روز جهانی معلول پشت سر گذاشته شد، اما چالش های معلولان همیشگی است. هر چند که بسیاری از مسئولان از نهاد های مختلف به مناسبت روز جهانی معلول مانند سال های گذشته دغدغه های این قشر را بیان کردند و وعده هایی دادند و این وعده ها یک سال دیگر دوباره تکرار می شوند، اما بهزیستی نهادی است که در تمام روز های سال با این قشر سروکار دارد. این نهاد و ادارات شهرستانی آن در طول سال تلاش زیادی می کنند تا معلولان، محرومیت ها را کمتر احساس کنند.

سید مرتضی موسوی ارتقا رشد و آگاهی جامعه را از اهداف سازمان بهزیستی برشمرد و افزود: معلولان فرصت های فراوانی برای مشارکت و بروز توانمندی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای بهتر دیده شدن در جامعه را دارند.

نباید روز جهانی معلول را به عنوان روز تشریفاتی ببینیم

رئیس بهزیستی میاندورود با اشاره به اینکه ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه ما دچار معلولیت هستند اظهار کرد: روز جهانی معلول را نباید به عنوان روز تشریفاتی ببینیم بلکه در این راستا پیام موضوعات ارزشمند و تخصصی باید دیده شوند.

موسوی با تاکید بر حساسیت دستگاه های اجرایی و افراد مختلف نسبت به جامعه هدف گفت: توسعه مهارت ها سبب افزایش روحیه مطالبه گری معلولان برای رسیدن به اهدافشان است.

این مسئول با اشاره به اینکه ضرورت تصویب قوانین کارآمد، به روز و متناسب با نیاز معلول در مجلس شورای اسلامی بسیار کمک کننده است. تصریح کرد: قصد داریم تا در روز جهانی معلولان مطالبات این افراد را به گوش مسئولان جامعه برسانیم.

وی با بیان اینکه تا به حال تصویب قانون جامع حمایت از معلولان اتفاق نیافتاده است گفت: احتمال اینکه با حمایت رئیس بهزیستی کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این اتفاق خوب در آینده رخ دهد بسیار زیاد است.

موسوی با بیان اینکه ۸۰ درصد معلولیت ها قابل پیشگیری هستند و تمامی این موارد به عوامل فردی، اجتماعی و خانوادگی بستگی دارد گفت: برای اجرای این امر مهم باید دستگاه های اجرایی به صورت کارآمد برنامه های مصوب مجلس را به نحو احسنت انجام دهند.

رئیس بهزیستی میاندورود مولفه سلامت، آموزش، امرار معاش، اجتماعی و توانمند‌سازی را از موارد مهم و حائز اهمیت در حوزه معلولیت بر شمرد و افزود: باید توجه و توانمند سازی معلولان از سوی دستگاه های اجرایی مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول اجرای طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها با رویکرد اجتماعی را سبب کاهش هزینه ها در این زمینه دانست و گفت: آموزش معلولان از دوران اولیه کودکی سبب خود باوری و اعتماد به نفس آنها در جامعه خواهد شد.

امرار معاش معلولان در گرو توسعه مهارت، اشتغال

موسوی در ادامه نگرش مثبت خانواده ها نسبت به معلولان را عاملی سبب ارتقا و پیشرفت فعالیت های آنها در جامعه برشمرد و گفت: اگر موجبات توانمند سازی معلولان توسط خانواده فراهم شود به رشد اقتصادی و اجتماعی جامعه کمک خواهد کرد.

وی از بهزیستی به عنوان نهاد پاسخگو و مطالبه گر یاد کرد و گفت: معلولان جزیی از خانواده ما هستند و ما برای احقاق حق معلولان به همراه افراد جامعه یک صدا خواهیم شد.

رئیس بهزیستی میاندورود با اشاره به اینکه امرار معاش معلولان در گرو توسعه مهارت، اشتغال و بیمه ها آنها است گفت: اداره کار و تامین اجتماعی باید نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کنند زیرا وجود مشکلات و نبود اشتغال سبب دامن زدن معلولان به آسیب های اجتماعی خواهد شد.

این مسئول گفت: ایفای نقش معلولان درجامعه موانع محیطی و اجتماعی آنها را برطرف خواهد کرد و سبب بهره مندی بیشتر آنها از خدمات می شود.

بازدید دوره ای مددکاران و تسهیل گران از منازل معلولان در میاندورود

موسوی با اشاره به اینکه یکسان سازی فرصت ها فرایندی است که سیستم های عمومی جامعه از جمله محیط فیزیکی، مسکن، حمل و نقل و فرصت های آموزشی و اشتغال را برای تمامی افراد قابل دستیابی و استفاده خواهد کرد تصریح کرد: اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل سبب می شود تا معلول آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون اعم از اماکن عمومی و معابر محیط شهری و ساختمان های عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی و اجتماعی با حفظ استقلال فردی لازم بهره مند شوند در این زمینه نیازمند تکنولوژی پیشرفته و به روز به هستیم اما هنوز به وضعیت مناسب و مطلوب نرسیده ایم.

وی در ادامه به وجود یک هزار و ۱۰۰ معلول در شهرستان میاندورود اشاره کرد و گفت: افزایش مطالبه گری، سلامت و سرمایه اجتماعی از اهداف سازمان بهزیستی برای بهتر زیستن معلولان در جامعه و  برخورداری از حقوق شهروندی است.

این مسئول به بازدید دوره ای مددکاران و تسهیل گران از منازل مددجویان و معلولان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تعداد تسهیل گران را به ۱۲ نفر ارتقا دادیم که پیگیر مشکلات و مطالبات این قشر هستند و امکان تماس مدد جو از منزل به تسهیل گر به راحتی صورت می گیرد.

موسوی گفت: تشکیل صندوق شورای توانبخشی مسئولان محلی، دهیاران و شوراها سبب فرهنگ سازی و استفاده بهینه از ظرفیت های معلولان خواهد شد.

ارائه تهسیلات ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی در حوزه اشتغال معلولان

وی به راه اندازی مرکز شبانه روزی راه بهشت، تاسیس جامعه معلولان، جلسات منظم مناسب سازی، شورای توانبخشی و اطلاع رسانی وسیع در فضای مجازی نسبت به معلولیت و پیشگیری از آن اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ تا به حال در حوزه اشتغال به ۲۴۰ نفر به مبلغ ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خدمات تسهیلاتی ارائه شد.

رئیس بهزیستی میاندورود با بیان اینکه برای ۴۰ نفر از خانواده ۲ معلول روستایی و شهری در زمینه ساخت و جانمایی، خدماتی انجام دادیم اظهار کرد: در حوزه مسکن شهری ۳۲ میلیون و به هر خانواده ۲ معلول روستایی ۱۸ میلیون تومان وام بلاعوض داده شد و امتیاز آب، برق و گاز و پروانه ساختمان رایگان و یک هزار انشعاب گرفته شد.

این مسئول با بیان اینکه ۱۸۰ نفر به‌صورت رایگان بیمه تکمیلی شدند، تصریح کرد: هر معلول با پرداخت سالیانه به مبلغ ۳۰ هزار تومان بیمه تکمیلی خواهد شد.

موسوی اظهار کرد: در شهرستان میاندوورد  ۵۵ نفر معلول به‌صورت رایگان بیمه روستایی و عشایری شده و در بحث دانشجویی نیز به ۲۴۰ نفر خدمات تحصیلی ارائه شده است.

وی به فعالیت های حوزه توانبخشی و افزایش نیروی انسانی از ۷ نفر به ۳۰ نفر در شهرستان میاندورود اشاره کرد و گفت: مراکز غیر دولتی از ۹ مرکز به ۳۷ مرکز ارتقا داشته که به اشتغال ۱۴۰ نفر ختم شده است.

موسوی از اتمام ساخت یک واحد مسکن دو معلول، دو واحد در حال ساخت و هفت واحد پشت نوبت ساخت اشاره کرد و گفت: در حوزه توانبخشی بالغ بر ۸۰۰ خدمات در سال ۹۱ داده شد، در این سه سال حدود ۱۵ هزار و ۳۲۳ خدمات داده شد و یک هزار و ۲۴۰ درصد رشد داشتیم.

رئیس بهزیستی میاندورود به ارائه مستمری ۲۳۴ نفر از معلولان در شهرستان میاندورود خبر داد و گفت: پرداخت این مبلغ در سال ۹۶ سه برابر شده است.