سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه ۹۷ تقدیمی به مجلس حاکی از این است که ساختار بودجه از روش سنتی به روش بودجه ریزی عملیاتی سوق داده شده و این یک قدم مثبت است.

علی محمد شاعری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تغییر ساختار بودجه به این شکل که براساس هزینه های تمام شده واحد خدمت هزینه ها برآورد و اعتبارات برای سال ۹۷ پیش بینی شده یک رویکرد جدید است.
نماینده شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی گفت: یک رویکرد جدید دیگر در این لایحه استفاده از مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه های عمرانی است چون اعتقاد براین است که این یک نقطه شروعی برای واگذاری طرح های عمرانی و اقتصادی به بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: روند بودجه ریزی سنتی که عمدتا متکی بر منابع نفت و مالیات بوده بیانگر این است که ما با این روش ها نمی توانیم مسائل کشور را حل کنیم و حتما باید به سمت مشارکت بخش خصوصی، تعاونی ها، تشکل های مردمی و مشارکت جدی بانک ها با ساز و کار مشخص شده توسط مجلس و دولت برویم.
شاعری گفت: این یک گام جدی ولی کافی نیست، قدم های اولیه در لایحه بودجه ۹۷ برداشته شده، اگر سازمان برنامه بعد ازتصویب لایحه بودجه بتواند با کمک دستگاه های اجرایی ساز و کار مشخص و آیین نامه کارآمدی مبتنی بر تشویق بخش خصوصی تصویب و مشارکت بخش خصوصی و تشکل ها و مردم را برای اجرای پروژه های عمرانی جلب کند، بسیاری از چالش های پیش رو را می توانیم برداریم.
سخنگوی کمیسیون کشاوری مجلس گفت:این لایجه باید نقشه راه مشارکت بخش خصوصی را در سال آینده فراهم کند، چراغ های کم سویی از این نقشه راه الان روشن شده و این کافی نیست ولی غنیمت است.
شاعری با اشاره به اینکه هر کشوری که با ساز و کارهای دولتی و روش های سنتی اداره شود باید بداند این روش ها ، روشهای منسوخ شده و شکست خورده ای است افزود: در گذشته کشورهای بلوک شرقی این تجربه را داشته اند و ما نیز طی سه تا چهار دهه گذشته علیرغم اینکه در قانون اساسی مکلف بوده ایم اداره کشور را به بخش خصوصی، تعاونی ها و دولت واگذار کنیم متاسفانه تمرکز اداره کشور در حال حاضر هنوز دست دولت است.
وی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشور در حال حاضر دست دولت است و دولت هم به خاطر نداشتن منابع نمی تواند کشور را اداره کند بنابراین چالش هایی مثل بیکاری، فساد، بزهکاری و آسیب های اجتماعی هر روز بیش از گذشته خود را نشان می دهد.
**اصلاحات اساسی در اداره کشور لازمه عبور از چالش های پیش رو
شاعری گفت: اگر بخواهیم کشور را از چالش های پیش رو عبور دهیم، باید اصلاحات اساسی در مدیریت و اداره کشور ایجاد کنیم، که این امر تاکنون در حد حرف باقی مانده و عمل نشده است.
وی افزود: اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به دلیل ساختار بیمار و مریض دولت بسیار ناقص و محدود اجرا شده، دولت نمی خواهد رانتی که ایجاد شده را از دست بدهد و همین رانت موجب فساد روزافزون در کشور شده است.
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه گفت: امید داشتیم لایحه بودجه ۹۷ این مسیر را باز کرده و این پوسته را بشکند و زمینه مشارکت بخش خصوصی را فراهم کند که این مساله در این لایحه کلید خورده اما ساز و کارش مشخص نشده است.
شاعری افزود: با این سازو کار دولتی امکان ایجاد حدود یک میلیون شغل یا توسعه صادرات و یا اتمام هزاران طرح عمرانی نیمه کاره رهاشده در کشور با عمر چندین ساله همانند سیب گاز زده رها شده در خیابان، وجود ندارد.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: دولت از یکسو نگاه حذف یارانه ای را در لایحه بودجه گنجانده و از سوی دیگر افزایش هزینه های اجتماعی و اقتصادی مثل مالیات و افزایش قیمت حامل های انرژی را در جامعه به مردم تحمیل می کند.
شاعری افزود: در مقابل این افزایش ها حذف یارانه ها برای دهک های بالا را از سوی دیگر شاهدیم، که این دو بخش متناقض هستند و فشار گاز انبری به مردم وارد می شود که به صلاح کشور در این شرایط نیست.
وی تاکید کرد: دولت مطلوب با حکمرانی مطلوب باید تمام تمرکز خود را روی کاهش هزینه های اداره کشور و افزایش راندمان و بهره وری متمرکز کند و با مشارکت بخش خصوصی ثروت ملی و درآمد سرانه را افزایش دهد.
نماینده مجلس گفت: دولت می تواند با افزایش ثروت ملی، درآمد سرانه و رشد اقتصادی، صادرات از تولید ملی و کنترل بر روی واردات برای اداره کشور و در قالب مالیات درآمد کسب کند.
**۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی خوابیده مردم در بانک ها
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: این نقدینگی متعلق به مردم شامل صاحبان دارایی های خرد و کلان است که باید بتوان زمینه های مشارکت آنان در اداره کشور را فراهم کرد.
وی افزود: تمام هنر دولت باید این باشد که سپرده های خوابیده بخش خصوصی در بانک ها را به تدریج وارد عرصه تولید، خدمات و بازار کند و نقدینگی هدایت شده با سیاست علمی و درست به سمت افزایش تولید، ثروت ملی و رشد اقتصادی بکارگیری شود.
شاعری تصریح کرد: وقتی مردم پول و سرمایه خود با ضمانت بازگشت سود و سرمایه معقول را به جای بانک وارد عرصه تولید، بازرگانی، تجارت و بازار کنند، درآمد ایجاد شده و میتوان مالیات گرفت و منابع درآمد کشور را تامین کرد.
شاعری افزود: عدم اعمال سیاست درست باعث شده مردم به جای واردکردن سرمایه خود به بخش اقتصاد، به دلیل باور ناامنی و عدم سیاست پایدار و مناسب، آن را در بانک ها بخوابانند.
به گفته شاعری پیش بینی یکهزار میلیارد تومان مشوق صادراتی در لایحه بودجه ۹۷ نقطه قوت و قدم خوبی است ولی کافی نیست.
وی خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه ۹۷ هم حضور تعاونی ها، تشکل ها و مردم در اداره کشور پررنگ نیست، در عین حال که در شکل بودجه ریزی تحول ایجاد شده و امیدواریم در محتوا هم این اتفاق بیفتد.
**نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه در بخش کشاورزی
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه افزود: نقطه قوت لایحه بودجه ۹۷ در بخش کشاورزی تاکید بر حفظ منابع طبیعی، محیط زیست و تامین آب شرب مناطق روستایی و عشایری، مقابله با ریزگرد ها و اجرای طرح های آبخیزداری، مدیریت پسماند و فاضلاب شهری است.
وی ادامه داد: تاکید بر اختصاص بودجه مناسب جهت تشویق صادرات و کمک به زیرساخت های بخش کشاورزی مثل توسعه شیوه های نوین آبیاری و اختصاص منابع قابل توجهی جهت اشتغال در بخش های مختلف اقتصادی از دیگر نقاط قوت این لایحه است.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: کاهش اعتبارات صندوق حمایت از بیمه محصولات کشاورزی و همچنین کاهش اعتبارات بخش منابع آب از نقاط ضعف این بودجه است.
رییس جمهوری ۱۹ آذرماه با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه ۱۳۹۷ کل کشور را تقدیم کرد، این لایحه در حال بررسی جزئیات در کمیسیون های مجلس است.