معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مازندران وضعیت حمل و دفن زباله در استان را نگران کننده توصیف کرد و گفت: دادگستری به شهرداری ها به ویژه به معاونت عمرانی و مدیر کل امور شهری استانداری تا پایان خرداد سال آینده فرصت می دهد نسبت به حل معضل زباله اقدام کنند.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی موسوی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: در حالی که زباله در مازندران سلامت و بهداشت انسان ها را تهدید می کند و هر روز شاهد نفوذ آلاینده ها به محیط زیست استان هستیم ، وعده های تحقق طرح های کمپوست ، زباله سوز ، تفکیک از مبداء و تصفیه شیرابه ها از سوی مسئولان به ویژه شهرداران محقق نمی شود.
وی گفت: پس از این مهلت ، دادستان های شهرستان های استان با ورود به موضوع زباله با شهردارانی که قوانین و مقررات را رعایت نکنند ، جدی برخورد خواهند کرد.
موسوی توضیح داد: یکی از وظایف دستگاه قضایی پیشگیری و پیگیری درموضوع حساس محیط زیست و منابع طبیعی استان مازندران است و در این راستا موضوع پسماند زباله در دستور کار دادگستری استان قرار دارد.
وی ادامه داد : شهرداری ها و فرمانداری نقش مباشری در حل مدیریت پسماند مازندران دارند بطوری که باید زباله سطح شهررا به صورت اصولی جمع آوری و ساماندهی کنند و محیط زیست باید نظارت کاملی بر این موضوع داشته باشند.
معاون اجتماعی دادگستری مازندران تاکید کرد : شهرداری ها و فرمانداری ها باید به وظایف خود در قبال تعیین مکان جمع آوری ، حمل و بازیافت زباله به درستی عمل کنند ، درغیر این صورت موضوع عنوان مجرمانه داشته و دستگاه قضایی به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد و با متخلفین به شدت برخورد خواهد کرد.
وی افزود : دادستان های حوزه های قضایی استان با ورود به موضوع زباله در حوزه خود با متخلفان و کسانی که منابع طبیعی و محیط زیست را آلوده کرده اند، مطابق قانون برخورد کنند.
بر اساس آمارهای رسمی روزانه حدود سه هزار تن زباله در مازندران تولید می شود که به دلیل کمبود زمین در شهرهای مختلف استان با مشکلات زیاد و هزینه های میلیاردی به نقاط دور کوهستانی و جنگلی حمل و دفع می شود .
هر چند در سال های اخیر با استفاده از ماشین آلات پیشرفته جمع آوری و حمل زباله مازندران بهداشتی شده اما همچنان دفن و دفع زباله در استان علاوه بر اینکه بخش اعظمی از درآمد شهرداری ها را به خود اختصاص می دهد ، با تبعات اجتماعی و بهداشتی همراه است .
ریختن زباله در حاشیه راههای اصلی مازندران دیگر معضل زیست محیطی ناشی از بلاتکلیفی دفع زباله در استان مازندران است که این مشکل علاوه بر اینکه هزینه زیادی را روی دست اداره کل راه ترابری می گذارد ، وضعیت ظاهری جاده ها را نازیبا و زشت کرده و علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی به صنعت گردشگری نیز صدمه وارد می کند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مازندران در ادامه این گفت وگو وضعیت دیگر معضلات اجتماعی چون توهین به اشخاص ، ضرب و جرح، سرقت ، تهدید ،طلاق و اعتیاد را در مازندران نگران کننده توصیف کرد و گفت: دادستان ها در شهرستان های استان از چهار ماه دیگر به صورت جدی با کم کاری های مسئولان برخورد می کنند.
وی افزوددر حالی که در کارگروههای حوزه اجتماعی استانداری مازندران طبق مصوبات وظایف مسئولان در دستگاه های اجرایی تعیین و مشخص شده اما همچنان تعداد پرونده ها در حوزه های مختلف اجتماعی به دادگستری ها رو به افزایش است.
وی با بیان اینکه مازندران به عنوان یک استان گردشگر پذیر و از همه مهمتر استان علویان به لحاظ تشکیل پرونده در دادگستری در بخش ‘ توهین به اشخاص ‘ رتبه اول کشور را دارد خاطر نشان کرد: در شش ماه اول سال جاری ۱۷هزارو ۹۷۸پرونده در این بخش تشکیل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰درصد بیشتر شده است.
وی تعداد پرونده های تشکیل شده در حوزه ضرب و جرح را در شش ماه اول سال جاری درمازندران ۱۶هزارو ۲۵۷فقره اعلام کرد و گفت: مازندران در این بخش رتبه دوم کشور را دارد و این معضل اجتماعی نسبت به سال گذشته حدود ۱۹درصد بیشتر شده است.
موسوی تعداد پرونده های تشکیل شده در دادگستری های مازندران در بخش سرقت و تهدید را در شش ماهه اول سال جاری به ترتیب ۱۴هزارو ۹۱۲ و ۱۲هزارو ۸۰۴فقره اعلام کرد و گفت: در هر ۲ بخش از این معضل اجتماعی شاهد افزایش تشکیل پرونده هستیم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مازندران تاکید کرد : ریز تمام این پرونده ها به لحاظ محل وقوع جرم، سن جنس و دلایل آن به دستگاه های اجرایی مرتبط اعلام شده است.
وی از معاونت اجتماعی استانداری مازندران خواست تا مسئولان دستگاه های اجرایی مرتبط با معضلات اجتماعی نسبت به پیگیری دقیق تر اجرای برنامه های پیشگیری ، برگزاری دوره های آموزشی و عملیاتی شدن مصوبات کارگروه ها اهتمام بیشتری داشته باشند.
** تغییر مکان ملاقات بچه های طلاق از کلانتری ها به مراکز مشاوره تحت پوشش بهزیستی در مازندران
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مازندران گفت: بر اساس تصمیم شورای اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم مازندران ،محل ملاقات بچه های طلاق با والدین از کلانتری ها به مراکز مشاوره بهزیستی تغییر کرده است .
موسوی افزود: از سال ۹۷تمام پرونده های درخواست طلاق ابتدا به ۵۷مرکز مشاوره مورد تایید دادگستری استان ارجاع داده می شود.
وی با بیان اینکه طبق مصوبات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران معتادان کارتون خواب نباید در شهرها و روستاهای مازندران دیده شوند، گفت: بهزیستی ،شهرداری و نیروی انتظامی موظف به جمع آوری و نگهداری و درمان آنان هستند.
موسوی گفت: در حال حاضر با سرمایه گذاری هنگفتی ظرفیت نگهداری ۱۲۰ تا ۱۵۰ معتاد کارتون خواب در قاجارخیل ساری ایجاد شده است، اما به رغم تعداد زیاد معتادان کارتون خواب که در شهرهای استان قابل مشاهده هستند ،کمتر از ۵۰ نفر در این مرکز نگهداری می شوند.
وی گفت: دولت امکانات ، تجهیزات و سرمایه گذاری زیادی را برای کاهش معضلات ناشی از مواد مخدر در استان مازندران فراهم کرده است، اما همچنان برخی از مسئولان در اجرای وظایف خود کوتاهی می کنند.