معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران گفت : شناسامه اقتصادی روستاهای استان برای برنامه ریزی دقیق تر و مناسب برای اشتغال در این مناطق تهیه می شود .

علیرضا یونسی روز دوشنبه در جلسه تخصصی بانوان مازندران که در ساری برگزار شد ، افزود : شناسنامه اقتصادی روستاهای مازندران در برگرفته از اطلاعات میدانی و کارشناسی دستگاههای اجرایی در این حوزه از جمله جهاد کشاورزی ، بنیاد مسکن ، صنعت ، شیلات ، امور روستایی ، فنی و حرفه ای ، بنیاد نخبگان ، بسیج سازندگی ، کمیته امداد و بهزیستی خواهد بود .
وی ادامه داد : در این مقوله سعی می شود تا با تشکیل کمیته مرتبط در این خصوص با عنوان کمیته روستایی ظرفیت و پتانسیل های موجود در این زمینه شناخته شود تا برنامه ریزی ها صورت بگیرد .
معاون استاندار مازندران که از نبود هماهنگی و اتفاق نظر در اجرای برنامه های اشتغال روستاها را به عنوان یکی از چالش های موجود در این زمینه نام برد ، گفت : هم اکنون بسیاری از نهادها در پرداخت تسهیلات اشتغالزا به روستاییان فعالیت دارند که با مدیریت و برنامه ریزی یکپارچه می توان این امر را رونق بیشتری بخشید .
وی که عمل کردن مستقل هریک از سازمان ها و نهادها در پرداخت تسهیلات اشتغالزا به روستاییان را زمینه ساز هم پوشانی در انجام وظیفه ندانست ، اظهار داشت : با تهیه شناسنامه اقتصادی روستاها و شناسایی ظرفیت و پتانسلی کار و فعالیت هر منطقه ، می توان برنامه ریزی ها براساس نیازها صورت بگیرد .
یونسی همچنین از نبود سازمان و یا نهاد مقتدر حمایتی از فعالیت اشتغالزای روستاییان در مازندران به عنوان دیگر چالش پیش رو در این زمینه نام برد و ادامه داد : با وجود یک سازمان خاص حمایتگر در این بخش می توان کمک های مداوم را برای آنان در نظر گرفت .
مدیر کل امور روستایی استانداری مازندران با اشاره به سکونت ۴۵ درصد از جمعیت استان در روستاها ، اضافه کرد :حمایت از اشتغال و درآمدزایی روستاییان می تواند در بازگشت دوباره جمعیت به این مناطق تاثیر بگذارد .
جان الله عبدی به ترکیب جمعیتی سکونت ۷۰ درصد جمعیت مازندران در دهه قبل اشاره کرد و افزود : استفاده نکردن از ظرفیت های اشتغال در روستاها باعث شد تا موج بیکاری دامن گیر مردم این مناطق نیز شود .
وی ادامه داد : اما در دولت تدبیر و امید با پرداخت تسهیلات کم بهره اشتغال به روستاییان روزنه های امید برای اشتغال آفرینی فراهم شده است .
مدیر کل امور روستایی مازندران از نبود صنایع تبدیلی لازم و مناسب در بخش کشاورزی به عنوان یکی از مسائل پیش روی فعالیت کشاورزان استان ذکر کرد .
وی خاطرنشان کرد : هم اکنون د رحالی روستاییان مناطق کوهستانی مازندران کشت گل محمدی انجام می دهند که صنایع تبدیلی آن برای فرآوری و تبدیل به گلاب در استان وجود ندارد .
عبدی افزایش رغبت به فعالیت های اینچنین کشاورزی را منوط به فراهم کردن زیر ساخت های لازم و صنایع تبدیلی لازم در این خصوص دانست و گفت : اداره کل امور روستایی مازندران در سال ۹۶ با اولویت قرار دادن تشویق وپرداخت تسهیلات برای ایجاد صنایع تبدیلی در دستور کار دارد .