کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد: فخرالدین احمدی دانش آشتیانی پس از حضور در وزارت آموزش و پرورش از عضویت در هیات مدیره دو شرکت خصوصی «آمیتیس طراوت کودکی» و «مهندسی مشاور طرح نگار» استعفا داده و مدارک استعفا به این کمیسیون ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، داوود محمدی گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از بررسی سخنان معاون اول قوه قضاییه درخصوص وزیر آموزش و پرورش را در جلسه علنی امروز – چهارشنبه – خانه ملت قرائت کرد.
علی لاریجانی رئیس مجلس روز گذشته به این کمیسیون دستور داد که با توجه به نص صریح اصل ۱۴۱ قانون اساسی که کارمندان دولتی از هیات مدیره و مدیرعاملی شرکت‌های خصوصی منع می‌کند لازم است کمیسیون اصل ۹۰ در اسرع وقت موضوع دانش آشتیانی را با حضور وزیر مربوطه و مسئولان قوه قضاییه پیگیری و گزارشی برای ارائه به نمایندگان تهیه کند.
در بخشی از گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس آمده است: ‌دانش آشتیانی اعلام کرده است که پس از ۱۲ آذرماه سال ۹۵ و مسئولیت آموزش و پرورش استعفای خود را از شرکت های «آمیتیس طراوت کودکی» و «مهندسی مشاور طرح نگار» اعلام کردم که مورد موافقت قرار گرفت.
کمیسیون اصل ۹۰ در گزارش خود یادآور شد: ‌دانش آشتیانی بیان کرد که متن استعفای خود را به وسیله پست سفارشی به سازمان ثبت شرکت ها فرستاده ام که مدارک و تصویر استعفای آن نیز موجود است و حتی حق الشرکه خود را در یکی از شرکت ها به میزان پنج میلیون ریال واگذار کرده ام.
براساس این گزارش،‌ وزیر آموزش و پرورش اظهار داشته که متاسفانه به دلیل درج نشدن تغییرات و انتشار آن در روزنامه رسمی در این دو شرکت توسط سازمان ثبت شرکت ها هنوز اینجانب به عنوان مدیرعامل شناخته می شوم، اما بنده پیش از این استعفا داده ام.
کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با توجه به مدارک موجود، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی را به عنوان عضو و رئیس دو شرکتی که وی در آنها مسئولیت داشته، ندانست و در این گزارش تصریح کرد: چون براساس مدارک، وی استعفا کرده بود اما به دلیل زمان بر بودن اعمال تغییرات در سازمان ثبت شرکت ها، هنوز وی به عنوان اعضای هیات مدیره این دو شرکت شناخته می شود که برای کمیسیون اصل ۹۰ دانش آشتیانی از این دو شرکت استعفا کرده است.
به گزارش ایرنا متن کامل گزارش کمیسیون اصل ۹۰ خطاب به نمایندگان مجلس بدین شرح است:‌
در پی دستور رئیس مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۹۶٫۲٫۱۹ و دستور پیگیری عضویت دکتر احمدی آشتیانی در هیات مدیره شرکت آمیتیس طراوات کودکی به شماره ثبت ۴۵۸۵۷۲ مورخه ۱۳۹۳٫۰۸٫۲۵به استحضار همکاران عزیز می رسانم که بعد از اخذ استعلام از اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات تجاری فورا جلسه ای با حضور آقایان محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه و دکتر احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش و هیات های کارشناس های همراه آنان و برخی از اعضای این کمیسیون در تاریخ ۱۳۹۶٫۰۲٫۱۹برگزار شد.
ابتدا اظهارات جناب آقای اژه ای بر آنچه که در مصاحبه رسانه ای ۱۳۹۶٫۲٫۱۷ شده بود استماع گردید ایشان با اشاره به صراحت اصل ۱۴۱ قانون اساسی و ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل، معتقد بودند که صرف عضویت در هیات مدیره شرکت خصوصی برای کارکنان دولت و وزرا ممنوع است و با توجه به آخرین تغییرات رسمی شرکت مذکور که در جوابیه اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری در پاسخ به استعلام سازمان بازرسی کل کشور منعکس شده این طور آورده شده که آقای فخرالدین دانش آشتیانی تاکنون در شرکت مذکور به عنوان عضو و رئیس هیات مدیره شناخته می شود.
داشتن یا نداشتن فعالیت اقتصادی در شرکت تاثیری در بحث حقوقی و ممنوعیت یاد شده ندارد.
مضافا اینکه در تاریخ ۲۵ اسفندماه گذشته صورت جلسه هیأت مدیره شرکت «آمیتیس طراوت کودکی» توسط آقای احمدی دانش‌آشتیانی امضا شده است تا موضوع تغییر نشانی شرکت در دفاتر ثبت شرکت‌ها درج شود و همین اقدام در بحث تقلیل سرمایه شرکت در تاریخ ۱۰ اسفند ۹۵ و ابلاغ مصوب مورخ دهم آذرماه گذشته مجمع عمومی فوق‌ العاده شرکت مزبور اتفاق افتاده است.
ایشان اضافه کردند که آقای دانش‌ آشتیانی در شرکت دیگری نیز با عنوان «مهندسین مشاور طرح‌ نگار» عضویت در هیأت مدیره دارند.
آقای دانش‌آشتیانی در پاسخ به اظهار داشتند آقای محسنی اژه‌ای توضیح دادند که اینجانب پس از اخذ رأی اعتماد، از مجلس شورای اسلامی یعنی ۱۲ آذرماه ۹۵ استعفای خود را از هر دو شرکت ارائه دادم که مورد موافقت قرار گرفته و مستنداً با پست سفارشی، مدارک مربوطه را به اداره کل ثبت شرکت‌ها ارسال شده است (تصویر قبوض پستی در پرونده کمیسیون موجود است) و همچنین به موجب سند رسمی صلح منقول به شماره ۱۰۶۳۶ مورخ پنجم دی ماه ۹۵ دفترخانه ۸۱۵ تهران حتی تمام سهم ‌الشرکه متعلق به ارزش پنج میلیون ریال را به غیر واگذار کردم تا جلوی هرگونه شائبه‌ای را هم از جهت عضویت در هیأت مدیره و هم از جهت داشتن سهام مربوطه برطرف کنم.
در خصوص شرکت مهندسین مشاور طرح‌نگار نیز اضافه کرد که بابت در اختیار گذاشتن مجوز مهندسی ناظری خودم به شرکت مزبور، سالانه فقط ۲٫۵ میلیون تومان دریافت می‌کردم که آن هم پس از رأی اعتماد مجلس به همکاری با شرکت ادامه ندادم.
وی در پایان عدم درج تغییرات مذکور در اداره ثبت شرکت‌ها را ناشی از طی مراحل اداری در اداره مزبور دانستند که چون تغییرات مذکور بابت افزایش سرمایه هنوز نهایی نشده بوده، مراتب درج استعفا نیز انجام نشده است.
آقای دانش‌آشیانی تأکید کردند بعد از قبول وزارت، اساساً در تصمیمات هیأت مدیره دخالت و امضایی نداشته و فاقد هر گونه فعالیت اقتصادی بوده است.
نهایتاً به نظر می‌رسد آقای احمدی دانش‌آشتیانی با توجه به مدارک ارائه شده و مخصوصاً سند رسمی مذکور در انتقال سهام و به منظور رفع هر گونه شائبه و پس از اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی، اقداماتی برای خروج از شرکت انجام داده است؛ لکن به لحاظ شکلی و طی مراحل اداری و درج در روزنامه رسمی به هر علتی توفیق حاصل نشده است.
بنابراین با عنایت به آخرین جوابیه اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری به تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه به استعلام کمیسیون، مشارُالیه تاکنون به عنوان رئیس هیأت مدیره شرکت مزبور محسوب می‌شود ولیکن با عنایت به مدارک ارائه شده از سوی آقای احمدی دانش‌آشتیانی مشارُالیه، اقدام به استعفا را در مورخه ۱۲آبان ماه ۹۵ و خروج از شرکت مزبور و انتقال سهام را به عمل آورده و مستندات مربوطه را در تاریخ ۱۶ آبان ماه گذشته و ۲۲ اسفندماه گذشته به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال داشته است؛ ولی به لحاظ تشریفات اداری، تاکنون تمهیدات لازم عملاً انجام نگردیده و در روزنامه رسمی درج نگردیده است.
داوود محمدی پس از پایان قرائت این گزارش اظهار داشت: با توجه به مدارکی که ارسال شد، گزارش جهت استحضار همکاران در صحن علنی مجلس قرائت شد.
مسعود پزشکیان نیز که ریاست ساعاتی از جلسه علنی را برعهده داشت پس از قرائت این گزارش گفت: پس بر این اساس آقای دانش آشتیانی پیش از این استفعا کرده ولی هنوز ثبت نشده است و این استعفا کتبی بوده است.