استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت : ایجاد فهم و درک مشترک از وضعیت بحرانی اقتصاد کشور میان جناح های سیاسی برای همکاری و تفاهم در مقابله با این مشکلات ، باید مهم ترین اولویت دولت دوازدهم باشد .

دکتر زهرا کریمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در میان نهادهای تصمیم ساز هنوز هیچ اجماع نظری شکل نگرفته است که در شرایط کنونی اولویت اصلی رشد اقتصادی است و همه باید در این راه همکاری کنند .
وی اظهار کرد : وجود صداهای مختلف از اصحاب تریبون در فضای اقتصادی – سیاسی کشور ، منجر به سردرگمی سرمایه گذاران می شود و آنها را نامطمئن می کند .
کریمی افزود : مردم و مسئولین گاهی باید به خاطر بیاورند که در گذشته چه اتفاق هایی افتاده است و چه شرایطی در کشور حاکم بود .
وی گفت : می دانیم که انتخاب حسن روحانی حاصل تورم ۴۰ درصدی ، رشد منفی ۶ درصد و تعطیلی صنایع و حاصل ترس و وحشت مردم از بدتر شدن وضعیت اقتصادی و معیشتی موجود بود .
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران اظهار داشت : نباید وحشت مردم از گرانی و کمبود مواد غذایی و سایر کالاها و هجوم به هایپر مارکت ها و فروشگاه های کشور در سال ۱۳۹۱ را فراموش کرد.
به گفته وی دولت اعتدالی به درستی هدف و تلاش خود را بر حل منازعات هسته ای گذاشت ، تا در عرصه های بین المللی محیطی امن و بدون تنش برای تنفس اقتصاد کشور ایجاد کند و امروز به رغم اینکه دولت ترامپ بر طبل تحریم می کوبد ، ما حتی به وضعیت سابق نزدیک هم نمی شویم .
**نجات از پرتگاه ونزوئلایی شدن
استاد اقتصاد دانشگاه گفت : نمونه ونزوئلا بهترین مثال برای سیاست های نادرستی است که در دوران دولت احمدی نژاد اعمال شد .
کریمی تصریح کرد : اگر در چند سال اخیر تحولاتی جدی در اقتصاد کشور اتفاق نمی افتاد هیچ دلیلی وجود ندارد وضع امروز ایران بهتر از ونزوئلا می بود .
وی اظهار داشت که شرایط سخت تحریم های بین المللی علیه ایران هرگز به ونزوئلا تحمیل نشده است و در حقیقت ونزوئلا جز چند مورد تحریم افراد حقیقی اصلا تحریم نشده بود .
این کارشناس اقتصاد ادامه داد : متاسفانه بالا رفتن قیمت جهانی نفت در دولت سابق و پول های سرشار از آن ضربه جدی به روند عقلانیت در کشور وارد کرد ، زیرا منابع مالی سرشار بادآورده ای را وارد سیستم اقتصادی کشور کرد و حجم عظیمی از درآمدهای نفتی را به دست افراد غیر متخصص و غیر مسئول سپرد .
کریمی گفت : دولت نهم و دهم پدیده دوران درآمدهای کلان و دولت یازدهم پدیده دوران فشارهای تحریم و کاهش شدید درآمدهای نفتی بود و اگر مردم به وعده های روحانی اعتماد نمی کردند ، می توانست وضعیت بسیار خطرناکی در کشور حاکم شود .
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران بیان داشت که مردم به دولت روحانی اعتماد کردند و دولت نیز در مقابل جواب اعتماد مردم را داده و امروز شاهد لغو تحریم ها و کاهش چشم گیر تورم و همچنین بهبود آرام اما پیوسته اقتصاد کشور هستیم .
**دولت ها بستر سازند نه کارآفرین
دکتر زهرا کریمی اظهار داشت که این ذهنیت که دولت می تواند به تنهایی و با منابع مالی حتی فراوان مشکلات مردم را به صورت دائمی حل کند یک تصور اشتباه و در واقع عملی نیست .
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت : اتفاقی که در سالهای اخیر گرفتار آن هستیم نگرانی و عدم اعتماد سرمایه گذاران داخلی و خارجی از شرایط ایران است .
وی با بیان اینکه هم اکنون حجم عظیمی پول و منابع مالی در درون کشور در بانک ها و حساب اشخاص در حال خاک خوردن است و می توان گفت که منابع مالی در کشور کم نیست ، ادامه داد : ولی صاحبان سرمایه گرایشی به فعالیت های مولد بلند مدت نشان نمی دهند ؛ زیرا نگرانی از فضای داخلی و بین المللی وجود دارد که فضای کسب و کار در ایران را پر خطر و پر ریسک می کند .
کریمی تصریح کرد : در عرصه بین المللی نیز به دلیل ظرفیت های کشور ، شرکت های خارجی بسیاری علاقمند به سرمایه گذاری در ایران هستند ، اما باید توجه داشت که آیا سیگنال هایی که برای آنها ارسال می کنیم مثبت و واضح است ؟
وی گفت : برای مثال قرارداد توتال که با موافقت نمایندگان ملت و مدیریت کلان نظام صورت گرفته با حجم عظیمی از انتقادات مواجه شده و حتی ابزاری برای تخریب دولت شده است .
استاد اقتصاد دانشگاه مازندارن با ابراز تاسف از اینکه برخی بر این باورند که سرمایه گذاران خارجی قصد غارت کشور را دارند افزود : برای توسعه ، کشورها ناچارند از سرمایه گذاری خارجی در بخش خصوصی و تولیدی استفاده کنند .
کریمی تصریح کرد که باید همه بپذیرند ، برای ایجاد رشد بالا و مستمر در اقتصاد ایران فعالیت جدی بخش خصوصی ضروری است که هنوز به رغم تلاش های فراوان دولت چنین تحرکی در بخش خصوصی ایجاد نشده است .
**اقتصاد و معیشت مردم عرصه آزمون و خطا نیست
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت : اقتصاد و معیشت مردم عرصه آزمون و خطا نیست و باید با استفاده از شواهد و تجربیات دیگران و با توجه به شرایط هر جامعه تصمیمی درست گرفت .
وی ادامه داد : امروز چین بهترین مثال از موفقیت اقتصادی است زیرا حزب کمونیست چین با وجود تفکر ایدئولوژیک ضد غرب و ضد امپریالیسم ، از دهه ی ۱۹۸۰ رشد اقتصادی را در اولویت قرار داد و درهای کشور را باز کرد و اجازه داد چینی های مهاجر و سرمایه گذاران خارجی سرمایه و تکنولوژی را به چین وارد کنند .
کریمی اظهار داشت که آنچه چین را از فلاکت و بدبختی و عقب ماندگی اقتصادی و تکنولوژیکی نجات داد ، فهم مشترک رهبران چین از وضعیت و واقعیت این کشور بود .
وی همچنین افزود : راه کار مشکلات اقتصادی ایران در خارج از حیطه ی اقتصاد است و باید بخش بزرگی از این راه کارها را در اقتصاد سیاسی یافت و با دستکاری متغیرهای صرفا اقتصادی بسیاری از این مشکلات را نمی توان حل کرد.
این استاد دانشگاه بیان داشت : آنچه اقتصاد امروز ایران نیاز دارد هوای آزاد مانند چین برای بازگشت سرمایه و امنیت اقتصادی و اعتماد است .
**تهدید به خشونت مهم ترین عامل توسعه نیافتگی
کریمی گفت : در اقتصاد آنچه موجب توسعه نیافتگی می شود رانت نیست بلکه تهدید به خشونت است و دولت باید زمینه ی تهدید به خشونت را که اقتصاد ایران را دچار عدم اطمینان کرده از بین ببرد و وضعیت را سامان ببخشد و امنیت و اعتماد را به سرمایه گذاران بازگرداند .
استاد اقتصاد داشنگاه مازندران افزود : خوشبختانه دولت روحانی با سابقه خوبی که از حضور در بدنه نظام دارد از پختگی خوبی در مواجهه با شرایط سخت برخوردار است .
کریمی تاکید کرد : دولت روحانی باید همین روند عقلانیت را ادامه دهد و از ورود به نزاع های داخلی و تشنج های درونی خودداری کند .
وی همچنین گفت که تمامی جناح های سیاسی که هدف آن ها توسعه کشور است هم باید به فهم و آگاهی و عقلانیت مشترک برسند و بپذیرند که با اوج گیری اختلافات و بروز خشونت در جامعه همه خواهیم باخت .
**یا پیشرفت و یا عقب ماندگی
دکتر زهرا کریمی گفت که اکنون به زمانی رسیده ایم که ۲ راه بیشتر برای برون رفت از مشکلات اقتصادی نداریم ، یا تجدید نظر برای تغییر و یا رشد پائین و پرنوسان ، عقب ماندگی اقتصادی و فاصله ی بیشتر و بیشتر با کشورهای منطقه و جهان .
وی افزود : باید پذیرفت که هیچ کشوری در انزوا نمی تواند توسعه یابد و مدیریت کلان نظام جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم بگیرند میان الگوی چین و کره جنوبی یا الگوی کره شمالی یکی را انتخاب کنند .
این کارشناس اقتصادی بیان داشت که دولت و مردم و نظام ما هیچ گاه نمی خواهند مانند کره شمالی باشند که این در عمل و در سیاست ما مشهود است .
وی تصریح کرد : همه آحاد جامعه ، نهادهای تصمیم ساز نظام جمهوری اسلامی ایران، حتی کسانی که به دنبال منافع شخصی خود هستند، باید این واقعیت را بپذیرند که کشور ما از نظر اقتصاد و توسعه از برخی همسایگان خود عقب مانده است .
**اندکی هم به مردم حق دهیم
کریمی اظهار داشت : اینکه مردم هنوز آثار بهبود وضعیت اقتصادی کشور را در زندگی خود احساس نمی کنند، باید بگوییم که حق دارند .
وی گفت : در چهار سال اخیر عمده تحولات در صنایع بزرگ مانند نفت و خودروسازی که دولتی یا شبه دولتی هستند رخ داده که دارای مازاد نیروی کار هم بوده اند.
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران تصریح کرد : اگر در این بخش ها هم تحولاتی صورت نمی گرفت هم اکنون هزاران نفر به جمع بیکاران کشور افزوده می شدند وعملا صنعت و درآمدهای کشور باتهدید مواجه می شد.
وی همچنین اظهار داشت که اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست بلکه به معنای اقتصادی درون زا و برون نگر است و هدف اصلی انقلاب اسلامی ایجاد تحول بنیادی در شرایط اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی و بهبود زندگی مردم بوده است .
این کارشناس اقتصادی بیان داشت که امروز بخش بزرگی از معضلات اجتماعی ایران از جمله اعتیاد، خودکشی ، فحشا و خشونت ریشه در بیکاری و نارسایی های اقتصادی دارد .
وی در پایان تاکید کرد که دولت دوازدهم برای ایجاد تغییری جدی شرایط بازار کار نیز به همکاری و تفاهم سایر نهادهای حاکمیتی نیازمند است.