سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیش بینی نرخ رشد اقتصادی کشور را در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده ۴٫۱ درصد اعلام کرد.

رشد اقتصادی عبارت است از افزایش تولید یک کشور در یک سال در مقایسه با مقدار آن در سال پایه . در سطح کلان ، افزایش تولید ناخالص ملی (GNP) یا تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال مورد بحث به نسبت مقدار آن در یک سال پایه ، رشد اقتصادی محسوب می‌شود .
علی اصغر یوسف نژاد سه شنبه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که بر اساس این لایحه ، میانگین نرخ بیکاری ۱۳٫۶ درصد و مشارکت اقتصادی حدود ۴۰ درصد پیش بینی شده است.
وی نرخ تورم پیش بینی شده برای سال آینده را در لایحه بودجه دولت ۱۱/۲ درصد اعلام کرد و افزود که این میزان تورم تغییر محسوسی با میانگین نرخ تورم در سال جاری نخواهد داشت.
طبق لایحه بودجه سال ۹۶ نرخ بیکاری تا پایان امسال حدود ۱۲ درصد پیش بینی شده بود. بر اساس آخرین آماری منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری تا پایان تابستان ۱۱٫۷ درصد بود.
** نرخ دلار و نفت در بودجه ۹۷
عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت که دولت در لایحه بودجه سال آینده کل کشور نرخ دلار را ۳۵ هزار ریال پیش بینی کرد که در مقایسه با نرخ تعیین شده در بودجه سال جاری کمتر از ۷ درصد افزایش دارد.
نرخ دلار در لایحه بودجه سال جاری حدود ۳۳ هزار ریال پیش بینی شده بود.
نماینده مردم شهرستان های ساری و میاندرود قیمت هر بشکه نفت را در لایحه بودجه سال آینده کل کشور حدود ۵۵ دلاراعلام کرد.
قیمت پیشنهادی دولت برای نفت در بودجه سال جاری ۵۰ دلار بود.
یوسف نژاد همچنین گفت که دولت موظف است تا ۳۰ درصد از درآمد حاصل از فروش نفت را به صندوق توسعه ملی واریز کند و این پشتوانه خوبی برای نسل آینده است.
قیمت روز جاری نفت اوپک در هر بشکه ۶۲ دلار و ۱۶ سنت است.
عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت که دولت لایحه بودجه سال آینده ۱۰۱ هزار میلیارد تومان از درآمدهای عمومی کشور را بر پایه فروش نفت بنا نهاده که به معنای وابستگی حدود ۲۷ درصدی بودجه به درآمد این بخش است.
وی افزود که دولت نسبت به بودجه سال ۹۶ حدود سه درصد وابستگی بودجه سال ۹۷ را به درآمدهای نفتی کاهش داد.
دولت دوازدهم بودجه سال ۹۷ کل کشور را ۱۹ آذر ماه به مجلس برد.
این بودجه از حیث منابع بالغ بر ۱۱ میلیون و ۹۴۹ هزار و ۳۵۴ میلیارد و ۶۷۴ میلیون ریال است . درآمد عمومی دولت در این لایحه ۳۶۸ هزار میلیارد تومان برآورد شد که ۷۳ درصد آن از مالیات و سایر بخش های درآمدی و ۲۷ درصد نیز از محل فروش نفت تامین خواهد شد.
** مجلس و لایحه بودجه دولت
طبق قانون دولت باید هر سال پیش از پایان ماه آذر لایحه بودجه را تحویل مجلس دهد و مجلس هم پس از دریافت لایحه ، آن را چاپ و میان نمایندگان توزیع می کند. نمایندگان با مطالعه لایحه و پیوست های آن تا ۱۰ روز فرصت دارند پیشنهادات خود را به کمیسیون ‌های تخصصی تقدیم کنند.
پس از این مرحله نوبت بررسی لایحه بودجه در کمیسیون‌های تخصصی فرا می رسد و نمایندگان عضو کمیسیون هم حداکثر تا ۱۵ روز پس از چاپ و توزیع لایحه باید گزارش های خود را به کمیسیون تلفیق ارائه دهند.
کمیسیون تلفیق نیز موظف است حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون های تخصصی ، ضمن رسیدگی به گزارش آنها ، گزارش نهایی خود را تنظیم و تحویل دهد.
مهلت رسیدگی به لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق حداکثر تا ۱۵ روز با موافقت هیات رئیسه قابل تمدید است.
لایحه بودجه به همراه گزارش کمیسیون تلفیق به صحن علنی می آید و در آنجا نمایندگان بعد از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی کرده و سقف آن به ‏تصویب خواهد رسید و پس از آن پیشنهادهای مربوط به تبصره‏‌ها و ردیف‌ها رسیدگی می‌ شود.
با توجه به نقش قانونگذاری و نظارتی مجلس شورای اسلامی ، همواره این احتمال وجود دارد تا نمایندگان در بخش های مختلف لایحه بودجه دستکاری کرده و از ارقام گرفته تا نحوه هزینه درآمدها و حتی کسب درآمدهای دولت تغییر ایجاد کنند.