بارش باران در نخستین فصل از سال زراعی جاری در مازندران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد کمتر شد و با توجه به اینکه پائیز از پرباران ترین فصل سال است ، زنگ خطر کم آبی برای مازنی ها به صدا درآمد.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی اداره کل هواشناسی مازندران درفصل پائیز امسال ۲۴۷ میلمتر باران در ایستگاه های باران سنجی استان به ثبت رسید که در مقایسه با فصل پائیز سال گذشته ۳۲ درصد و دوره آماری حدود ۳۰ ساله نیز ۲۳ درصد بارش ها کم شد.
طبق تحلیل اداره کل هواشناسی مازندران بارش پاییزی در این استان شمال کشور در نخستین فصل زراعی سال در حدود دو سوم گستره استان با کاهش روبرو شد و کمتر از یک سوم باران نرمال پاییزی را تجربه کردند.
بیشترین کاهش باران پاییزی با ۴۹ درصد در سیاه بیشه شهرستان چالوس و بیشترین افزایش باران در این فصل نیز مربوط به ۲ شهرستان نوشهر و چالوس بود.
** کم شدن ۲۳ درصدی باران در ۹ ماهه ۹۶
اداره کل هواشناسی مازندران در تحلیل میانگین بارش ۹ ماهه سال جاری ( اول فروردین تا پایان آذر۹۶) اعلام کرد که در این مدت ۳۸۹ میلمتر باران در ایستگاه های هواشناسی به ثبت رسید.
براساس این گزارش میانگین بارش های فصول بهار، تابستان و پاییز ۹۶ در مازندران در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد و میانگین بلند مدت ۳۲ درصد با کاهش روبرو شد.
این اداره کل که مسوولیت تحلیل و پایش باران را در مازندران عهده دار است اعلام کرده که در ۹ ماهه سال جاری تمام ایستگاه های استان کاهش باران داشتند و بیشترین کاهش نیز مربوط به کجور در غرب این خطه شمال کشور با ۴۹ درصد بود.
کاهش بارندگی پاییزی در مازندران حجم آبگیری سدهای این خطه شمال کشور را نیز در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داد به طوری که هم اکنون میزان آبگیری سدهای این استان براساس گزارش آب منطقه ای ۱۵۴ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با مشابه سال قبل این آبگیری ۵۰ درصد کمتر شد.