نائب رئیس شورای شهر ساری خبر داد

نائب رئیس شورای شهر ساری از احداث اردوگاه تیم های ملی در فاز دوم بوستان ملل ساری خبر داد.

ونگ وا، سرویس اجتماعی فاطمه نوری: عملیات اجرایی فاز دوم بوستان ملل در ساری آغاز شده است. شهروندان ساروی و بسیاری از شهرهای اطراف پس از بهره‌برداری این مجموعه تفریحی بزرگ، می توانند محلی مناسب و با کیفیت برای گذراندن اوقات فراغت در اختیار داشته باشند. این پروژه هر چند توسط شهرداری ساری اجرا می شود، اما می تواند در صورت اجرای کامل، اعتبار گردشگری کل مازندران را افزایش دهد. ساخت اردوگاه تیم های ملی با کمک کمیته ملی المپیک و واگذاری زمین توسط شهرداری ساری در فاز دوم بوستان ملل از اتفاقی است که این پروژه را رقم می زند. به بهانه آغاز فعالیت های اجرایی فاز دوم این طرح با «علی اکبر زلیکانی» نائب رئیس شورای شهر ساری گفت و گویی درباره ویژگی های این پروژه داشتیم که در ادامه می خوانید.

*فاز دوم بوستان ملل، در چه مساحتی قرار است ساخته شود؟

مساحت فاز دوم پارک ملل، از پل کابلی شهید رنجبر تا پل تنگه لته به طول ۶٫۵ کیلومتراست که ۸۰۰ هکتار آن در حریم رودخانه آزاد سازی شده و در اختیار شهرداری قرار می گیرد. پروژه ای با این گستره،تاثیر بسزایی در ایجاد اشتغال برای جوانان دارد.

*مسئولان شهرداری و همکاران شما در شورا می گویند این پروژه فراتر از یک پروژه تفریحی و بوستان شهری است. فاز دوم بوستان ملل چه امکانات خاصی دارد؟

۶۰ نوع کاربری در فاز دوم پارک ملل وجود دارد. برندهای معروف کشور به این بوستان می آیند و توسعه گردشگری و ورزش در دستور کار قرار گرفته است. همچنین ارودگاه تیم های ملی با کمک کمیته ملی المپیک در این منطقه ایجاد خواهد شد که زمین این اردوگاه از سوی شهرداری در اختیار آنها قرار می گیرد.

*همکاری دستگاه ها چطور است؟ موانع اداری و اجرایی هم وجود دارد؟

تقریبا تمام موانع اجرای این پروژه بزرگ برداشته شده است. اهمیت این پروژه برای همه مسئولان استانی و شهرستانی مشخص است، استاندار مازندران، رئیس کل دادگستری، مدیر عامل آب منطقه ای و رئیس سازمان صنعت معدن تجارت نیز در اجرای پروژه همکاری لازم را دارند. شهردار ساری با پیگیری هایی که داشت توانست برای این پروژه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بودجه تعریف کند و بهره برداری از این پروژه با تحقق منابعی از سوی این سازمان امکان پذیر خواهد شد.

*به نظر می رسد فاز دوم پارک ملل بزرگترین مجموعه تفریحی شمال کشور در نوع خود باشد؛ این پروژه ادامه هم خواهد داشت؟

در ادامه فاز دوم پارک ملل، پروژه بزرگی در بالادست آن به وسعت ۱۲۶۰ هکتار در سکوتپه ایجاد خواهد شد که مجموع این دو پروژه، نقش موثری در گردشگری مرکز استان دارد اگر موفق شویم این اقدام موثر را طی ده سال آینده به پایان برسانیم بسیاری از نیازهای ساری برطرف خواهد شد.

*سهم اعتبارات شهری و استانی چقدر است؟

در اصل این پروژه بر اساس منابع داخلی شهرداری تعریف شده است. پروژه ۳ سال است که در ردیف لایحه بودجه مطرح می شود و مورد استقبال قرار می گیرد، اما شهردار با توجه به حجم کار و بزرگی پروژه و تاثیر آن بر اشتغال و گردشگری پیگیری های لازم را از طریق دکتر نوبخت داشت تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هم نگاهی به این پروژه داشته باشد. با نظر مثبت دکتر نوبخت پس از بازدید از پروژه و طبق استعلام از سوی سازمان میراث فرهنگی و ارائه نظرات مثبت درباره این پروژه، طرح از اعتبارات دولتی برخوردار خواهد شد. البته هنوز اعتباری برای اجرای آن داده نشده، اما امیدها برای استفاده از بودجه دولتی افزایش یافته است. کمک درخواستی ما از دولت برای اجرای این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است و امیدواریم رقمی نزدیک به این مبلغ تخصیص یابد. اجرای این پروژه اشتغالزایی هم به دنبال دارد. با بهره برداری از این طرح برای نزدیک به ۵ هزار نفر شغل فراهم می شود.

*در ساری به عنوان مرکز استان جای خالی شهربازی احساس می شود. این نیاز در فاز دوم پارک ملل برطرف می شود؟

موافقیم که شهر بازی یکی از نیاز های شهر ساری است. منابع ما با وجود رشد قابل ملاحظه ای که نسبت به گذشته داشته، اما همچنان محدود است. ضمن اینکه مقرر شد تا اعتبارات با اولویت تمکیل پروژه های نیمه تمام توزیع شود و حتی بعضی از اولویت های جدی تر در مراحل بالاتر قرار گرفتند. بنابراین باید برای اجرای شهر بازی به دنبال زمینی در منطقه پارک جنگلی شهید زارع باشیم که اخیرا منابع طبیعی زمین را تحویل شهرداری داده و سند آن هم واگذار شد. پروژه ۱۲۶۰ هکتاری سکوتپه مکانی است که پروژه شهر بازی در آنجا اجرا می شود. در گذشته قرار بود شهر بازی در زمین صفرآباد و در محور دریا اجرا شود، اما با توجه به مسکونی بودن منطقه امکان اجرای آن وجود نداشت و مشکلات ترافیکی ایجاد می شد. نهایتا در دوره چهارم شورای شهر تصمیم گرفته شد شهر بازی در پارک جنگلی شهید زارع ساخته شود.

*یکی دیگر از پروژه های جدید شهرداری ساری زیرگذر شهید علمدار است. پروژه با سرعت در حال انجام است و اعلام شده که صد روزه به پایان می رسد؛ اجرای این پروژه چقدر ضرورت داشت؟

میدان هلال احمر ساری به دلیل قرار داشتن در محور پرتردد ساری- نکا که مسیر زائران مشهد مقدس است و همچنین به علت رفت و آمد زیاد شهروندان به پارک جنگلی شهید زارع و بوستان ملل، همواره بار ترافیکی سنگینی دارد. ساخت شهر بازی ۸۰ هکتاری در محدوده پارک جنگلی شهید زارع و ایجاد منطقه گردشگری در آینده ترافیک این میدان را بیشتر می کند. از حالا باید به فکر رفع گره های ترافیکی باشیم که پس از اجرای شهر بازی و فاز دوم بوستان ملل ایجاد خواهد شد. برنامه ریزی شده با ساخت زیرگذر در میدان هلال احمر از بار ترافیکی این محور کاسته شود. پیشرفت پروژه خیلی خوب است و کمتر از ۳ ماه دیگر به بهره برداری می رسد. برای حل مشکل ترافیک در این محدوده ادامه مسیر بلوار داراب نیز در دستور کار است. ساخت پل کابلی پایان یافته و تملک زمین های ادامه مسیر در حال انجام است. کریدورهای جدیدی بازگشایی خواهد شد و بخش بزرگی از ترافیک منطقه سلمان فارسی و ۲۰ متری اول و دوم کاهش می یابد. پروژه ادامه مسیر بلوار داراب کمک به تردد در بلوار امام رضا(ع) است.