تنها راه مقابله با طراحی‌های فرهنگی بدخواهان، استفاده از ثروت غنی دوران دفاع مقدس است

 رییس جمهور در کنگره روز شهید به شرح و بسط فرمایشات معظم‌له درباره ضرورت توجه به عرصه فرهنگی و ضعف نشان ندادن در مقابل چالش‌های اقتصادی پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دست‌اندرکاران راهیان نور و جمعی از سرداران و رزمندگان دفاع مقدس بر ضرورت توجه به عرصه فرهنگی کشور براساس سرمایه غنی و قوی دفاع مقدس، وجود روحیه‌ اعتقاد به مجاهدت و انگیزه‌ حرکت در راه دین اشاره فرمودند.

ایشان ثروت اصلی را در ایستادگی بدون تردید مقابل زورگو عنوان کردند و تاکید داشتند« اشتباه برخی در چالش بزرگ اقتصادی که کشور اکنون دچار آن است، این بود که در زمینه‌ اقتصادی اظهار ضعف شد»

سخنان و مطالبات مهم رهبری معظم، امروز به نوعی از سوی حجت الاسلام ولمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان تشریح شد. وی درکنگره بین‌المللی بزرگداشت روز شهید به شرح و بسط فرمایشات رهبر معظم انقلاب پرداخت و به اقداماتی که باید برای پاسخ به مطالبات معظم له انجام شود و اقداماتی که تاکنون دولت یازدهم دنبال کرده است اشاره کرد. رییس دولت یازدهم تاکید کرد«در صحنه فرهنگی، در حال مبارزه هستیم، اما بدون تردید پیروز این صحنه خواهیم بود چون اگر دشمن در محاسبات خود به این نتیجه برسد که مردم ایران نه تنها از شهادت نمی‌ترسند، بلکه آن را فخر خود و موجب جاودانگی می‌دانند، در این صورت ما شکست‌ناپذیر خواهیم بود و هیچ سلاحی در برابر قدرت ایمان و اتحاد مردم ایران موفق نخواهد بود.»

در جدول زیر تلاش شده است به مهمترین بخش‌های مطالبات معظم له و تشریح آن از سوی رییس جمهوری اشاره شود.

مطالبات مهم رهبر انقلاب  تشریح مطالبات رهبری و اقدامات انجام شده از زبان رییس‌جمهور
*تنها راه مقابله با طراحی‌های فرهنگی بدخواهان، تولید فرهنگی و استفاده از ثروت غنی و سرچشمه‌ی قوی دوران دفاع مقدس در همه‌ی عرصه‌ها است.

دوران دفاع مقدس از جمله ایام‌الله و روزهای تاریخ‌ساز ملت ایران است، به‌هیچ‌وجه نباید گذاشت که دفاع مقدس و درس‌های آن به فراموشی سپرده شود.

«اعتقاد به ایستادگی در مقابل زورگو» و همچنین اعتقاد به اینکه «اگر ایستادگی کنیم بدون تردید بر دشمن غلبه خواهیم کرد»، از دیگر ثروت‌ها و ارزش‌های فرهنگی ملت ایران است که اگر زنده نگه داشته و به میدان آورده شوند، منشأ کارهای بزرگی خواهند بود همانند آنچه که در پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد.

در صحنه فرهنگی، در حال مبارزه هستیم، اما بدون تردید پیروز این صحنه خواهیم بود، البته دشمنان تلاش می‌کنند که جوانان را از مسجد، ایثار و مسیر شهیدان جدا کرده و فاصله بیندازند اما به اعتقاد من هرگز موفق نبودند و اگر امروز دشمن جنگی را آغاز کند از ۳۱ شهریور ۵۹ که صدامیان جنگ را به ملت ایران تحمیل کردند، هم قدرت ما بیشتر است، هم نیروهای مسلح ما قوی‌تر هستند و هم جوانان کشورمان برای ایستادگی در برابر دشمنان آماده‌تر هستند.

شهیدان راه حق، در طول تاریخ در کنار هم هستند، شهیدان جنگ بدر، احد، کربلا و دوران دفاع مقدس، جنگ ۳۳ روزه، غزه، موصل و یمن و همه آنهایی که در برابر ظالمان ایستاده و مسیر شهادت را انتخاب کردند، گواه حق و پیروزی راه حق هستند.

*برای پیشرفت و اعتلای هر کاری باید به‌طور مستمر از آن مراقبت کرد تا آن اقدام از مسیر اصلی منحرف نشود و البته پیشرفت و اعتلا نیز با گفتن و آمار دادن محقق نمی‌شود بلکه باید محصول و نتیجه‌ی کار را بر روی زمین مشاهده کرد.

 

 

*ملت ایران در برابر فشارهای گوناگون دشمنان در ۳۸ سال گذشته ایستادگی کردند، امروز هم فشار و تحریم ادامه دارد و ما در شرایط سخت به ایستادگی خود ادامه می‌دهیم .در دنیای امروز که همه کشورهای تولیدکننده نفت مجبور شدند به ذخایر گذشته خود روی آورند و شاهد افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی‌شان بودیم، تنها جمهوری اسلامی ایران است که در چنین شرایط سختی رشد اقتصادی را افزایش داده، تورم را پایین آورده و ارزش پول ملی خود را حفظ کرده است.
*ملت و کشور ایران دارای ثروت‌ها و نقاط قوت فراوان طبیعی و انسانی است اما یکی از مهم‌ترین ثروت‌ها و ارزش‌های فرهنگی، «وجود روحیه‌ی اعتقاد به مجاهدت و انگیزه‌ی حرکت در راه دین» در میان اکثریت مردم است. *اگر دشمن در محاسبات خود به این نتیجه برسد که مردم ایران نه تنها از شهادت نمی‌ترسند، بلکه آن را فخر خود و موجب جاودانگی می‌دانند، در این صورت ما شکست‌ناپذیر خواهیم بود و هیچ سلاحی در برابر قدرت ایمان و اتحاد مردم ایران موفق نخواهد بود.
*قاعده‌ی کلی در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی نیز صادق است، اشتباه برخی در چالش بزرگ اقتصادی که کشور اکنون دچار آن است، این بود که در زمینه‌ی اقتصادی اظهار ضعف شد و دشمن دید که اینجا می‌توان فشار آورد و فشار را زیاد کردند.

این، یک قاعده‌ی کلی است که «احساس ضعف موجب تشویق دشمن به حمله خواهد شد»، بنابراین اگر می‌خواهید دشمن را از تهاجم منصرف کنید، باید از نشان دادن احساس ضعف بپرهیزیم و نقاط قوت فراوانی را که در اختیار داریم، آشکار کنیم.

افراد و جریان‌هایی که تلاش دارند دوران دفاع مقدس را در جامعه کم‌رنگ کنند و یا ضد آن سخن ‌گویند، همانند کسانی هستند که کتاب‌های خطی نفیس یک ملت را آتش بزنند و یا ثروت نفت یک ملت را به دریا بریزند.

*اگر در میدان اقتصادی گفته شود که قادر نیستیم، مشکلات اقتصادی را حل کنیم و نیازها و امکانات زندگی مردم را فراهم سازیم و به پیروزی خود در صحنه اقتصادی شک کنیم، بدون تردید شکست خواهیم خورد.

در هر صحنه‌ای که اراده و ایمان قوی وجود داشته باشد، آنجا پیروزی نهایی هم وجود دارد، اما هر کجا که در اراده ما خللی ایجاد شود و دشمن را بزرگ جلوه نماید و قدرت خود را نادیده گرفته و به رخ تاریخ نکشیم، بی‌تردید در آن میدان شکست خواهیم خورد.

*علت شروع جنگ تحمیلی این بود که دشمن بعثی و حامیانش در ما احساس ضعف کردند و اگر از تصرف چندروزه‌ی تهران مطمئن نبودند، قطعاً جنگ را آغاز نمی‌کردند.

«آیا ایران واقعاً در زمان آغاز جنگ ضعیف بود؟»، ایران در روزهای آغاز جنگ به صورت بالفعل ضعیف بود زیرا نیروی نظامی منسجم و منظم و تجهیزات کافی وجود نداشت و برخی از تجهیزات هم هنوز ناشناخته بودند و مهم‌تر اینکه، ملت ایران تا آن زمان تجربه‌ی جنگ نداشت.

نتیجه‌ی شرایط آن روز، این شد که دشمن تا حدود ۱۲ کیلومتری اهواز پیشروی کرد اما با نهیب امام بزرگوار که یکی از معجزات دهر و از آیات بزرگ الهی بود، نیروهای مسلمان و انقلابی اعم از ارتش، سپاه، و بسیج به میدان آمدند و ضمن استفاده از امکانات موجود، از نقاط قوت خود ازجمله مدیریت و سازماندهی و ابتکار عمل، به‌خوبی بهره گرفتند و با ایمان و شجاعت توانستند صحنه‌ی جنگ را دگرگون کنند.

*چرا در ۸ سال دفاع مقدس توانستیم در برابر تجاوز دشمنان ایستادگی کنیم؟ در آن دوران همه ابزار نظامی دشمن، قوی‌تر و بیشتر از ایران بود و آنان بر مبنای همین محاسبه غلط به ایران حمله کردند و در طول جنگ ۸ ساله هیچ کشوری اعم از شرق و غرب، حتی یک دستگاه تانک و یا یک فروند هواپیما در اختیار ایران قرار نداد و ملت ایران و جوانان ایرانی با مظلومیت و تنهای تنها با اتکال به خداوند توانستند قطعات مورد نیاز تجهیزات نظامی را تولید کنند و با این اراده توانستیم روی پای خود بایستیم، لذا جنگ، جنگ سلاح نیست، بلکه صحنه جنگ اراده‌ است.
*اگر در زمینه‌ی دفاع مقدس، کار فرهنگی و تولید فرهنگی مستمر وجود داشته باشد، کشور در مقابل طراحی‌ها و توطئه‌های فرهنگی، قوی خواهد شد. لازمه‌ی دستیابی به بنیه‌ی قوی در اقتصاد و سیاست هم، بنیه‌ی قوی فرهنگی است. سرچشمه‌ی قوت فرهنگی کشور، دوران دفاع مقدس است، فرهنگ نیز همانند اقتصاد است و اگر در عرصه‌ی فرهنگی تولید نداشته باشیم، نیازمند واردات خواهیم شد و نتیجه‌ی واردات هم «کمر راست نکردن تولید داخلی» خواهد شد. امروز یکی از مشکلات کشور، واردات فراوان و تا حدی بی‌حساب و کتاب در مقابل تولید ناقص داخلی است.

نتیجه‌ی پایین بودن تولیدات فرهنگی، واردات رسمی و قاچاق در بخش فرهنگ است اکنون واردات فرهنگی زیاد است و همه‌ی این موارد در چارچوب طراحی دشمنان برای تغییر دادن نسل جوان از نسلی عاشق انقلاب و امام و ارزش‌ها به یک عنصر وابسته به فرهنگ غرب و بی‌خاصیت برای کشور است.

بی‌توجهی به دوران دفاع مقدس یا حرکت در جهت مخالف آن  از بین بردن ثروت ملیِ تاریخ‌ساز ملت است مسئولین باید در این خصوص مراقب باشند و نگذارند فیلم یا کتاب یا مطالب دیگر ضد ارزش‌ها و گنج عظیم دفاع مقدس تولید شود.

دوران دفاع مقدس در واقع مقوله‌ای حیاتی و همچون نَفَس کشیدن برای ملت ایران بود و اگر این نَفَس کشیده نمی‌شد، ملت می‌مُرد.

*در صحنه فرهنگی، در حال مبارزه هستیم، اما بدون تردید پیروز این صحنه خواهیم بود، البته دشمنان تلاش می‌کنند که جوانان را از مسجد، ایثار و مسیر شهیدان جدا کرده و فاصله بیندازند اما به اعتقاد من هرگز موفق نبودند.

*آیا جنگ فرهنگی پایان خواهد پذیرفت، جنگ فرهنگی تنها صحنه رویارویی دنیای اسلام و فرهنگ کفر نیست، طاغوت به معنای طغیان است و ممکن است در دنیای اسلام و یا بیرون از آن با چهره‌های متفاوت وجود داشته باشد؛ لذا جنگ فرهنگی ادامه دارد و پایانی برای آن نیست.

جنگ پایان ندارد و اینکه از صلح سخن می‌گوییم به مفهوم پایان دادن موقت کارزار نظامی است و الا کارزارها در صحنه‌های دیگر همچنان باقی است و جنگ اقتصادی در دنیا هیچ‌وقت پایان نمی‌یابد و به تازگی فردی که در آمریکا قدرت را در دست گرفته اولین سخنانش جنگ جدید در میدان اقتصادی با هم‌پیمانانش است.

جنگ صحنه برخورد هواپیما، موشک، تانک و یا لشکرهای پیاده و زرهی نیست، بلکه واقعیت جنگ، جنگ اراده‌هاست و دو اراده رو در روی هم قرار می‌گیرند و این موضوعی است که همواره در طول تاریخ بوده، هست و خواهد بود.

۲۹۲۱۴