رئیس دادگستری شهرستان قائم‌شهر گفت: ۴۲درصد پرونده های دادگستری قائم شهری پرونده های خانوادگی است.

به گزارش ایسنا مازندران، حجت‌الاسلام سید محمود برهانی، در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه با اصحاب رسانه، اظهار کرد: هفته قوه قضاییه فرصتی برای بازخوانی مجدد مسئولیت‌ها و تکالیف دستگاه قضا است تا توفیق‌ها، محاسبه و کمبودها و مشکلات دستگاه‌های قضایی موردتوجه قرارگیرد و برای رفع آن اقدام شود.

وی تصریح کرد: رسیدگی به پرونده‌های عمومی از وظایف دادسرا بوده که این پرونده‌ها شامل تعقیب، تحقیق و تکمیل پرونده و صدور کیفرخواست می‌شود و پرونده‌های حقوقی و مدنی از حوزه وظایف دادگاه است.

رئیس دادگستری قائم‌شهر با تاکید بر کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری، خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۵۷ هزار مورد پرونده شامل ۴۳ هزار و ۳۱۲ فقره محاکم کیفری و حقوقی، ۱۲ هزار و ۵۰۰ فقره پرونده حل اختلاف و بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ مورد پرونده اجرای احکام شورای حل اختلاف به شهرستان وارد شد.

برهانی اظهار کرد: ۴۴ هزار و ۵۶۰ پرونده در قائم شهر مورد رسیدگی قرار گرفت که با توجه به نسبت مشابه سال گذشته با وجود افزایش ورودی عملکرد دادگستری این شهرستان در رسیدگی به پرونده‌ها مثبت بوده است.

وی با اشاره به وجود ۴ شعبه صلحی و ۹ شعبه حکمی در شورای حل اختلاف قائم‌شهر خاطرنشان کرد: دریافت رضایت از ۲ مورد قصاص از اولیای دم موجب کاهش ۵ درصدی پرونده‌های ارجاعی به شورای حل اختلاف شده است.

رئیس دادگستری قائم شهر با اشاره به ۲۰ اتهامی که بیشترین ورودی پرونده‌ها را به خود اختصاص دادند، گفت: در دادسرا به ترتیب سرقت، توهین به اشخاص عادی و ضرب‌ وجرح عمدی، تصادف، نگه‌داری مواد مخدر، تهدید، مفقودی چک و کلاه‌برداری بیشترین مراجعه را به خود اختصاص داده‌ و در دادگاه به ترتیب نگهداری مواد مخدر، سرقت،َ تصادفات، ضرب‌وجرح عمدی، توهین به اشخاص عادی در پنج اولویت اول قرار دارند.

وی افزود: بیش از ۴۲ درصد از ورودی پرونده‌های محاکم حقوقی مربوط به پرونده‌های خانوادگی است که دادگستری شهرستان قائم‌شهر، به ‌منظور کاهش ورودی پرونده‌های اختلاف خانوادگی واحد پیشگیری را از طریق دادستانی تأسیس کرده و لازم است تمام دستگاه‌های فرهنگی و متولی، با انجام خدمات مشاوره‌ای و پیشگیرانه دادگستری را در کاهش این‌گونه پرونده‌ها همگام‌ باشند.

برهانی از طرح ابلاغ الکترونیک خبر داد و افزود: قوه قضاییه سامانه ابلاغ الکترونیک “ثنا” را در سال گذشته راه‌اندازی کرد که از طریق این سامانه تمامی ابلاغیه‌ها به‌ صورت الکترونیک به‌حساب کاربری افراد در سامانه ارسال می‌شود و دادگستری قائم‌شهر با راه‌اندازی این سامانه از آذرماه سال گذشته از تعداد ۸۰ هزارو ۵۸۰ فقره ابلاغیه تعداد ۲۲ هزار و ۳۳۵ فقره به‌صورت الکترونیکی به متقاضیان ابلاغ کرده است.

وی همچنین از راه‌اندازی دو مرکز خدمات قضایی در قائم‌شهرو کاهش مراجعه مستقیم مردم به دادگستری خبر داد و گفت: به‌منظور ارائه خدمات الکترونیک قضایی در شهرستان‌ها دو سهمیه برای قائم‌شهر در نظر گرفته شده است.