تونل آبشار جاده آمل- تهران در محور هراز صبح جمعه با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل کشور و استاندارمازندران زیر بار ترافیک قرار گرفت.

نونل آبشار به طول یک کیلومتر است که برای ساخت و تکمیل این پروژه افزون بر ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
با بهره برداری از این تونل یکی از نقاط پرحادثه در محور هراز برداشته شد و انتظارمی رود که با این کار ترافیک محور نیز کاهش یابد.
جاده هرازاز حد فاصل دو شهر بومهن و رودهن از جاده دماوند به فیروزکوه منشعب شده و پس از عبور از شمال شهر دماوند بالادست دره مشاء، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب اسک، رینه و لاریجان را پشت سر می‌گذارد و در نهایت به شهر آمل متصل می‌شود.
جاده هراز دارای ۱۵ تونل است که مجموع طول این تونل‌ها به ۵۷۰۰ متر می‌رسد که طولانی‌ترین تونل در مسیر هراز، تونل وانا با طول ۱۵۴۰ متر است.
تونل‌های دیگر این جاده تونل لهاش، تونل سیاه بیشه، تونل دوآب، تونل گروازمال، تونل سیاه‌بند، تونل شکرالله رود، تونل احمدمال، تونل آیو و تونل نورانی است.
همچنین بهمنگیر امامزاده هاشم نیز با طول ۱۳۰۰ متر در این جاده قرار دارد.
در سال ۱۳۹۲ بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تونل جاده‌ای کشور به طول ۳۲۹۰ متر افتتاح شد، با بهره‌برداری از این طرح، فاصله ۲۱ کیلومتری منطقه پلور در مازندران تا منطقه آبعلی در استان تهران به ۱۲ کیلومتر کاهش می‌یابد.
جاده هراز به عنوان محور اتومبیل رو در سال ۱۳۴۲ پس از ۲۳ ساعت عملیات ساخت به بهره برداری رسید و از سال ۸۹ طرح چهارخطه آن در دستور کار قرار گرفت که با وجود مصوبه استانی دولت گذشته این کار که قرار بود در سال ۹۱ تکمیل شود، انجام نشد.
با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و اهتمام برای چهارخطه کردن این محور پرترافیک کشوری تاکنون ۵۲ درصد از عملیات چهارخطه زیر بار ترافیک قرار گرفت و پیش بینی می شود در صورت تامین اعتبار یک هزار میلیارد ریالی در سال آینده طرح چهارخطه تکمیل شود./ ایرنا