معاون وزیر راه و شهرسازی گفت که هم اکنون ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه در سطح کشور در دست ساخت قرار دارد.

به گزارش خبرنگارایرنا، خیرالله خادمی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه های در دست اجرا راهسازی در مازندران به خبرنگاران پیش بینی کرد تا پایان دولت دوازدهم این بزرگراهها به بهره برداری برسد.
وی برنامه وزارت راه و شهرسازی را توسعه بزرگراه و آزاد راه در سطح کشور برای کنترل ترافیک و افزایش سطح ایمنی در جاده ها اعلام کرد.
** تکمیل ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه در سال جاری
مدیرعامل شرکت توسعه زیرساخت و حمل و نقل کشور گفت که در سال جاری ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه با مشارکت سرمایه گذاران خصوصی در کشور به بهره برداری می رسد.
خادمی اظهارداشت : در سطح کشور یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه در دست اجراست که بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از اعتبار ساخت این آزادراه ها با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی تامین می شود.
وی بازگشت سرمایه های بخش خصوصی را از قبل دریافت عوارض اعلام کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی آزاد راه تهران- شمال، کریدور شرق و غرب در جنوب تهران، شیراز – اصفهان وراک – خرم آباد را از مهمترین پروژه های آزاد راهی در دست اجرا در کشور بیان کرد.
خادمی افزود : در مجموع در سطح کشور به ساخت آزاد راه توجه زیادی نشد و این بی توجهی باعث شده تا هم اکنون کمتر از نیم درصد از محورهای اصلی کشور را ازاد راه تشکیل بدهند.
وی ابراز امیدواری کرد تا از این پس به ساخت آزاد راه در کشور توجه بیشتری صورت گیرد.
* ساماندهی راههای شمال کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی مهمترین برنامه وزارت راه و شهرسازی را برای استان های شمالی کشور ساماندهی محورهای اصلی این استان های مسافر خیز بیان کرد.
خیرالله خادمی گفت که در سال گذشته برای ساماندهی محورهای شمالی کشور حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شد که ۲۰ درصد از کل اعتبار وزارت راه و شهرسازی در این حوزه صرف شده است.
وی ساخت آزاد راه شمال، چهارخطه شدن محورهای هراز و فیروزکوه را در راستای اجرای طرح ساماندهی محورهای شمال دانست.
* تکمیل هراز با ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار
مدیرعامل شرکت توسعه وزیرساخت حمل و نقل کشور گفت که تکمیل طرح چهارخطه شدن محور هراز نیاز به حدود ۵هزارمیلیارد ریال اعتبار دارد.
خادمی افزود : تاکنون حدود ۴۰ کیلومتر از محور چهارخطه هراز تکمیل و بهره برداری شد و کار اجرایی در این محور نیز به سرعت ادامه دارد.
وی پیش بینی کرد در صورت تامین اعتبار طرح چهارخطه محور هراز حداقل در ۲ تا ۳ سال آینده تکمیل شود.
خادمی دلیل طولانی شدن چهارخطه محور هراز وقت گیر بودن ساخت تونل و پل های متعدد در این حوزه راهسازی اعلام کرد.
* تخصیص اعتبار ۳۵۰ میلیاردر یالی برای تکمیل محور سوادکوه
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت که طرح چهارخطه محور سوادکوه ( قائمشهر- فیروزکوه) به جز ۵ کیلومتر که به دلیل معارض مردم به تاخیر افتاده، به طور کامل تکمیل شد.
خادمی افزود : برای خرید زمین معارضان مردمی در سال جاری ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت که بزودی با خرید زمین ۵ کیلومتر باقی مانده دراین محور نیز تکمیل می شود.
رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی صبح امروز به منظور بازدید از طرح های راهسازی شهرستان ساری ( گهرباران، ساری- تاکام- پل پنیه چوله وفرودگاه ساری) به همراه ۲ نماینده شهرستان ساری و میاندورد و معاونان وزیر راه و شهرسازی از این طرح ها بازدید کردند.