مدیرعامل سلول‌های بنیادی بندناف رویان گفت: ۴۰۰۰ نمونه سلولهای بنیادی خون بندناف در مازندران ذخیره سازی شد.

به گزارش ونگ وا، مرتضی ضرابی -مدیرعامل سلول‌های بنیادی بندناف رویان- در نشست خبری که در سالن اجتماعات دانشکده پرستاری نسیبه برگزار شد شمار نمونه های ذخیره سازی شده در بانک سلول های بنیادی خون بندناف کشور را ۸۵هزار نمونه عنوان کرد و  افزود: که از این آمار بیش از ۵۲هزار نمونه مربوط به بخش اختصاصی یا خانوادگی است که بر طبق بررسی های به عمل آمده اکثر نمونه های خون بند ناف پیوند شده در بخش خصوصی و خانوادگی از نمونه های افراد غیر خویشاوند بوده است.
ضرابی، در ادامه با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از نمونه های ذخیره سازی شده در بانک خصوصی یا خانوادگی رضایت نامه اهداء دارند، تصریح کرد: در بانک عمومی خانواده ها خون بندناف را اهداء تا برای فرد دیگری که نیاز به پیوند دارد مورد استفاده قرار گیرد زیرا نمونه اهداء شده در مالکیت بانک خون بندناف عمومی بوده و ضمانتی وجود ندارد که فرد اهداء کننده، خود در آینده از آن استفاده کند.

وی، با اذعان اینکه بر طبق بررسی ها اکثر نمونه های خون بندناف پیوند شده از نمونه های افراد غیر خویشاند بوده است، گفت که در مواردی که بیمار نیاز به سلول‌های بنیادین دارد و نمونه‌ای از سوی خانواده ذخیره نشده باشد و یا در کشور نمونه مناسبی برای آن پیدا نشود، هیأت امنای صرفه جویی ارزی این نمونه را از کشورهای دیگر تقاضا می‌کند که بین ۳۵ تا ۴۰ هزار یورو هزینه دارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان، با بیان اینکه ایران سالم ترین خون دنیا را دارد که نمونه ها را برای فرآوری به کشورهای دیگر می فرستند و پس از فرآوری وارد کشور می شود، تصریح کرد: از آنجایی که تمامی استانداردهای لازم مربوط به ذخیره‌سازی خون در شرکت فناوری بن یاخته های رویان پیاده سازی می شود در صورت اخذ تائیدیه،امکان صادرات نمونه خون بند ناف وجود دارد ضمن اینکه از لبنان، عراق، کویت، عمان، تاجیکستان، امارات و آذربایجان تقاضای راه‌اندازی بانک خون بند ناف را داشته‌ایم که تاکنون این امر در عراق محقق شده و تا دو ماه آینده نیز در عمان محقق می‎شود.

ضرابی، ضمن تاکید بر توسعه بانک عمومی خون بندناف و ورود خیرین سلامت در این حوزه برای رسیدن به حدی از استاندارد ها، گفت که فرهنگ‌سازی و اطلاع‎رسانی در زمینه ذخیره‎سازی خون بند ناف و جفت صورت بگیرد به ویژه خانواده هایی که دارای ریز فاکتورهای ابتلا به بیماری های خونی وجود دارد برای ذخیره ساری خون بندناف اقدام کنند.

وی میزان ذخیره سازی سالانه خون بند ناف را در کشور بین ۱۲ تا ۱۵هزار نمونه عنوان کرد و افزود: دولت در مقطعی از این دانش و فناوری حمایت کرد که بعدها به دلیل مشکلات اقتصادی قطع شد اما از آنجا که ایران یکی از کشورهایی است که سالم‌ترین خون را دارد، با حمایت دولت و کمک خیرین سلامت، می‌توان بانک عمومی را توسعه داد تا ضمن برخورداری بیشتر بیماران از این ذخیره، زمینه صادرات هم در این بخش فراهم شود.

وی در ادامه، فرایند عضویت در بانک خون بندناف را شامل مراحل عضویت در ماه نهم بارداری(از هفته ۳۶بارداری) عنوان کرد و افزود: ثبت نام به صورت اینترنتی انجام شده و با توجه به اینکه کارشناس خونگیر در حوزه بند ناف در بیمارستان های استان حضور دارند مراحل مربوط به خونگیری را انجام می دهند.
مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت که برای افزایش تعداد مراکز ذخیره سلول‌های بنیادی خون بندناف، کشور را به سه منطقه جنوب، شمال غرب و شمال شرق تقسیم کردیم تا در هر منطقه یک استان معین انتخاب شود و استان مازندران با توجه به برخورداری از یک‌ مرکز پیوند، شرایط انتخاب برای استان معین را دارد.

ضرابی، در ادامه با تاکید بر توجه والدین به موضوع ذخیره سازی خون بندناف برای حفظ کودکان خود از خطر احتمالی و یا اهداء آن به دیگر همنوعان ، افزود: بیمارستان‌های شفا، امیرمازندرانی، نیمه شعبان، امام خمینی (ره) و حکمت در ساری، بابل کلینیک، بیمارستان روحانی، سینا و مهرگان در بابل، بیمارستان امام علی (ع) و شمال در آمل، بیمارستان امیدی در بهشهر، بیمارستان فلسفی و مسعود در گرگان، بیمارستان طالقانی و رازی در چالوس، بیمارستان ولی‌عصر (عج) در قائم‌شهر و بیمارستان برزویه در گنبد با دفتر نمایندگی مازندران در ساری همکاری می کنند.

وی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره اینکه امکان ذخیره‌سازی خون در چند درصد از جنین و جفت‌ها وجود ندارد، گفت که خون بندناف ۵ تا ۱۰ درصد جنین‌ها در مواردی که حجم خون سلول‌های جمع‌آوری شده در جفت کم باشد یا مادر باردار دارای بیماری‌ خاص یا مورد هورمونی و تزریق خون‌های مکرر باشد امکان ذخیره‌سازی وجود ندارد.

مدیرعامل سلول‌های بنیادی بندناف رویان گفت: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی http://www.rsct.ir اطلاعات بیشتری کسب کنند.

گفتنی است؛ علاقمندان به این آینده نگری عظیم و کارخیر، خداپسندانه می توانند برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر به دفتر بانک خون بندناف واحد مازندران در شهرستان ساری، بلوار امیر مازندرانی، خیابان وصال شیرازی، جهاد دانشگاهی مراجعه کنند یا با شماره_تماس_۳۳۳۳۵۳۳۸۰-۰۱۱ که پاسخگوی متقاضیان است، تماس بگیرند./امین