌ اعضای خانه مطبوعات ، اساتید رشته ارتباطات در استان ها و نمایندگان دولت است.

سلطانی فر ابراز امیدواری کرد که با شروع به کار این شوراها بیشتر شکایات علیه خبرنگاران در این شوراها حل و فصل شود.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود : برای کاهش میزان شکایات از خبرنگاران و رسانه در محاکم قضایی ، باید تولید محتوایی مطالب افزایش یابد.

وی با اعلام این که در مورد تولید محتواهای رسانه ها ‌نگرانی وجود دارد ، گفت :‌ این مشکل به دلیل فقدان آموزش در رسانه هاست که وزارت ارشاد برنامه های خوبی را برای آموزش در دستور کار خودش قرار داده تا نگرانی تولید محتوایی رسانه کاهش پیدا کند.

سلطانی فر با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران و تاثیر آن بر روی کاغذ ، اظهار داشت : برای تامین کاغذ رسانه ها دولت ٢٦٠ تا ٢٧٠ میلیون یورو اعتبار برای واردات کاغذ اختصاص داده است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : وزارت ارشاد نیز برای شرایط ویژه ٢٠ هزار تن کاغذ پیش بینی کرده است و ضمن اینکه وزارت صنعت ، معدن و تجارت و دیگر دستگاهها نیز برای رفع این مشکلات اقدامات خوبی تاکنون انجام دادند.

سلطانی فر افزود : بر اساس گفته استاندار محترم بزودی خط تولید کاغذ روزنامه ای در مازندران با ظرفیت ٩٥ هزار تن در سال راه اندازی خواهد شد که با بهره برداری از این خط تولید مشکل تامین کاغذ روزنامه های در کشور نیز برطرف خواهد شد.

وی به جایگاه رسانه ای مازندران در کشور اشاره کرد و گفت :‌ ٢٦٩ مجوز رسانه ای در مازندران صادر شده که از این تعداد ١٦ مورد روزنامه هستند.

سلطانی فر افزود : تهران با انتشار ١٥٨ عنوان روزنامه رتبه اول کشور را دارد و استان مازندران با انتشار ١٦ روزنامه در رتبه دوم جای گرفته است .

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : در مازندران ٤٦ هفته نامه ، ٢١ دو هفته نامه ،‌٢٧ ماهنامه ، سه دوماهنامه ، ٣٦ فصل نامه ، هفت فصلنامه و یک سالنامه منتشر می شود.

سلطانی فر همچنین در خصوص فعالیت در فضای مجازی هم گفت : سیاست وزارت ارشاد دادن مجوز به درخواست های فضای مجازی است و هر درخواست مجوزی را به سرعت بررسی و مجوز آن را صادر خواهد کرد.

وی اضافه کرد : وزارت ارشاد همچنین از سیاست حمایت از رسانه های مکتوب هم عدول نخواهد کرد چرا که رسانه های مکتوب هویت و اعتبار ما هستند و با وجود گسترش روز افزون فضای مجازی ، رسانه های مکتوب همچنان دارای اعتبار هستند.

١٧ مرداد به مناسبت شهادت محمود صارمی، خبرنگار ایرنا که در سال ١٣٧٧ و در پی حملهٔ گروه طالبان به مزار شریف افغانستان شهید شد، به نام روز خبرنگار نام‌گذاری شده است.