ونگ وا/ یادواره شهدای تخریب شمال کشور و یاد شهید بردبار فرمانده گردان تخریب لشکر ۲۵ کربلا با حضور مردم و مسئولان و خانواده شهدا با سخنرانی سرلشگر مرتضی قربانی فرمانده لشگر ۲۵ کربلا در دوران دفاع مقدس در پیر تکیه نارنجباغ نکا برگزار شد.

در این مراسم سردار مرتضی قربانی با اشاره به رشادتهای شهدای مازندران در جنگ بویژه شهیدان طوسی و بردبار گفت عشق و علاقه و ولایت پذیری و ایمان در بچه ها باعث شد تا با کمک خداوند پیروزیهایی را در جنگ کسب کنیم. وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به بیان خاطراتی از جنگ و عملیات بازپس گیری مهران و… پرداخت و از فداکاریهای شهدا گفت.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد حضور و برپایی یادواره شهدا باعث  شفاعت شهدا در روز قیامت شود و افزود: کسی بخواهد از جایگاه شهید سوء استفاده و به شهدا خیانت کند سیلی محکمی از شهیدان خواهد خورد.

در این یادواره جعفر احمدی فرماندار نکا ضمن خیر مقدم به مهمانان و خانواده شهیدانی که از استانهای و شهرستانهای دیگر به یادواره آمده بودند بخصوص خانواده شهدای تخریب، گفت شهدای تخریب از شهامت بیشتری برخوردار بودند آنها خودشان را هر لحظه برای شهادت آماده می کردند و چون بیشتر عملیات آنها شبانه بود کمتر تصاویری از آنها به ثبت رسید بنابراین این شهدا مظلوم ترند.

در این مراسم همچنین از کتاب حسن یوسف درباره زندگی شهید بردبار به روایت همسر ایشان رونمایی و در مراسم توزیع شد و همچنین از تمبر شهدای تخریب شمال کشور هم رونمایی و امضا شد.

در این مراسم آیت الله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران، حجت الاسلام محمدی لایینی امام جمعه نکا، حجت الاسلام میر احمدی امام جمعه گلوگاه، سردار ملکی مدیر کل حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، مدیرکل بنیاد شهید و ایثارگران، مدیرعامل شرکت گاز مازندران و جمعی از فرماندهان دفاع مقدس، خانواده های شهدا، خانواده های شهدای تخریب شمال کشور، مدیران ادارات و نهادهای شرق مازندران و… حضور داشتند.

شهید محمد رحیم بردبار در سال ۱۳۴۰ در شهرستان نکا در خانواده مذهی و انقلابی به دنیا آمد و در پس از فعالیتهای انقلابی در قبل از انقلاب در سال ۵۸ به سپاه پیوست و با شروع جنگ در جبهه های مختلف حضور یافت و مسئولیتهایی همچون مسئول آموزش تخریب در پادگان اموزشی گهر باران، فرمانده گروهان سپاه مریوان، فرمانده گردان تخریب لشگر ۲۵ کربلا و فعالیتهایی دیگر در لشگر و شرکت در عملیاهای مختلف بعد از شش سال حضور مستمر و فعال در جبهه در روز جمعه ۱۳ تیر ماه ۱۳۶۵ در حالی که برای اقامه نماز وضو ساخته بود بر اثر ترکش بمبهای هوایی دشمن به شهادت رسید