معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی مازندران گفت: برای حفظ منابع طبیعی باید بدانیم نسبت چاه های غیرمجاز بیشتر از چاه های مجاز مازندران است.

سید محسن موسوی در مراسم کاشت نمادین ۱۴۸ اصله نهال با یاد ۱۴۸ شهید منطقه کلیجانرستاق ساری در محل مرکز علمی و کاربردی شرکت صنایع چوب و کاغذ استان

موسوی با بیان اینکه هفته منابع طبیعی به عنوان گرامی داشت سمبلیک اهمیت به درخت است، گفت: براساس فرمایشات رهبری هر روز ما باید روز منابع طبیعی باشد به طوری که فرهنگ منابع طبیعی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

وی با اشاره به استقبال عمومی نسبت به درخت کاری در هفته جاری،افزود: قریب به ۴۵ میلیون تن تولید نهال در استان صورت گرفته و ۶۰۰ هزار اصله نهال به مردم داده شده است.

موسوی با بیان اینکه امروزه در دنیا با پدیده تغییرات آب و هوایی مواجه هستیم،گفت: تغییرات آب و هوایی به تغییر معنادار مناطق اقلیمی در دوره مشخص گفته می شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه زمین در قرن اخیر ۷ دهم درجه گرم شد، افزود: گازهای گلخانه ای سبب گرم شدن زمین شده است. بیشترین سهم بری در تولید گازهای گلخانه ای به کشورهایی مانند آمریکا،چین و هندوستان می رسد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه ایران رتبه دهم دنیا را در تولید گازهای گلخانه ای دارد، اضافه کرد: سالیانه ۶۰۰ میلیون تن گاز گلخانه ای تولید می کنیم.

وی با اشاره به آب شدن یخ ها در مناطق قطبی، گفت: آب شدن یخ ها سبب تبخیر بیش از اندازه آب و افزایش بارندگی می شود به طوری که در شهرستان های بهشهر و نکا در سال های اخیرا سیل صورت گرفته و خسارت جانی داشت.

موسوی بیان کرد: متأسفانه بارش های ما با شدت و در زمان کوتاه انجام می شود به طوری که پس از بارندگی ۲ ساعته سیل رخ می دهد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی مازندران با بیان اهمیت منابع آب در جهان، افزود: براساس استانداردهای جهانی هر کشوری که بتواند ۲۰ درصد منابع آب زیرزمینی را استفاده و مابقی را ذخیره کند موفق است ولی بیش از ۴۰ درصد، ورود به بحران است.

موسوی با اشاره به اینکه در جهان دو کشور بیش از ۴۰ درصد از منابع آب های زیرزمینی استفاده می کنند،اضافه کرد: کشور مصر با ۴۶ درصد و ایران با ۸۶ درصد بیشترین استفاده را از آب زیرزمینی دارند که اگر هم اکنون ۵۰ درصد مصرف آب زیرزمینی را کاهش دهیم مناسب است.

وی با بیان اینکه امروز در شرایط بحرانی قرار داریم،خاطرنشان کرد: لازم است تا منابع آبی را کنترل کنیم ، در حال حاضر نسبت چاه های غیرمجازی بیشتر از مجاز است که باید کنترل شود./ ایسنا