پرداخت تسهیلات به یک سوم واحدهای صنعتی، افزایش پذیرش هیات های خارجی و اعزام هیات های تجاری استانی به خارج از کشور و رشد فزاینده صادرات محصولات غیرنفتی مازندران و گسترش کشورهای هدف صادراتی رویش های اقتصادی مازندران در پسابرجام است.

* پرداخت تسهیلات به یک هزار واحد صنعتی و کشاورزی
با اجرای برجام و افزایش فروش نفت و بازگشت درآمدهای ناشی ازآن به اقتصاد کشورو برگشت رونق نسبی به بانک ها دست دولت را در تصویب تسهیلات بانکی برای رونق واحدهای صنعتی باز گذاشت به طوری که هیات وزیران برای رونق تولید ۱۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات مصوب کرد.
مازندران با دریافت سهم چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی این تسهیلات را به یک هزار و ۲۴ واحد صنعتی و کشاورزی به میزان چهار هزار و۴۵۰ میلیارد ریال پرداخت کرد که با این پرداختی بیش از ۲۵۰ واحد صنعتی با رکود شدید به مدار تولید و رونق برگشتند.
*سرمایه گذاری ۱۷ هزار میلیارد ریالی در صنعت مازندران
با رونق نسبی اقتصاد کشور در پسابرجام و کاهش نرخ تورم و ثبات بازار اقتصادی جذب ۱۷ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صنعتی در این استان را به دنبال داشت به طوری که با این اعتبار ۵۵۴ واحد صنعتی افتتاح شد.
با بهره برداری از این واحدهای تولیدی و صنعتی برای حدود هشت هزار نفر بیکار به طور مستقیم و ۱۸ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.
میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در سه ساله دولت تدبیر و امید در مازندران حدود ۴۰ درصد بیشتر از دوره سه ساله دولت نهم بود.
*جذب ۹ میلیون دلارسرمایه گذاری خارجی
پسابرجام و ورود هیات های خارجی به مازندران باعث شده تا ۹ میلیون دلار از سرمایه گذاری خارجی در واحدهای صنعتی این استان امسال در قالب فایناس جذب شود.
* تصویب یکهزار میلیارد ریال یارانه صادراتی
در پسابرجام و ورود ایران به بازارهای جهانی را پس از چند سال تحریم ظالمانه تسهیل کرد و دولت نیز برای افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی به خصوص مرکبات یک هزار میلیارد ریال مشوق صادراتی با سود ۱۱ درصدی در قالب تسهیلات ارزان قیمت را برای تجار مازنی مصوب کرد.
براساس این مصوبه، تجار مازنی به ازاء صدورهرکیلوگرم مرکبات شامل پرتقال و کیوی حدود ۵ هزار ریال یارانه را برای این بخش مصوب کرد و در این مدت حدود ۳۴۰تن مرکبات از مازندران به خارج کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل صادرات مرکبات رشد ۵۰ درصدی داشت.
*سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیون دلاری برای ساخت نیروگاه
پس از برجام قرارداد سرمایه گذاری خارجی برای ساخت ۱۰ نیروگاه ۲۵ مگاواتی در این استان امضا و با اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری از سوی سرمایه گذارانی از کشورهای کانادا ، آلمان ، کره جنوبی و مالزی اغاز شد.
* انعقاد قرارداد ساخت ۶ نیروگاه با شرکت های کره ای
انعقاد قرارداد ایجاد ۶ نیروگاه ۲۵ مگاواتی دیگر نیز با سه شرکت کره ای ، مالزیائی و آلمانی در شهرهای نشتارود ، محمودآباد ، نور ، دابودشت ، رویان و سرخرود منعقد شده است.
* انعقاد قرارداد با شرکت های ژاپنی و چینی برای ساخت نیروگاه در آمل و ساری
در پسابرجام قرارداد ساخت نیروگاه زباله سوز با ظرفیت ۴۵۰ تن با یک شرکت چینی به ارزش ۳۸ میلیون دلار بسته شد و تجهیزات این نیروگاه نیز به استان حمل شده و در سال آینده نیز به بهره برداری می رسد.
علاوه بر آن شورای اسلامی شهر آمل نیز برای ساخت نیروگاه زباله سوز تفاهمنامه ای را با شرکت ژاپنی منعقد کردند که در صورت انعقاد قرارداد این نیروگاه زباله سوز نیز در سال آینده اجرایی می شود.
* افزایش سفر هیات های خارجی به مازندران
در پسابرجام هیات های تجاری از کشورهای فرانسه، ایتالیا( مارکه)، چین( سین کیانگ)، روسیه( آستراخان) ، یونان، قزاقستان، قرقیزستان( استان اسیکول) ، و سریلانکا( استان شرقی ) و سفیر فنلاند به عنوان هیات های خارجی از مازندران بازدید کردند.
بازدید هیات های خارجی از مازندران که در پسابرجام رخ داد، موجب انعقاد قرارداد ۲ جانبه بین استان های مازندران و این کشورها شده است.
برقراری پرواز بین تهران- آستراخان روسیه نیز رهاورد مهم سفر تجاری این استان به مازندران بود که با پیگیری اتاق مازندران این اتفاق رخ داد.
همچنین هیات های تجاری مازندران نیز به کشورهای روسیه و ایتالیا سفر کردند و قراردادهایی را برای برپایی نمایشگاه در استان مارکه ایتالیا منعقد کردند.
چالش های برجام در مازندران
برقرار نشدن تعرفه سبز گمرکی بین ایران و کشورهای سی آی اس و روسیه، برخی کارشکنی بانک های خارجی برای برقراری ارتباط بانکی است که به نظر می رسد در حال کاهش است.
در دولت تدبیر و امید افزون بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا غیرنفتی از مازندران به خارج از کشور صادر شد که رشد حدود ۲۰ درصدی داشت که برجام علت اصلی این افزایش بود.
بیشترین گروه صادراتی کالاهای مازندران مربوط به مواد غذایی است.