حضور احمدی‌نژاد در انتخابات فضا را رادیکال‌تر خواهد کرد/با توجه به جریان انحرافی‌خواندن احمدی‌نژاد و یارانش از سوی مخالفان‌شان بعید به نظر می‌رسد که شورای نگهبان، بقایی معاون اول سابق او را نیز تایید صلاحیت کند.
 تحلیل‌ها درباره علل و چرایی و پیامدهای حضور احمدی‌نژاد در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ادامه دارد.

در این راستا، سایت تحلیلی «میدل ایست ای» اشاره می‌کند که به احتمال زیاد احمدی‌نژاد از سوی شورای نگهبان رد‌صلاحیت خواهد شد اما تاثیر و نفوذ او در ساختار قدرت سیاسی ایران باقی خواهد ماند.
او می‌نویسد: «تصمیم احمدی‌نژاد تعجب همگان را برانگیخت. انتظار می‌رفت که انتخابات با آرامش برگزار شود اما حضور احمدی‌نژاد همه چیز را به هم ریخت. مخالفانش او را به دلیل حضور در انتخابات سرزنش می‌کنند چرا که رهبر ایران در ماه سپتامبر گذشته گفته بودند که به او توصیه کردند تا در رقابت‌های انتخاباتی شرکت نکند و احمدی‌نژاد در تلاش است تا سهمی از قدرت را در آینده سیاسی ایران به عنوانی یک نیروی سوم بدست آورد. البته گفته می‌شود که بعید است او بتواند تاییدصلاحیت را از شورای نگهبان کسب کند. با این حال، حضور احمدی‌نژاد فضا را رادیکال‌تر خواهد کرد.»
میدل ایست ای در ادامه اشاره می‌کند که حضور احمدی‌نژاد در انتخابات خود ضعف سیستم انتخاباتی ایران را نشان می‌دهد و در این‌باره می‌نویسد: «در واقع در سیاستی چون سیاست ایران که احزاب قوی سیاسی وجود ندارند چنین اتفاقاتی دور از انتظار نیست. همچنین با هزینه مالی حداقلی، بسیاری از مردم عادی نیز برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند که مشخص است بسیاری از آنان ردصلاحیت خواهند شد. احزاب سیاسی قوی در ایران وجود ندارند و ارتباطات حزبی با مردم ضعیف است در عوض، در هر دوره انتخابات، تحرکات موقتی از سوی اصلاخ‌طلبان و محافظه‌کاران در دو طرف طیف سیاسی برای جذب آرای مردم ایجاد می‌شود».
این سایت در ادامه اشاره می‌کند که با توجه به جریان انحرافی‌خواندن احمدی‌نژاد و یارانش از سوی مخالفان‌شان بعید به نظر می‌رسد که شورای نگهبان، بقایی معاون اول سابق او را نیز تایید صلاحیت کند.
نشریه «ابزرور» نیز در گزارشی اشاره می‌کند که احمدی‌نژاد با ثبت‌نام خود، خواسته است خود را رو در روی رهبری قرار دهد. ابزرور می‌نویسد: «او در واقع با این کار کودتایی را انجام داده است. سوال اصلی در اینجاست که آیا کمیته بررسی صلاحیت او در شورای نگهبان اجازه ورودش به رقابت‌های انتخاباتی را خواهد داد؟ این نوعی چالش در سیاست ایران است که هرگز پیش از این روی نداده بود. این وجود شکاف در اردوگاه محافظه‌کاران نیز می‌باشد. احمدی‌نژاد می‌داند که اقداماتش خطرناک هستند اما همچنان به راه خود ادامه می‌دهد».
اگر احمدی‌نژاد دچار خطای محاسباتی شود ممکن است هزینه سنگینی پرداخت کند. این نشریه می‌نویسد: «موضوع اصلی در ایران بر سر تفاوت قابل‌توجه میان لیبرال‌ها و محافظه‌کارها نیست بلک بر سر دیدگاه‌های مختلف و نوع رویکرد نسبت به غرب و آمریکا است. در زمان احمدی‌نژاد هرگز تحریم‌های ضد‌ایرانی لغو نشدند و توافق هسته‌ای نیز حاصل نشد این اتفاقات تنها با ریاست جمهوری روحانی رخ دادند که تایید رهبر ایران را نیز در این مسیر کسب کردند.»