معاون فنی و عمرانی شهرداری ساری گفت: تونل های شهری برای اتصال شرق، غرب، شمال و جنوب به منظور عبور و مرور خودروها با دستگاه TBM  به عرض ۱۳ متر ساخته می شود. شهر ساری دارای ظرفیت‌های فراوان در حوزه گردشگری است، اما بسیاری از صاحب‌نظران و حتی شهروندان بر این باورند که ساری آن‌ طور که باید از امکانات زیرساختی برخوردار نیست. وجود مشکلات متعدد زیرساختی در مباحث عمرانی برای ساری و شهروندان مرکز استان مشکلاتی را ایجاد کرده است، اما شهرداری ساری در چند سال اخیر تلاش کرده تا این زیرساخت‌ها را گسترش دهد و مرکز مازندران را به یک شهر دارای امکانات زیرساختی مناسب تبدیل کند. در حال حاضر نیز ساری دارای چند پروژه عمرانی است که در مرحله اجرا هستند. «عباس رشیدی» معاون فنی و عمرانی شهرداری ساری به چند پرسش ونگ وا، درباره وضع پروژه‌ها، برنامه‌ها و اهداف این معاونت در شهرداری ساری پاسخ داد.:

  •  در حال حاضر، وضع پروژه‌های عمرانی و زیرساختی در ساری چگونه است؟

همکاران ما و پیمانکاران با تمام توان در حال اجرای پروژه‌ها هستند. با توجه به شرایط اقتصادی موجود، وضع را مطلوب ارزیابی می‌کنم. یکی از مهم‌ترین چالش‌های ساری روانا‌آب‌ها بودند که در سال‌های اخیر به شکل قابل توجهی این مشکل برطرف شده و کاهش یافته است. جمع‌آوری آب‌های سطحی در مرحله پایانی قرار دارد وکه انتهای پروژه‌های آن به میدان فرح‌آباد متصل است. برای اجرای این طرح آب‌های سطحی با باکس‌های بتونی و عمق بالای ۷ متر در زیرزمین دفع می‌شوند. با این طرح آب‌های جاری به سمت میدان فرح‌آباد روانه می‌شود و سپس انتقال آن به سمت رودخانه تجن انتقال می‌یابنجام می‌شود.

  • چند ماه است که زمزمه‌هایی مبنی بر کاهش سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری ساری مطرح شده است. با این موضوع موافقید؟

به هیچ وجه موافق نیستم و قبول ندارم که سرعت اجرای پروژه‌ها کاهش یافت. پروژه بزرگ بوستان ولایت برای بهره‌برداری به زمان و فرصت بیشتری نیاز دارد،. زیرا در مرحله تزئین نمای ساختمان‌ها قرار دارد و که ظرافت در اجرای این مرحله زمان زیادی می‌طلبد. بنابراین با انواع پروژه‌های راه و شهرسازی متفاوت است. بهسازی، نوسازی، مرمت شهری و ساماندهی بافت فرسوده با استفاده از رویکرد مشارکتی به زمان زیادی نیاز دارد. در اجرای پروژه‌های عمرانی بهترین متریال و کیفیت در کمترین زمان ممکن، مد نظر مهندسان و ناظران شهرداری ساری است.

  • ساری و نوشهر در حال ساخت نیروگاه زباله‌سوز قرار هستند. مسئولان نوشهر اعلام کردند که این نیروگاه سال آینده وارد مدار می‌شود. نیروگاه زباله‌سوز ساری در چه وضعی قرار دارد؟

در حال حاضر، پایان دادن به ساخت نیروگاه زباله‌سوز به عنوان پروژه ملی مورد تأکید شهردار ساری است، زیرا به شهروندان ساری و چهاردانگه تعهد تکمیل آن را دادیم. بودجه اصلی این پروژه دولتی بوده و بالغ بر ۳۰ میلیون دلار است. از مجموع این بودجه ۴۰ درصد سهم سرمایه‌گذار است و ۶۰ درصد دیگر برای شهرداری است. با برنامه‌ریزی و اجرای جلسات متعدد با سرمایه‌گذار و پیمانکار، این پروژه پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. شهردار ساری به صورت هفتگی هماهنگی لازم را برای تکمیل پروژه‌ها را با مدیران و ناظران مجموعه انجام می‌دهد.
بهره‌برداری از این مجموعه مزایایی دارد، از جمله کاهش هزینه حمل زباله و پسگیری سهم سهامدار از میزان فروش برق تولیدی از زباله که این طرح را به پروژه‌ای برد -– برد تبدیل می‌کند،. زیرا برق تولید شده از زباله با قیمت مناسب از سوی دولت خریداری می‌شود. تا کنون این پروژه ۳۸ تا ۴۰ درصد پیشرفت داشته است فیزیکی دارد.

  • یکی از پروژه‌های بزرگی که شهرداری وعده آن را داده بود فاز دوم پارک ملل است. چرا هنوز اجرای این پروژه آغاز نشده است؟

این پروژه با انتخاب پیمانکار در مرحله تجهیز کارگاه قرار دارد. فاز دوم پارک ملل پروژه بزرگی با مساحت ۶٫ ۵ کیلومتر مربع است. در ادامه این پروژه، مساحتی که از تملک بستر در حریم رودخانه به‌دست می‌آید، حدود ۴۵۰ هکتار است که در ۳ جبهه فاز دوم آن برنامه‌ریزی شده است. این پروژه دقیقا از کنار پل‌گردن آغاز می‌شود.

  • در بخش پارک‌ها شاید یکی از نقدهای وارد شده به شهرداری ساری، بی‌توجهی به پارک ویژه بانوان است. وعده‌هایی هم در این زمینه داده شده بود.

بهره‌برداری از پارک ویژه بانوان، انقلابی در بخش پارک‌های ویژه بانوان است که با دستور شهردار پس از تملک زمین طی یک ‌سال ساخت آن آغاز شد. تا حدودی فاز اول و ساخت محوطه‌های آن به پایان رسیده و اجرای فاز دوم با مبلغ قابل توجه ابلاغ شده است. فاز دوم این پارک شامل سالن‌هایی با فضای کاملا پوشیده است که بیش از ۴۵ کاربری از جمله فضای تجاری و تفریحی در آن تعریف شده است. ناگفته نماند این پروژه در فضای باز و بسته با بیش از ۱۰ هکتار مساحت در حال احداث است. پیرامون پارک هم دیوارهایی بلند ساخته می‌شود تا از اطراف دید نداشته باشد و بانوان محیط راحت و امنی را در شهر داشته باشند.
در بخش پارک‌ها بزرگ‌ترین پروژه‌ای که در ساری قرار است اجرا شود، پارک سکوتپه است. سکوتپه پس از بهره‌برداری بزرگ‌ترین پارک جنگلی خاورمیانه خواهد شد و با مساحت ۱۲۶۰ هکتار سبب افزایش سرانه فضای سبز ساری می‌شود که اجرای آن به طور ویژه در دستور کار ویژه شهرداری ساری قرار دارد. این طرح با توجه به تعریض و فنس‌کشی انجام شده در مراحل اولیه قرار دارد. در این پارک با پمپاژ آب یک دریاچه مصنوعی نیز قرار است ایجاد شود.

  • مهم‌ترین پروژه‌های نیمه‌ساخت و در حال ساخت ساری چه پروژه‌هایی هستند؟

یکی از پروژه‌های مهم مد نظر ما اجرای زیرگذر هلال‌احمر است که البته در مرحله مطالعه قرار دارد. زیرگذر هلال‌احمر ساری کمک زیادی به کاهش ترافیک در ورودی شرقی این شهر می‌کند و به مطالعات زیادی نیاز دارد که از سوی مهندسان و ناظران در حال انجام است.  اجرای طرح‌های عمرانی با هدف بهسازی و ساماندهی ورودی‌های ساری از زذغال‌چال به سمت هولا شامل باند کندرو، تندرو و رفریوژ میانی و روشنایی هم امری بسیار ضروری است. بهسازی و تعریض مسیرهای ورودی فرح‌آباد هم مد نظر است که نیاز به تامین اعتبار از سوی شهرداری دارد. آرام‌سازی، بهسازی، ایجاد دور برگردان و تعریض آن نیز در دستور کار سازمان عمران است. همچنین بهسازی ورودی ساری از بلوار کشاورز تا ایستگاه CNG شامل پیاده‌‌رو سازی، تعریض پل، زیرسازی، بهسازی آسفالت، نصب روشنایی و نصب پل عابر پیاده هم در دستور کار شهرداری ساری قرار دارد. اتصال پل تجن از سمت جاده گلما به کمربندی گلما هم جزء پروژ‌ه‌های مد نظر شهرداری است.

  • طرح‌های آینده‌نگرانه‌ای هم برای ساری تدوین شده است؟

بله. در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت ساخت نزدیک به ۲۵ کیلومتر تونل شهری در ساری مد نظر قرار دارد. این تونل‌های شهری برای اتصال شرق، غرب، شمال و جنوب به منظور عبور و مرور خودروها با دستگاه TBM به عرض ۱۳ متر ساخته خواهند شد.

  • ساری بیشترین بافت فرسوده را در شهرهای استان دارد. برای این معضل چه چاره‌ای اندیشیده شده است؟

مرمت بافت فرسوده جزو سیاست معاونت شهرسازی و معاونت عمرانی است. در این بخش برای احیایء بافت فرسوده در مرکز شهر پروژه میدان ابن شهر‌آشوب در نظر گرفته شده است که فاز یک و ۲ آن به پایان رسید، فاز ۳ در حال انجام است و فاز ۴ هم پس از تملک در اختیار ما قرار می‌گیرد تا اجرای آن آغاز شود. همچنین ادامه پروژه قارن و امتداد آن به خیابان انقلاب به طول ۵۰۰ متر به سمت ابن شهر‌آشوب را مد نظر داریم که سبب رونق اقتصادی در آن منطقه می‌شودشده و از میزان ترافیک می‌کاهد. برای اجرای این پروژه رایزنی‌های لازم با سرمایه‌گذار صورت گرفته و مشاور طرح، طراحی مناسبی برای آن ارائه داده است. معاونت شهرسازی نیز پیگیر این موضوع است. این پروژه مهم پس از تملک با دستور معاونت شهرسازی به بهره‌برداری خواهد رسید.

  • مهم‌ترین پروژه‌های نزدیک به بهره‌برداری در ساری کدام پروژه‌ها هستند؟

ساخت زیرگذر پل گردن که آرزوی ۴۰ ساله مردم این منطقه است، پایان یافته و به‌ زودی زیر بار ترافیک می‌رود. زیرگذرهای شماره یک و ۲ این منطقه به همراه ۲ دور برگردان و زیرگذر استاندارد در روزهای آینده به بهره‌بردارای می‌رسد. در اجرای این طرح، ساخت زیرگذری با دهانه‌ای بیش از ۶ متر زیر ریل راه‌آهن نخستین بار است که با همکاری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اتفاق می‌افتد.

  • تا پایان سال چه چشم‌اندازی برای ساری می‌بینید؟

برای پایان تمام پروژه‌ها نقش شهرداری ساری به عنوان ناظر با داشتن ۵۰۰ پروژه در حال ساخت بسیار مهم است. پایان امسال با بهره‌برداری از برخی طرح‌های بزرگ عمرانی ساری، شهروندان ساری متفاوتی را خواهند دید.