دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران:

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران با بیان اینکه ماده مخدر ” گل” تغییر ژنتیک یافته ماریجوانای طبیعی است، گفت که جامعه باید از خطرات مصرف این ماده افیونی خانمانسوز که حتی با یکبار مصرف فرد را دچار اعتیاد می کند، مطلع شود.

به گزارش ونگ وا، علی اصغر میرزایی، اظهار کرد: بانک اطلاعاتی معتادان در مازندران تهیه شده و طبق این برنامه بیش از ۵۴ هزار معتاد در مازندران شناسایی و شناسنامه‌دار شدند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید و ابلاغی ستاد کل کشور بر اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر تاکید داشته و این شورا می کوشد تا با استفاده از ظرفیت های کمیته های ۵گانه فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت های مردمی، مقابله و عرضه، کمیته حقوقی و قضایی و کمیته درمان، وضعیت و جایگاه مازندران را در زمینه سوء مصرف مواد مخدر بهبود بخشیده تا از روند افزایش مصرف، توزیع، خرید و فروش مواد مخدر در استان، بکاهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران با اعلام کاهش میزان مصرف مواد مخدر در مازندران و شیفت مصرف به متادون درمانی، گفت: شناسایی و شناسنامه دار کردن بیش از ۵۴هزار معتاد استان صورت گرفته به طوریکه هم اکنون همه این بیماران، تحت پوشش متادون درمانی هستند.

میرزایی اضافه کرد: معتقدیم هنوز معتادین شناسایی نشده ای هم در استان هستند که تحت درمان و ترک قرار نگرفته اند که بایستی شناسایی شوند و در چرخه درمان قرار بگیرند.

وی در ادامه با بیان اینکه مدیریت و حمایت دستگاه های متولی و اقدامات امنیتی و انتظامی موجب شد رتبه مازندران در بحث تحقیقات شیوع شناسی اخیر نسبت به شیوع شناسی اعتیاد سال ۹۰ ، بهبود وضعیت استان را نشان بدهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران، با یادآوری اینکه در مقطعی معتادین کارتن خواب و متجاهر زیادی در پارک ها و کف خیابان های شهرهای مختلف استان ولو بودند، گفت: با اجرای طرح جمع آوری معتادین متجاهر و کارتن خواب و انتقال آنان به مراکزماده ۱۶ و ۱۵ (با حکم قضایی)اکنون معتاد کارتن خواب ولو در خیابانها و پارک ها دیده نمی شود.

میرزایی درباره بازدید از عطاری های متخلف که مبادرت به توزیع و فروش داروهای غیرمجاز می کنند، گفت که با عطاری های متخلفی که چندین بار تذکر گرفته اند بایستی برخورد و نسبت به پلمپ آن اقدامات لازم، عملیاتی شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران، در بخش دیگری با اشاره به انتصاب استاندار جدید و حضور مهندس اسلامی در مدیریت ارشد استان، گفت: در دیدار و گفتگویی که با مهندس اسلامی داشتیم با حساسیت پیگیر بحث مواد مخدر و اقدامات این حوزه هستند.

میرزایی در ادامه بر لزوم ارائه چشم اندازهای برنامه ششم توسعه، توسط کمیته های پنجگانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، تاکید کرد و افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور، پس از پایان پنج سال از اجرای این برنامه، بایستی شیوع اعتیاد ۲۵ درصد کاهش یابد.

وی، در بخش دیگری و در خصوص وجود ماده مخدر ” گل” در مازندران گفت که “گل” گونه جدیدی از مواد مخدر نیست این ماده بسیار پرخطر که با یکبار مصرف فرد را دچار اعتیاد می کند همان “ماریجوانای ” تغییر ژنتیکی یافته است که گل های بیشتری می دهد حتی عبور از کنار این ماده افیونی خطرناک هم، فرد را دچار توهم می کند و این در حالی است که متاسفانه در باور عمومی “گل” حتی کم خطرتر از حشیش و ماریجوانا و علف و دیگر مواد مخدر توهم زا معرفی شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران با تاکید بر توجه و آموزش به جامعه در خصوص مضرات و خطرات ماده مخدر “گل” گفت که مردم باید از مضرات و خطرات این ماده توهم زا که به تازگی به نام “گل” و به عنوان ماده ای که خطر اعتیاد ندارد، آگاهی و آشنایی بیشتری پیدا کنند.

میرزایی در ادامه نقش رسانه های جمعی را در زمینه اطلاع رسانی و شناساندن ماده مخدر “گل” با اهمیت دانست و بر لزوم توجه این مهم توسط رسانه های استان تاکید کرد