سخنگوی کمیته اضطرار سانحه تصادف نفتکش سانچی گفت: این نفتکش تاییدیه های لازم را از موسسه های معتبر بین المللی دریافت کرده و از همه استانداردها برخوردار بود.

به گزارش ایرنا، «محسن بهرامی» امروز (سه شنبه) در نشست خبری افزود: این نفتکش در سال ۲۰۰۸ و بر اساس استانداردهای بین المللی ساخته شد و حتی تجهیزاتی فراتر از استانداردهای لازم در آن قرار داشت.
وی با بیان اینکه تاکنون در دنیا سابقه چنین برخوردی وجود نداشته است، اضافه کرد: رادار ها می توانند بر اساس مسیر حرکت، احتمال برخورد را پیش بینی کنند اما مساله مهم نوع تصمیم گیری و اقدام برای جلوگیری از برخورد است.
به گفته وی، بر اساس اطلاعات رسیده، مشخص شد انفجارها و آتش سوزی های بزرگ بلافاصله پس از برخورد رخ داده است.
سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی افزود: با توجه به شدت انفجارها، حرارت زیاد و گازهای سمی، احتمال زنده بودن افراد وجود نداشت.
بهرامی اضافه کرد: البته با توجه به احتمال ها درباره زنده بودن حتی یک نفر در موتورخانه، عملیات مهار آتش را ادامه دادیم.
وی یادآوری کرد: این نفتکش از همه بیمه های معتبر بین المللی برای بدنه، شخص ثالث و محیط زیست برخوردار بود.

**وقوع ۴۰ درصد سوانح دریایی جهان در شرق چین
سخنگوی کمیته اضطرار سانحه تصادف نفتکش سانچی گفت: این حادثه در ۱۶۰ مایلی ساحل چین رخ داد اما نفتکش به علت حرکت در آب، در فاصله ۲۸۰ مایلی ساحل چین غرق شد.
بهرامی اضافه کرد: بر اساس گزارش های بین المللی حدود ۴۰ درصد سوانح دریایی جهان، در منطقه محل تصادم نفتکش سانچی رخ می دهد و در سال ۲۰۱۶ نیز حدود ۳۶ کشتی کوچک و بزرگ در این منطقه غرق شده بود.
وی ادامه داد: چند ماه پیش نیز ناو جنگی پیشرفته آمریکایی در این مکان با یک کشتی حامل محصولات پتروشیمی تصادف کرد که به کشته شدن چندین نفر منجر شد.

**شکافت ۲ جداره فولادی و تانک های ۲٫۵ متری موازنه سانچی
سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی با تشریح جزییات تصادم، گفت: نفتکش سانچی ۵۰ متر پهنا داشته و دارای ۲ جداره فولادی است که بین آنها ۲٫۵ متر تانک موازنه آب (بالانس تانک) قرار دارد.
بهرامی افزود: شدت تصادف به حدی بود که پس از شکافته شدن جداره اول، تانک های موازنه آب و جداره دوم نیز شکافته شده و دماغه کشتی چینی پنج متر داخل مخزن سانچی فرو رفته است.
وی یادآور شد: علت شدت ضربه، برخورد کشتی چینی با دماغه بود که سخت ترین جای کشتی به شمار می رود.

**بررسی علت حادثه توسط گروه های حقوقی
سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی گفت: علت حادثه توسط گروه های حقوقی بین المللی انجام می شود که در آنها کارشناسان متخصص و شناخته شده حضور دارند.
بهرامی ادامه داد: برای بررسی حادثه، وکلای شرکت های بین المللی با افراد کشتی فله بر چینی مصاحبه می کنند.
به گزارش ایرنا، شانزدهم دی ماه یک کشتی فله بر چینی حامل ۶۴ هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از ۱۳۰ هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.
در این حادثه، نفتکش سانچی با ۳۰ تبعه ایرانی و ۲بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی را با مشکل روبرو و در برخی مواقع ناممکن کرد.
با دستور و تاکید رییس جمهوری، گروه های کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقام ها و مسوولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد اما این اقدام ها به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند.
سرانجام، ۲روز پیش خبر جان باختن همه کارکنان و غرق شدن تانکر نفتکش ایرانی سانچی اعلام شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه پیام تسلیتی صادر کردند و هیات دولت نیز دیروز را به این مناسبت عزای عمومی اعلام کرد.
بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است.