استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران گفت : کابینه جدید نیازمند مدیران خلاق است و باید براساس اقتضائات و نیازمندی های پیش رو و وضعیت کنونی جامعه ما شکل بگیرد .

دکتر علی کریمی مله ،  افزود : کشور در یک وضعیت پر چالش و همراه با مسائل بسیاری در حوزه های اجتماعی فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی و مدیریتی مواجه است که مستلزم به کارگیری مدیران متخصص و خلاق و آشنا به اقتضائات مدیریت در دوران جدید است.
وی گفت : کابینه جدید باید متشکل از افراد کار آزموده ، کارآمد و نوآور و متناسب با علم و رویدادهای جهانی و آشنا به رویکردها و دانش جهانی باشند و الزامات مدیریت در حوزه تخصصی خود را به خوبی بشناسند .
استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران افزود : اگر تعبیر خستگی را به کار نبریم ، باید گفت فقدان نوآوری و خلاقیت و تکیه بر همان شیوه ها و سیره ای که در گذشته در طول چهار دهه گذشته تکرار و آزمون شد ، محافظه کاری و لختگی بیش از حد وزیران کابینه یازدهم در حمایت و همکاری با روحانی در مواضع ، دیدگاه ها و برنامه هایش ، از نقاط ضعف کابینه دولت فعلی است که در دولت آینده باید تغییر کند .
این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین گفت : کابینه اول آقای روحانی یک کابینه ژله و به نسبت خنثی و جز در موارد معدودی ، محافظ کار است که در واقع حتی در حمایت از آقای روحانی چه در انتخابات و قبل آن به جز چند نفر ، ناموفق عمل کرده است .
کریمی با بیان اینکه بخشی از محافظه کاری کابینه یازدهم ناشی از مناسبات سیاسی حاکم بر دولت اول آقای روحانی است ، افزود : باید توجه داشت دولت آقای روحانی کابینه را در زمانی تشکیل داد که اکثریت کرسی های مجلس شورای اسلامی در اختیار تندروها بوده و ایشان باید کابینه ای را معرفی می کرد که بتواند از دل آن اکثریت ، رای اعتماد بگیرد .
**لزوم تغییر ۷۰ درصدی در کابینه برای تحقق شعارها دولت
از دیدگاه این تحلیلگر مسائل سیاسی آنچه که باید مطلوب باشد ، تغییر بیش از ۷۰ درصدی کابینه دولت یازدهم آقای روحانی است تا بتواند شعارها ، وعده ها و برنامه هایی که درانتخابات و یا قبل آن بیان کرده را عملیاتی کند .
کریمی در عین حال پیش بینی کرد با در نظر گرفتن شرایط کنونی ، تغییرات در اعضای کابینه دولت دوازدهم ، کمتر از ۵۰ درصد خواهد بود .
**ایده ‘قحط الرجالی’ باید از بین برود
وی اظهار داشت : در طول این چهار دهه از حیات جمهوری اسلامی ، سیکل بسته مدیریت در کشور باعث شده هر وقت شرایطی برای بکارگیری آدمهای جدید فراهم می شود ، دوباره همان افراد تابلودار یا آدمهای شناخته شده گذشته برای تصدی پست صف آرایی کرده و طبیعی است به دلیل تجربه و روابط درونی که با یکدیگر دارند ، برای انتخاب در اولویت قرار می گیرند .
کریمی تصریح کرد : وقتی در این سیکل بسته قرار می گیرید ، آن ایده معروف قحط الرجالی خودنمایی و تکرار می شود و اراده خود را بر تصمیم گیری تحمیل می کند ، به طوری که تصور می شود افراد دیگری وجود ندارد .
استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران گفت : اگر آقای روحانی بخواهد در این دوره در مقابل تعهدات و شعار هایی که در انتخابات داده و مسئولیت هایی که پذیرفته را عملیاتی کند ، حتما باید این سیکل بسته را بشکافد تا نیروهای جدیدی را وارد عرصه کند .
وی با بیان اینکه شکافتن این چرخه نیازمند اراده قوی است اظهار داشت : در وزارتخانه های مختلف و در بخش های مختلف حکومتی کسانی هستند که تجربه وزارت نداشته اند ، اما توانمندی و ظرفیت تصدی و در اختیار گرفتن پست های مانند وزارت را دارند و این دست از افراد کم نیستند .
کریمی با بیان اینکه اراده ای وجود دارد و به حدی استشمام می شود که انسان های جدید با ایده های تازه با چهره های تازه وارد کابینه بشوند ، افزود : اما مناسبات ساختاری که در جامعه ما وجود دارد ، خلاقیت های معجزه کننده یا ابداعات بسیار شگرف را از آدمها خواهد گرفت و نمی توان توقع عملکرد معجزه آسایی در چینش کابینه دولت دوم روحانی داشت .
**با افراد خلاق می توان خرابی های به ارث رسیده به دولت را ترمیم کرد
استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران بخش از نارضایتی ها از کابینه دولت یازدهم را ناشی از عمق خرابی هایی دانست که به دولت روحانی ارث رسیده و چهار سال اگر چه زمان زیادی است ، اما زمان کافی برای برداشتن همه ی آن آوارها نیست .
وی گفت : بخش دیگر آن با توجه به مسیر روبه جلوی دولت یازدهم ، به فقدان نوآوری و خلاقیت در عملکرد حوزه های مختلف باز می گردد .
کریمی افزود : به طور مثال طرح تحول سلامت ایده و عملی خلاقانه و نوآورانه بود و با وجود برخی نارضایتی ها در حوزه تکنیکی پزشکی ، اما در توده مردم رضایت نسبی خلق کرده است و یا در حوزه وزارت امور خارجه ‘برجام’ یک اقدام خلاقانه بود ، اگرچه اراده نظام بر آن قرار دارد ، ولی به تیم و کارگزاری نیازمند بود تا بتواند آن قابلیت های گفت و گو و مذاکره ای و چانه زنی را به نمایش بگذارد که با رضایت اکثریت مردم روبرو شد .
این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد : در حوزه های دیگر که خلاقیت وجود نداشت و همان شیوه های لاکپشتی گذشته استمرار داشت ، دور از انتظار نیست که در کنار عمق خرابی های به ارث رسیده ، دولت نتوانسته رضایت مردم را جلب کند .
**سهم خواهی اصلاح طلبان حق مسلم آنها است
کریمی در جواب این سوال که چرا برخی از اعضای فراکسیون امید در چند روز گذشته از فقدان سهم خواهی از دولت سخن می گویند گفت : از دیدگاه یک کنشگر و تحلیلگر سیاسی ، معنای این حرف برخی فعالان اصلاح طلب قابل فهم نیست .
وی تاکید کرد : یک نیروی اجتماعی اصلاح طلب ، بسیار قدرتمند و آشکار در حمایت از روحانی ظاهر شده و حق مسلم آن است که مطالبه ی سهم کند و وظیفه دولت پیروز است که این سهم را را در همه ی سطوح ، هم کابینه و هم سطوح مدیریت های محلی بپردازد .
کریمی افزود : با توجه به اینکه در ایران ائتلاف سیاسی به معنای مرسوم و متعارف آن در دنیا وجود ندارد ، ولی یک ائتلاف سیاسی خاص شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه ما هم در سال ۹۲ و هم در سال ۹۶ شکل گرفت که ماه عسل آن پیروزی آقای روحانی در هر دو انتخابات بود .
استادعلوم سیاسی با بیان اینکه اصلاح طلبانی که همه انرژی و منابع خود را بسیج کردند باید به همان اندازه بدون هرگونه تعارف در دولت سهم داشته باشند ، اظهار داشت : این حرف برخی از اعضای فراکسیون امید و اصلاح طلب ، حرفی سیاسی و کارشناسانه و قابل فهم نیست و اکثریت طرفداران اصلاح طلب را بی انگیزه می کند .
**دولت روحانی در چهار سال آینده کارآمد تر خواهد بود
کریمی گفت : با فرض ثبات شرایط داخلی و منطقه ای ، دولت روحانی در چهار سال آینده تا حدودی کارآمد تر ، صریح تر و تا حد زیادی تکنوکرات خواهد بود .
وی تصریح کرد : تکنوکرات به این معنا که برای حل مسائل جامعه در حوزه های مختلف مانند بهداشت ، درمان ، فرهنگ ، آموزش ، اقتصاد و علم و فناوری دولت به نیروهای علمی و متخصص اقبال بیشتری خواهد داشت .
تحلیلگر مسائل سیاسی دولت بعدی از نظر فرهنگی منبسط تر و یا حداقل انبساط فرهنگی دولت یازدهم را با همان ریتم ادامه خواهد داد .
کریمی در پایان گفت : تحولاتی که امروز در خارج از مرزهای ما مانند آنچه در ایالات متحده برای مقابله با سیاست های جمهوری اسلامی در جریان است و یا خصومت و اختلافات عربستان سعودی و هم پیمانانش با کشور ما می تواند در سیاست های عملی و برنامه ریزی های هر دولت و دولت روحانی تغییر ایجاد کند/ ایرنا