یکی از دغدغه های مهم متروی تهران، تامین ناوگان حمل و نقل ریلی در تهران می باشد و از آنجائیکه خطوط ۶ و ۷ تهران بزودی به بهره برداری خواهد رسید، متروی تهران با کمبود شدید ناوگان مواجه خواهد شد.
یکی از اولویت های مهم دولت یازدهم توسعه صنعت ریلی کشور بوده که این منجر به کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده ای، حل مشکلات ترافیک ۹ کلان شهر کشور شامل: تهران، مشهد، کرج، قم، شیراز، تبریز، اصفهان، اهواز و کرمانشاه خواهد شد. لذا شورای اقتصاد در جلسه مورخ ۰۱/۰۶/۱۳۹۵ تصمیم بر آن گرفت که با تجمیع نیاز این شهرها نسبت به تامین ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو از طریق برگزاری مناقصه بین المللی با استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) به استناد بند ۶ ماده ۳ قانون برنامه و بودجه، تبصره ۳ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کشور و ماده ۸۲ قانون برنامه پنج ساله ی پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران از سوی وزارت کشور جهت شهرداری‌های ۹ کلان شهر فوق اقدام (دهیاری ها) اقدام نماید.
 بر همین اساس سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور قراردادی با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منعقد نمود تا بر اساس آن علاوه بر ساخت داخل نمودن واگن ها به میزان حداقل ۵۵ درصد، امکان استفاده حداکثر از توان سازندگان واگن داخلی بوجود آید.
این تجمیع بزرگ نیاز ناوگان کلان شهرها که برای اولین بار در کشور صورت گرفته، سرمایه گذاری جهت سرمایه گذاران داخلی و خارجی را در کشور توجیه پذیر میکند؛ چراکه تیراژ زیاد ساخت داخل نمودن قطعات و مجموعه ها را امکان پذیر خواهد کرد و نهایتاً زمینه تکنولوژی ساخت واگن مترو را در کشور فراهم می آورد.
بر همین اساس در گام اول آگهی فراخوان تحت ارزیابی کیفی تامین کننده واگن حمل و نقل ریلی درون شهری تهران جهت تامین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو در برخی از روزنامه های کثیرالانتشار داخلی و خارجی کشور در روز یکشنبه مورخ ۱۰ اردیبعشت ماه ۱۳۹۶ به چاپ رسید و در حال حاضر اسناد ارزیابی کیفی (RFQ) در سایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در دسترس شرکتهای داخلی و خارجی میباشد.
از مزیت های مهم برگزاری این مناقصه ایجاد رقابت در قیمت، کیفیت و انتقال تکنولوژی بوده به گونه ای که تاکنون همه ی واگن های مترو در تهران و دیگر شهر ها با همکاری شرکتهای چینی ساخته یا وارد شده است؛ در حالیکه این مناقصه بین المللی این امکان را جهت شرکتهای اروپایی، ژاپنی، کره ای و … فراهم آورده است تا با مشارکت شرکت های ایرانی بصورت کنسرسیوم ساخت داخل این واگن ها در کشور صورت گیرد. در این خصوص حتی شرکت های بزرگ واگن ساز روسیه و اروپا اعلام آمادگی خود را جهت خرید بخشی از سهام واگن سازان داخلی اعلام نموده اند.
بر اساس زمانبندی تعیین شده این مناقصه بزرگ تامین واگن پس از ارزیابی کیفی و قیمتی طی دو الی سه ماه آینده برگزار خواهد شد و تاثیر بسزایی در تحقق شعار امسال، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بر جای خواهد گذاشت.