معاون آبزی پروری اداره کل شیلات مازندران نسبت به خطر کم آبی و خشک شدن بیش از ۵۰ قطعه آببندان های پرورش ماهیان گرم آبی در شرق استان هشدار داد و گفت: اگر تداوم گرما و نباریدن باران ادامه داشته باشد، با تلفات سنگین ماهیان گرم آبی مواجه خواهیم شد.

ولی الله محمد زاده روز سه شنبه   افزود: گرمای شدید سبب افزایش روند تبخیر آب و همچنین برداشت های بی رویه از چاههای زیر زمینی ، آب آببندان ها را کاهش می دهد.
هرساله ۳۷تا ۴۰ هزار تن انواع ماهی کپور، آزاد، سفید و فیتفاک در آببندان‌ها‌ی مازندران تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می‌شود.
وی اظهار داشت : در حال حاضر پرورش دهندگان ماهیان گرم آبی در آببندان های شرق استان به شدت نگران حیات ماهیان هستند.
محمدزاده با اشاره به مشکلات حقوقی و درگیری‌ها‌ی اجتماعی بر سر مالکیت و چگونگی استفاده از منابع آبی برخی از آببندان‌ها‌ی مازندران گفت: دهیاری‌ها‌، اعضای شورای اسلامی و ریش سفیدان روستاها می‌توانند با مشارکت یکدیگر از منابع آبی آببندان‌ها‌ برای آبیاری زراعی و باغی، پرورش ماهی و پرندگان استفاده کنند.
وی ادامه داد : به نظر می رسد به دلیل شدت و تداوم گرمای امسال ،آب آببندان ها بیشتر برای مصارف زراعی و باغی استفاده شده و تبخیر و نفوذ پذیری آب نیز سبب شد تا پرورش ماهی در آببندان ها دچار مشکل شوند.
معاون شیلات مازندران به برداشت های بی رویه از چاههای اطراف آببندان ها نیز اشاره کرد و بیان داشت: از آنجایی که بیشتر این چاهها غیر مجاز و فاقد پروانه بهره برداری هستند، نظارتی بر آنان نمی شود.
وی با اشاره به اینکه پارسال حدود ۴۰ هزار تن انواع ماهیان گرم‌آبی در ۵۷۶ قطعه آببندان به مساحت ۱۲هزارو ۷۶۹ هکتار استان پرورش و تولید شده است، ادامه داد: اداره کل شیلات مازندران برای افزایش تولید ماهیان گرم‌آبی در مزارع،آب‌بندان‌ها‌ و پشت سدها حمایت‌ها‌ی خوبی را انجام می‌دهد.
وی آببندان‌ها‌ی مازندران را به عنوان یک ظرفیت مهم منابع آبی چند منظوره کشاورزی در استان یاد کرد و توضیح داد: بهسازی و لایروبی آب‌بندان‌ها‌،برق دار کردن و برگزاری دوره‌ها‌ی آموزشی برای اعضای آببندان‌ها‌ از جمله حمایت‌ها‌ی شیلات است.
بر اساس آمار هواشناسی در سال جاری میزان بارندگی در شرق مازندران حدود ۵۰ درصد کاهش یافت
بنابر این گزارش میانگین مجموع بارش سال زراعی از ابتدای مهر ۱۳۹۵تا پایان مرداد امسال در استان مازندران ۵۲۰٫۸میلی متر بوده که نسبت به مشابه سال گذشته ۲۷٫۸ و نسبت به دوره آماری ۱۶٫۱درصد کاهش داشته است.