دکتر حسن روحانی رییس جمهوری گفت: اگر پنج کشور دیگری که در توافق هسته ای همراه ما بودند به تعهد خود عمل کنند و تضمین دهند منافع ایران با ادامه برجام محقق می شود، این توافق علیرغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس جمهوری ایران در نشست مشترک خبری با ‘ماتریپالا سریسینا’ همتای سریلانکایی خود و پس از امضای ۵ سند همکاری میان دو کشور، اظهار داشت: اساس سیاست خارجی بر مبنای اخلاق، اعتماد و توجه به مقررات بین المللی است و بسیار خوشحالیم که ایران در هرگونه توافقی که امضا کرده به تعهدات خود پاییند بوده است.
دکتر روحانی گفت: متاسفیم یکی از کشورهای ۱+۵ یعنی آمریکا توافق مهم هسته ای که مورد تایید سازمان ملل قرار گرفته را نقض و اعلام کرد از توافق خارج می شود.
رییس جمهوری این اقدام آمریکا را ‘ به معنای زیرپاگذاشتن اخلاق، سیاست و راه صحیح دیپلماتیک و مقررات بین المللی’ ارزیابی کرد و گفت: در صورتی که پنج کشور دیگر که در این توافق همراه ما بوده اند به تعهد خود عمل کنند و به طرف ایرانی تضمین دهند منافع ایران با ادامه برجام محقق خواهد شد، این توافق علیرغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند.

** رابطه تهران – کلمبو
رییس جمهوری در ابتدای این نشست از اینکه میزبان هیات عالی رتبه سریلانکا به ریاست رییس جمهور آن کشور است، ابراز خرسندی کرد و گفت: روابط دو ملت بزرگ ایران و سریلانکا به قرن ها پیش بازمی گردد. دهها سال است که دو ملت و دولت روابط سیاسی صمیمانه ای دارند.
روحانی افزود: ظرفیت هایی برای روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور وجود دارد که متاسفانه در سالهای اخیر به اندازه کافی از آن استفاده نشده است.
وی فروش نفت خام ایران به سریلانکا و مواد پتروشیمی مصالح ساختمانی خدمات فنی و مهندسی را از موضوعات مورد بحث در مذاکره دو کشور در سعدآباد عنوان کرد.
رییس جمهوری گفت: ایران تجربه ساخت سد و نیروگاه و برق رسانی به روستاهای سریلانکا را داشته است . ما پروژه سد نیروگاه را به اتمام خواهیم رساند و در زمینه برق رسانی فعالیت های خود را ادامه می دهیم.
روحانی ارائه خدمات در زمینه راه آهن ، ساخت پالایشگاه و توسعه پالایشگاه دهلی ، همکاریهای علمی ودانشگاهی از جمله علوم پزشکی و صادرات دارو به سریلانکا را از جمله تفاهمات و توافقات در مذاکرات امروز عنوان کرد و گفت: مقرر گردید کمیته مشترکی به زودی در تهران تشکیل شود تا همه زمینه های اقتصادی و تجاری و خدمات فنی و مهندسی که امروز بحث شد در آن پیگیری شود.
وی اظهار داشت: با توجه به جاذبه های جمهوری اسلامی ایران و جاذبه های سریلانکا امیدوارم رفت و آمد مردم تسهیل و پرواز مستقیم بین تهران و کلمبو برقرار شود.
رییس جمهوری همکاری تهران – کلمبو در زمینه مسایل سیاسی و بین المللی و حمایت از یکدیگر در مجامع بین المللی را مورد تاکید قرار داد و گفت: مبارزه با تروریسم مورد تاکید دو کشور است. جمهوری اسلامی ایران همانطور که در عراق به مردم و دولت عراق کمک کرد و خوشبختانه دیروز شاهد انتخابات ازاد در عراق بودیم کمک هایی هم به مردم و دولت سوریه در مبارزه با تروریسم انجام داد و همچنان برای مبارزه با تروریسم آماده یاری به دولتها و ملتها خواهد بود .
روحانی گفت: جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم منطقه و مردم فلسطین که ۷۰ سال است ادامه دارد را محکوم می کنیم و معتقدیم همه کشورهای جهان از ملت مظلوم. فلسطین باید حمایت کنند ودر برابر تجاوزات ایستادگی نمایند.
رییس جمهوری نظرات ایران و سریلانکا در زمینه مسایل بین المللی و منطقه ای را نزدیک توصیف و ابراز امیدواری کرد مشارکت دو کشور در سازمان های بین المللی از جمله نم و جنبش عدم تعهد و اجلاس آسیایی مانند گذشته ادامه یابد.
وی اظهارداشت: برای سفر رییس جمهور سریلانکا و هیات همراه اهمیت قایل هستیم و امیدواریم این سفر سرآغاز تحرک بیشتر در توسعه روابط دو کشور باشد.
روحانی گفت: از دعوت رییس جمهوری سریلانکا برای سفر به آن کشور تشکر می کنم و امیدوارم در آینده نزدیک میهمان مردم و دولت آن کشور باشم .