مدیر کل کشاورزی استان قیزیل اودا جمهوری قزاقستان خواستار توجه بیشتر به روابط تجاری میان این استان ومازندران شد و گفت : افزایش مبادلات تجاری میان این ۲ استان از خواسته های تجار و بازرگانان قزاقستان است.

 باخت ژافانوف ‘ روز پنجشنبه در نشست هیات اقتصادی استان قیزیل اودا با مدیران دستگاههای اجرایی و فعالان اقتصادی مازندران در ساری ، افزود : ایران و قزاقستان روابط سیاسی و تجاری خوبی دارند و بسط و گسترش روابط میان ۲ استان مازندران و قیزیل اودا می تواند سطح مناسبات تجاری بین ۲ کشور را افزایش دهد.
وی ادامه داد : استان های مازندران و قیزیل اودا قزاقستان ظرفیت های زیادی در زمینه کشاورزی و دامداری برای همکاری های ۲ جانبه دارند و از سرمایه گذاری ایرانی بخصوص سرمایه گذاران مازندران در استان قیزیل اودا استقبال می کنیم.
مدیر کل کشاورزی استان قیزیل اودا جمهوری قزاقستان در توصیف ویژگی ها و داشته های استانش اعلام کرد : این استان قطب کشاورزی و دامداری قزاقستان به شمار می رود .
وی با اشاره به وجود ذخایر نفتی و معدنی در قیزیل اودا ، خواستار سرمایه گذاری ایرانیان به ویژه تجار و بازرگانان مازندرانی در این زمینه ها در استانش شد.
وی اضافه کرد : با توسعه همکاری های تجاری میان ۲ استان مازندران و قیزیل اودا و تبادل تجربیات و تجهیزات کشاورزی بویژه در بخش برنج و دانه های روغنی بستر و زمینه برای افزایش کشت این محصولات فراهم می شود .
مدیر کل کشاورزی استان قیزیل اودا همچنین همکاری برای توسعه صنعت مرغداری بابهره گیری از تجربیات و داشته های استان مازندران را خواستار شد و گفت : قیزیل اودا در ابتدای راه برای ورود به این صنعت به تجارب فعالان این بخش در مازندران نیاز دارد .
قیزیل اودا در سال ۱۹۳۹ به عنوان یکی از استان های جمهوری قزاقستان تشکیل شد و با ۲۲۶ هزار کیلومتر مربع وسعت و جمعیت ۷۰۰ هزار نفری یکی از کانون های کشاورزی و منابع معدنی این کشور به شمار می رود .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این جلسه گفت : سالانه هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی ، زراعی ، باغی و دامی در این استان تولید می شود .
دلاور حیدرپور با اشاره به اینکه مازندران استان سرآمد در تولیدات کشاورزی و دامی در ایران به شمار می رود ، ادامه داد : مشترکات تولیدات کشاورزی از جمله برنج میان ۲ استان مازندران و قیزیل اودا قزاقستان می تواند بسترهای خوبی برای همکاری های تجاری و اقتصادی را ایجاد بکند .
وی از جمله زمینه های همکاری میان این ۲ استان را انتقال تکنولوژی کشت برنج ، تامین ماشین آلات کشاورزی و تامین مواد غذایی از جمله محصولات کشاورزی ، لبنیات ، گل و گیاه زینتی و آبزیان برشمرد .
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران نیز در این نشست برگزاری نمایشگاه ها ، انتقال تکنولوژی های صنعتی ، تسهیل واردات و صادرات را به عنوان زمینه های همکاری میان استان های مازندران و قیزیل اودا اعلام کرد .
محمد محمدپور عمران افزود : همچنین قیزیل اودا می تواند از ظرفیت های خوب مازندران در زمینه تولید محصولاتی نظیر تخته فشرده و لوله پروفیل برای مصارف آبیاری استفاده بکند ./ ایرنا