فرصت‌های مازندران برای بهبود سفرهای نوروزی

طراحی نماد شهری بیشتر جنبه مناسبتی و اطلاع‌رسانی دارد و برای ارتباط و آگاهی از آداب، رسوم، سنن و نمادهای یک شهر  است. شهرداری‌ها این نمادها را به منظور زیباسازی شهر، ایجاد تحول درمبلمان شهری و نشاط شهروندان در برخی از نقاط شهرها نصب می‌کنند.

روح  تازه در شهر

ونگ وا، سرویس اجتماعی فاطمه نوری : یکی از شهروندان ساروی درباره اقدام‌های شهرداری برای زیباسازی شهری و نصب المان‌ها گفت: در چند سال اخیر تناسب بهتری در انتخاب و طراحی المان‌ها برای مناسبت‌های مختلف دیده  می‌شود و احساس می‌کنم اندیشه بیشتری پشت این طراحی‌ها به‌کار گرفته شده است. شرایط به مراتب بهتر از سال‌ها و دوره‌های گذشته است.
«حسن تیموری» افزود:در زمینه معضل چندساله ترافیک ساری معتقدم مهم‌ترین عامل همگام نبودن عرض و جانمایی خیابان‌ها با کمیت خودروها است. در این زمینه با گشایش معابر جدید و ساخت پارکینگ هر چند تا شرایط ایده‌آل هنوز فاصله داریم، اما  روح تازه‌‌ای در شهر دمیده شده است.
 نصب بنر برای معرفی جاذبه‌های گردشگری
 
یکی دیگر از شهروندان مرکز استان که کارشناس ارشد معماری نیز است هم اظهار کرد: امسال فعالیت مطلوبی از سوی شهرداری برای زیباسازی معابر و خیابان‌های شهر مشاهده نکردیم. در سال‌های گذشته اقدام‌های شهرداری بیشتر به چشم می‌آمد، چون در سال‌های پیش از آن حرکتی در زمینه زیباسازی و نصب المان صورت نگرفته بود.
«سحر هلالی»با بیان اینکه در مجموع فعالیت‌ها و اقدام‌های شهرداری برای شهروندان مناسب است، گفت: در زمینه ساماندهی وضعیت ترافیکی مسافران در مسیرهای اصلی شهر از جمله میدان ساعت، خیابان فرهنگ و قارن اقدام خاصی انجام نشده است.
وی با تأکید بر نصب بنر و تابلو برای معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر افزود: بسیاری از مسافران اطلاع کافی از مجتمع فرح‌آباد و خانه کلبادی ساری ندارند، زیرا دراین زمینه تبلیغی به چشم نمی‌آید.
یکی دیگر از شهروندان مرکز استان استفاده از نمایشگرهای LEDو نصب تلویزیون‌های شهری را از اقدام‌های خوب در شهر برشمرد و افزود: نبود تابلوهای مسیرنما سبب سردرگمی مسافران  در رسیدن به مقصد می‌شود که باید اقدام‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.
«مهدی دادوی» افزود: کوچه‌ها، خیابان‌ها و حاشیه شهرهای ساری سرو سامان اساسی گرفته است،اما میدان ساعت و خیابان‌های منتهی به بازارروز برای خرید مسافران و گردشگران نوروزی ظرفیت لازم را ندارند.
«شهرام نصیری»شهروند دیگر ساروی هم در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: از نظر خدمات و زیباسازی، شهر ساری روند رو به رشدی را درچند سال اخیر طی کرده است. طرح‌های زیباسازی به‌عنوان یک موضوع بحث‌برانگیز در شهر به‌طور ملموس مثبت است.ایجاد خیابان‌های جدید به عنوان پل ارتباطی خیابان‌های قدیمی و رعایت اصول شهرسازی در ساخت‌و‌سازها و استفاده از دوربرگردان در تسهیل ترافیک موثر بوده است.
بهبود وضعیت گردشگری در ساری
 مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز با اشاره به اینکه ساری در سال‌های اخیر رشد مناسبی در زمینه جذب گردشگر داشت، گفت: شهرداری ساری به این نتیجه رسیده است که گردشگری بایدپیوست همه فعالیت‌های عمرانی باشد.
«عباس مهدوی» افزود: شهرداری در پی آن است تا با گردشگری به اقتصاد شهر رونق ببخشد. زیباسازی شهر ساری از نظر گل کاری نوروزی و رنگ‌آمیزی دیوارها و معابر اصلی شهرهای دیگر متفاوت است. ما شهری آبرومند و تمیز داریم که برنامه‌های مختلفی در مراکز تفریحی آن  اجرا می‌شود. اجرای طرح تورهای رایگان ساری‌گردی نیز از اقدام‌های مهم فرهنگی به‌شمار می‌آید.
اقدامات بازدارنده ترافیکی به لذت سفر ضربه می‌زند
 یک کارشناس فرهنگ عامه نیز با اشاره به اینکه از وظایف ذاتی شهرداری‌ها زیباسازی شهرها در همه فصول است، گفت: شهروندان علاوه بر کارهای عمرانی خواستار زیباسازی شهر از سوی واحد زیباسازی هستند. همشهریان ما دوست دارند هنگام خروج از منزل برای فعالیت‌های روزانه المان‌های زیبا را که نمادی از هویت فرهنگی است مشاهده کنند، زیرا فضای مناسب و زیبا در روحیه آنها تاثیر بسزایی دارد.
«علی حسن‌نژاد»اظهار کرد: شهر زیبا با فکر، رفتار و نگرش زیبا منجر به خوبی‌ها می‌شود، مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور در ایام نوروز وارد مازندران می‌شوند و ما می‌توانیم از طریق زیباسازی فرهنگ مازندرانی را به نمایش بگذاریم. پیشنهاد می‌شود که شهرداری‌ها در نوروز فرهنگ اقوام مختلف را در شهر خود به نمایش بگذارند. با این روش مسافری که مثلا  از کردستان وارد ساری می‌شود می‌تواند با فرهنگ آذربایجان هم در این شهر آشنا شود. این کار یعنی اینکه شهرداری‌ها در اقدامی مؤثر یک ایران کوچک در شهر خودشان ایجاد می‌کنند.
وی درباره اثرات اقدام‌های ترافیکی در حضور گردشگران گفت: ابتدا باید شناخت کاملی از ذات سفر داشت، سفر یعنی لذت بردن با امکاناتی که خانواده‌ها در اختیار دارند. شهرمقصد مسافران باید شرایط ترافیکی مناسب را  برای جذب مسافران غیربومی فراهم کند تا خاطره خوبی در ذهن آنها  بماند. پلیس هم باید با گردشگران در شهر رفتار مناسب داشته باشد و در برخورد با مسافران الگو باشد. به نظرم حتی خوب است که در هر ماشین پلیس یک جعبه شکلات هم وجود داشته باشد تا اعمال قانون و مهربانی هم‌زمان انجام شود.
وی خواستار افزایش تابلوهای هدایت مسافران در شهرهای استان شد و یادآوری کرد: از نظر تعداد تابلوهای مسیریاب در بسیاری از موارد فقیر هستیم که بهتر است مسیر بعدی در نوروز برای گردشگران پررنگ تر باشد. شهرداری‌های شهرهای بزرگ استان مانند ساری حتی برای کمک به یافتن آدرس‌ها در مکان‌های مهم اقامتی و مسیرهای گردشگران از طریق، به کار گرفتن راهنمایانی با لباس فرم «از من بپرس» می‌توانند به ساماندهی گردشگران کمک کنند و در هر شهری افرادی با لباس محلی با عنوان «با من عکس بگیر» در ورودی شهرها مستقر شوند.
مازندران در تنوع اقلام سنتی بی‌نظیر است
 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به سهم صنایع دستی، غذا و سوغات در اقتصاد گردشگری مازندران اظهار کرد: اگر عرضه محصولات صنایع دستی برای رقابت در بازارهای داخلی و خارجی با برنامه‌های حمایتی در تولیدات آن انجام شود تردید نداریم مشابه کشورهایی که بخش قابل توجهی از تامین منابع مالی و اعتباری آنها به این حوزه اختصاص داده شده به توفیقات جدی دست می‌یابیم. «دلاور بزرگ‌نیا» افزود: این امر مستلزم گسترش بازاریابی، بازارداری، دسته‌بندی و برندسازی در حوزه صنایع دستی است. در حال حاضر شاهد رشد استقبال مسافران از تهیه سوغات از اقلام صنایع دستی هستیم. این امر به کارگاه‌های تولیدی جان تازه داده و از فرصت‌های مناسب اقتصادی برای هنرمندان صنایع دستی است.
وی نگاه به اقتصاد مقاومتی را یکی از بهترین فرصت‌های ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی، توجه به بازار بزرگ صنایع دستی و سوغات برشمرد و افزود: ما می‌توانیم بزرگ‌ترین بازار صنایع دستی دنیا را داشته باشیم.مازندران در تنوع اقلام سنتی بی‌نظیر است. نساجی، سفال، لاک‌تراشی، نمدمالی و کوب‌بافی فرصت خوبی است تا تولیدات بیشتری از مازندران به بازار صنایع دستی عرضه شود.
۵۲  اثر صنایع دستی مازندران مهر اصالت ملی و جهانی دارد
 دبیر ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی مازندران با اشاره به اینکه ۵۲ اثر صنایع دستی مازندران مهر اصالت ملی و جهانی دارد که می‌تواند اعتماد بالایی برای بازارعرضه و فروش صنایع دستی  به همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: تنوع غذایی مازندران نسبت به سایر استان‌های شمالی بیشتر است به‌طوری‌که در جشنواره غذا با حضور استان‌های شمالی همه صاحب‌نظران و داوران اعتراف  کردند که ما به این باور رسیده‌ایم تنوع غذاهای محلی در مازندران بیش از سایر استان‌های شمالی است.
وی با اشاره به اینکه امسال اولین سالی است که اقامت گاه بوم گردی به صورت رسمی آماده پذیرایی از مسافران است تصریح کرد: ۴۶ نقطه و ۴۰۰ اتاق و آژانس طبیعت گردی به علاقه‌مندان در حوزه سفر فرهنگی، تاریخی و بوم گردی خدمات ویژه ارائه می‌دهد.