مدیرکل بهزیستی مازندران با تشریح برنامه های دولت تدبیر و امید برای توانمندسازی افراد تحت پوشش این نهاد در چهار سال گذشته ، گفت که تنها در یک اقدام مستمری افراد زیر پوشش بهزیستی ۳۵۰ درصد افزایش یافته است.

  سید سعید آرام که به مناسبت روز جهانی معلولان به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه در جمع نمازگزاران ساروی سخنرانی می کرد ، آمار افراد مستمری بگیر از بهزیستی مازندران را ۱۳ هزار نفر اعلام کرد.
۱۲ آذر برابر سوم ماه دسامبر روز جهانی معلولان نام دارد . هدف از تعیین این روز افزایش میزان آگاهی شهروندان در باره حق و حقوق معلولان و حساس کردن دستگاهها و نهادها برای بسترسازی لازم جهت دستیابی این قشر از جامعه به حقوق طبیعی خود است.
مدیرکل بهزیستی مازندران گفت که در مجموع بیش از ۵۰ هزار نفر در مازندران زیر پوشش بهزیستی قرار دارند که از خدمات و حمایت های این نهاد دولتی بهره مند می شوند.
آرام غربالگری شنوائی و بینائی سنجی نوزادان را از جمله خدمات بهزیستی برشمرد و افزود : بیش از ۸۰ درصد از نوزادان مازندرانی تحت پوشش طرح غربالگری شنوائی قرار دارند .
وی با اعلام این که طرح غربالگری شنوائی نوزادان در مازندران امسال برای دومین سال پیاپی انجام می شود ، افزود : با اجرای این طرح بسیاری از اختلالت شنوایی نوزادان رفع و جلوی معلولیت ها را در بزرگسالی می گیرد.
آرام گفت که از طریق غربالگری شنوائی و شناسائی نوزادان دارای اختلال در این زمینه تنها در سال گذشته ۷۵ عمل جراحی کاشت حلزون گوش در استان انجام شد.
او به اجرای طرح غربالگری اختلالات بینایی در استان هم اشاره کرد و گفت که هم اکنون بیش از ۸۵ درصد کودکان سه تا ۶ ساله استان زیر پوشش این طرح قرار گرفته و از کم بینایی و نابینایی آنان در سال های آتی پیشگیری شده است .
** توانمندسازی مبتنی بر جامعه
مدیرکل بهزیستی مازندران اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه را از دیگر اقدامات خدمت رسانی به افراد زیر پوشش این نهاد در استان برشمرد و گفت که با اجرای این طرح ۲ هزار روستائی زیر پوشش قرار گرفته اند.
وی توانمند سازی معلولان را از دغدغه های بهزیستی برشمرد و افزود : تغییر نگرش مردم را در رسیدن به این هدف بسیار کار ساز است.
آرام به فعالیت ۱۰۶ مرکز توانبخشی در مازندران اشاره کرد و گفت : آنها با دریافت ماهانه ۱۸میلیارد ریال به پنج هزار و ۷۰۰ معلول خدمات ارائه می کنند.
او اضافه کرد : تنها در سال گذشته ۲۷ میلیارد ریال لوازم توانبخشی از سوی این مراکز خریداری شد و رایگان در اختیار افراد تحت پوشش قرار گرفت.
مدیرکل بهزیستی مازندران بر ضرورت مناسب سازی مبلمان شهری برای بهبود زندگی افراد معلول و تسهیل در ارتباط گیری آنان با جامعه تاکید کرد و گفت : با توجه به کهولت سنی ۱۹ درصد از جمعیت مازندران و انواع بیماری شهروندان ، ۳۵ درصد از شهروندان برای تردد در جامعه و داشتن زندگی عادی همانند دیگر افراد به مناسب سازی مبلمان شهری نیازمند هستند.