رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران دامداریهای سنتی و نداشتن پروانه را از مهمترین مشکلات دامپروری استان عنوان کرد و گفت: هنوز بیش از نیمی از دام های سنگین استان بومی هستند که باید با عملیات تلقیح دورگه شوند.

دلاور حیدر پور بعدازظهر سه شنبه به مناسبت دهه فجر درنشست مطبوعاتی با خبرنگاران در ساری با بیان اینکه ۷۰ درصد دامداری های استان سنتی هستند، بیان داشت: هر چند در چهار سال اخیر صدور پروانه بهره برداری برای دامداری سنتی افزایش یافته است ، اما بیشتر دامداری ها فاقد مجوز هستند و نمی توانند از مزایای دولتی بهره مند شوند.
به گفته وی اکنون از ۷۰۰هزار راس دام سنگین استان حدود ۳۲۰ هزار راس آن دورگه ، ۴۵هزار راس اصیل و مابقی دام های بومی هستند.
حیدر پور توضیح داد: به دلیل کمبود نقدینگی فرایند دورگه گیری دام های سنگین در استان به کندی پیش می رود ، در حالی که شکاف تولید شیر روزانه بین دام بومی و دورگه حدود هشت کیلو گرم است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این نکته که بالا بودن هزینه تغذیه و پایین بودن بهره وری گاوهای بومی در دامداری های سنتی از مشکلات جدی در دامداری است ،خاطر نشان کرد: متوسط تولید روزانه شیر از هر گاو بومی ۲تا ۳کیلو است اما در دام های دورگه این مقدار تا ۱۰ کیلو در روز افزایش می یابد.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران حدود هفت هزار واحد دامی در قالب دامپروری صنعتی و سنتی در استان وجود دارد که فقط ۵۰۰واحد آن صنعتی است و مابقی به صورت دامداری سنتی فعالیت می کنند.
سالانه ۵۷۰ هزار تن شیر خام، معادل حدود شش درصد تولید کشور و ۶۳هزار تن گوشت قرمز معادل حدود هشت درصد تولید کشور در استان مازندران تولید می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا بر اساس آمار رسمی انجمن صنایع غذایی مازندران ، ۷۱واحد لبنی دارای پروانه با ظرفیت اسمی ۲میلیون ۵۰۰هزار تن در سال در استان وجود دارد که اکنون ۲۴واحدلبنی از خیلی ضعیف تا خیلی خوب با ظرفیت جذب یک میلیون و ۷۰۰هزار تن شیر فعال هستند.
در حال حاضر فقط ۲۰ درصد شیر مورد نیاز این واحد ها در داخل استان مازندران تامین می شود و باقی خارج از استان وارد می شود.
هزینه حمل و نقل شیر از استان های مختلف به مازندران در سال جاری ۶۰میلیارد تومان برآورد شده است.
**سوق تسهیلات دولتی از صندوق توسعه ملی و رونق تولید به دامداری و کشت علوفه در مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ۴۵درصد از سهمیه امسال تسهیلات ۱۶۰میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه ملی به استان مربوط به بخش کشاورزی است، گفت: فرصت خوبی برای توسعه دامداری ۵تا ۲۰ راسی در روستاهای استان است.
وی از پرداخت تسهیلات برای خرید یخچال های شیر سرد کن به دامداران استان مازندران خبر داد و گفت: به رغم اینکه دولت خرید شیر از دامدار از سوی کارخانجات لبنی تا ۱۴۴۰تومان نرخ گذاری کرده است، اما به دلیل بالا بودن بار میکروبی شیر تولیدی در دامداری های سنتی ، خرید شیر در هر کیلو ۹۵۰تا ۱۱۰۰تومان صورت می گیرد.
حیدر پور گفت: به منظور حل این مشکل علاوه بر ایجاد ۹۰ سکوی جمع آوری شیر ، تا کنون ۸۰ یخچال شیر سرد کن با استفاده از تسهیلات در اختیار دامداران سنتی قرار گرفت که ۵۰۰یخچال نیز تا پایان امسال به متقاضیان واگذار می شود.
وی با بیان اینکه مراکز بهداشتی فعالیت دامداری کوچک ۲۰ راسی را در داخل روستاهای استان مازندران بلامانع عنوان کرده است، گفت: اختیار پرداخت تسهیلات تا سقف ۲۵۰میلیون تومان را مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانی دارند.
وی با بیان اینکه کمیته پرداخت تسهیلات بسته رونق تولید و صندوق توسعه ملی در استان پرداخت تسهیلات را برای هر طرح تا دو میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان را دارد، گفت: همه شرائط برای توسعه اشتغال جوانان بیکار روستایی به ویژه فارغ التحصیلان بخش کشاورزی استان فراهم شده است.
** برتری کشت دوباره برنج نسبت به کشت علوفه در مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران کمبود علوفه را از دیگر مشکلات جدی استان نام برد و گفت: به رغم اینکه نیاز دامداران برای علوفه زیاد است اما کشاورزان به دلیل درآمد بیشتر از کشت برنج ، کشت علوفه را کمتر انجام می دهند.
وی با بیان اینکه سالانه کمتر از ۲۵هزار هکتار شبدر برسیم در دشت های شالیزاری به عنوان کشت دوم در استان انجام می شود، گفت: قیمت بالا و مناسب برنج ، کشت علوفه در رقابت با برنج در نزد کشاورزان عقب افتاده است.
استان مازندران ۴۶۰هزار هکتار زمین های زراعی و باغی دارد که ۲۳۰هزار هکتار آن به عنوان زمین های شالیزاری است و بخشی از این زمین ها در فصول غیر زراعی تحت عنوان چراگاه دام و تولید علوفه استفاده می شده است ،اما از چند سال گذشته با توسعه کشت های دوم برنج ،کلزا ،توت فرنگی و برخی از تولیدات باغی ،زمین ها از دسترس چراگاه آزاد دام خارج شده است.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران ،از ۲۳۰ هزار هکتار زمین های شالیزاری استان در سال زراعی گذشته حدود ۱۰۰هزار هکتار آن زیر کشت دوم برنج به صورت نشا مجدد و یا پرورش ساقه شالی ( رتون ) رفته است.
همچنین کشت دانه روغنی کلزا ، سویا و توت فرنگی در استان مازندران در سال های اخیر به بیش از ۲۵هزار هکتار رسیده است.
**آغاز طرح تحول در روستاهای مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از آغاز طرح تحول در روستا همزمان با دهه فجر امسال خبر داد و گفت: دولت دوازدهم با پرداخت تسهیلات قابل توجه با هدف ایجاد اشتغال ،افزایش تولید و به تبع آن بالا رفتن میزان درآمد کشاورزان این طرح را شروع کرده است.
وی با بیان اینکه در هر یک از شهرستان های مازندران یک دهستان به عنوان طرح تحول در روستاها انتخاب می شود، گفت: در هر دهستان طرفیت های توسعه ای کشت انواع محصولات کشاورزی ، ایجاد صنایع تبدیلی ، تسطیح و یکپارچه سازی زمین های شالیزاری مورد توجه قرار می گیرد.
**بهره برداری از ۷۵طرح کشاورزی در دهه فجر مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از افتتاح ۷۵طرح تولیدی و کشاورزی استان با سرمایه گذاری حدود ۱۰۸میلیارد تومان در دهه فجر خبر داد و گفت: ۹هزارو ۵۶۶خانوار در ۱۱۱ روستای استان از این طرح ها بهره مند می شوند.