همزمان با شروع فصل کاشت برنج در مازندران:

طی روزهای اخیر مراسم جشن رها سازی آب، سدهای شهید رجایی، البرز، میجران، ایمالات، شیاده، فریم، سنبل رود و صلاح الدین کلا در محل سد شهید رجائی ساری با حضور مسئولان استانی بر روی شالیزارها آغاز شد.

به گزارش ونگ وا، طی روزهای اخیر با توجه به شروع فصل گرم سال و آغاز فعالیت شالیکاران مازندران و پیشگیری از هر گونه کم آبی و بی آبی در ۷۰ هزار از اراضی شالیکاری استان و تامین انرژی برقابی آب ۱۰ سد استان مازندران طی مراسمی با حضور استاندار و مسئولان استانی رها سازی شد تا با این اقدام شالیکاران مازنی هیچ نگرانی از بابت تامین آب در مزارع نداشته باشند.

سدها از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. نقش سدها در توسعه کشاورزی، عمران مناطق روستایی شهری کنترل و تنظیم شده است. سد مخزنی شهید رجائی در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر ساری بر روی رودخانه تجن قرار گرفته است. از اهداف کلی این طرح تامین و تنظیم آب اراضی کشاورزی به وسعت ۵۲ هزار هکتار، تامین آب آشامیدنی به میزان ۳۳٫۶ میلیون متر مکعب در ثانیه، تولید برق به میزان ۱۳٫۵ مگاوات و کنترل طغیان و جلوگیری از خسارات ناشی از سیل است.

ذخیره ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در سدهای مازندران

ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران در آئین رهاسازی آب سد رجائی، کلنگ‌زنی مجتمع توریستی بهارستان و افتتاح نیروگاه برق ۳.۵ مگابایتی با اشاره به نامگذاری سال جدید به اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال اظهار کرد: در استان ما ظرفیت های اقتصادی مناسب در حوزه کشاورزی و همچنین توسعه صنایع تبدیلی وجود دارد.

فلاح جلودار گفت: در مازندران تا جایی که ممکن است از روان آب ها به دلیل شرایط آب هوایی، میزان بارندگی و رودخانه های فصلی برای زمین های کشاورزی استفاده می شود.

استاندار مازندران تصریح کرد: هر ساله کشاورزان استان چنین روزهایی در حال نشا شالی در زمین های خود هستند و نیاز به آب بیشتری دارند و رها سازی آب های ذخیره شده در پشت سدها برای توسعه کشاورزی مفید است.

این مسئول تصریح کرد: در مازندران ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در سدها ذخیره می شود تا کشاورزان بدون دغدغه به فعالیت خود بپردازند.

افزایش ۱۵ درصدی میزان ذخیره آب در پشت سدها

وی گفت: میزان ذخیره آب در پشت سدها نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته امیدواریم در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال پیشرفت زیادی در بخش های مختلف به شکل جامع داشته باشیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه از استعدادهای نهفته در این استان تنها بخش اندکی از آن کشف و شناسایی شده است تصریح کرد: باید تلاش شود ظرفیت های طبیعی و خدادادی با امکانات بهتر پیشرفت کند و توسعه یابد.

وی با اشاره به اینکه آب مهمترین عامل پیدایش تمدن و توسعه متوازن و یایدار کشورهاست خاطر نشان کرد: این مایع حیات در برنامه ریزی های بلند مدت و میان مدت از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

فلاح جلودار با اشاره به اینکه علی رغم تمام تلاش ها تنها ۹ درصد میزان آبهای سطحی جمع آوری شده است و تمامی آبهای روان استان شیرین هستند افزود: از آب حفاظت کنیم چون زندگی ما به آن وابسته است و نباید اجازه داد حتی قطره ای از آن به هدر برود.

این مسئول مازندران را از معدود استان های کشور از لحاظ منابع طبیعی برشمرد و افزود: در همه شهرهای مازندران یک رودخانه جاری است که رسیدگی و ساماندهی به این رودخانه ها با مشارکت شهرداری دنبال می شود.

وجود بیش از ۷۰۰ مورد آبندان در روستاهای مازندران

استاندار مازندران به وجود بیش از ۷۰۰ مورد آبندان در روستاهای مختلف استان اشاره کرد و گفت: از جاذبه های گردشگری روستاها وجود آبندان هاست که در ایجاد اشتغال جوانان روستایی تاثیر بسزایی دارد.

استاندار مازندران، بوم‌گردی را یکی از فعالیت‌های مؤثر اقتصادی، اشتغال‌زایی و درآمدزایی در روستاها دانست و گفت: نباید سرمایه های موجود در استان محدود شود.

وی، با اشاره به اینکه وجود آب، باران، رودخانه و سد از مزایای مهم در استان مازندران هستند اظهار کرد: عدم استفاده بهینه از این ظرفیت ها را در حال حاضر شاهد هستیم.

ارزش سرمایه ای سد شهید رجایی بالغ بر یک هزار میلیارد تومان است

در ادامه این مراسم مدیرعامل آب منطقه ای مازندران محمدابراهیم یخکشی با اشاره به اینکه در شروع فصل آبیاری کشاورزی رها سازی ۱۰ سد در مازندران هم آغاز شده است افزود: مزیت این سد در کنترل سیلاب تولید برق ۳۰۰ مگاوات هم موثر بوده که ظرفیت نیروگاه همزمان با رها سازی آب تولید برق هم شروع می شود.

یخکشی اظهار کرد: گرشگری پیرامون سد توسط سرمایه گذار به عنوان مزیت ثانویه برای استفاده بهینه از آب رها شده و گردشگری در پایین دست در مسیر روخانه انجام می شود.

وی به مدیریت بهتر آبهای ذخیره شده و رها سازی آن برای استفاده زراعی اشاره کرد و افزود: برای کمبود آن رها سازی بیشتری صورت می گیرد.
وی از ارزش سرمایه ای سد شهید رجائی با مبلغی بالغ‌بر یک هزار میلیارد تومان خبر داد.
مدیر عامل آب منطقه ای مازندران تصریح کرد: همزمان با رهاسازی آب جهت کشاورزی به داخل نیروگاه هدایت می شود از آنجا سه واحد نیروگاه ۴ مگاواتی مجمعا ۱۳ و نیم مگاوات همزمان انرژی برقابی تولید می شود و در نقاط پایین دست حدود ۵ سال وارد مدار بهره برداری شده است.

این مسئول اظهار کرد: انرژی تولید شده از آب پاک بوده و هیچ گونه آلودگی ندارد هنگامی که وارد شبکه می شود در زمان پیک مصرف مورد استفاده قرار می گیرد.
وی گفت: زمانی که در فصل گرما به برق زیادی نیاز دازریم این سیستم وارد مدار می شود و بعد از فصل زراعت این نیروگاه وارد استراحت شده تا سال بعد از آب استفاده چند منظوره می شود یعنی هم برای برق، کشاورزی و گردشگری مثمر ثمر خواهد بود.

اختصاص ۴۴ میلیارد تومان جهت بهره برداری از طرح مجتمع توریستی بهارستان

بعد از جشن آب سید کاظم مفیدی سرمایه گذار طرح مجتمع توریستی بهارستان در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه سد شهید رجایی در فضای بسیار عالی قرار گرفته است اظهار کرد: با برگزاری جلسات متعدد به نتیجه رسیدیم این مجموعه توریستی پیرامون سد به صورت فضای گردشگری استفاده شود و برای آن قرار دادی منعقد شده است.

سرمایه گذار طرح مجتمع توریستی بهارستان هزینه این طرح را مبلغی بالغ بر ۴۴ میلیارد تومان برشمرد و افزود: پارک آبی کودکان، ایستگاه تله کابین، محل اقامتی رستوران کافی شاپ شهر بازی … فاز به فاز در مدت سه سال پیشرفت خواهد کرد.

وی از افتتاح و بهره برداری فاز اول این طرح در قالب سوئیت های اقامتی در ایام عید فطر خبر داد.

این سرمایه گذار مجتمع توریبستی بهارستان خاطر نشان کرد: سد شهید رجایی سالانه بین ۲تا ۳ میلیون گردشگر را بدون زیرساخت پذیرا است و در حوزه پایین دست با جاری بودن آب رودخانه در فصل بهار و تابستان فرصت مناسبی برای جذب گردشگران است.