مدیرکل بهزیستی مازندران:

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: مازندران پایلوت برنامه جامع پیشگیری از طلاق در کشور شد.

به گزارش ونگ وا، سعید آرام اظهار کرد: با تاکیدهای رهبری بر توجه مسئولان به موضوع کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه، شورای عالی  انقلاب فرهنگی برنامه‌ای را با عنوان «برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق» برای راهکارهای عملی کاهش میزان طلاق مطرح کرد.

وی تصریح کرد: این امر برای اجرا به ۱۱استان و مازندران  ابلاغ شد که سازمان بهزیستی دبیری آن را بر عهده گرفت و در مدت ۶ ماه برنامه جامع پیشگیری از طلاق در مازندران با پنج رویکرد ویژه تدوین شد.

مدیرکل بهزیستی مازندران خاطرنشان کرد: در پیشگیری از ایجاد طلاق در پاییز سال ۹۴ موضوع دو جلسه سه ساعته رهبری با مسئولان نظام در راستای تحلیل آسیب های اجتماعی بود که بر رفع ۱۲ مورد از آسیب های اجتماعی جدی تاکید داشتند.

آرام درباره طلاق‌های صوری گفت: خیانت در گذشته زنگ خطری در بین زوج‌ها محسوب می شد که در حال حاضر در اثر عدم پیشگیری به آسیب جدی تبدیل شده است.

وی افزود: طلاق صوری برای رسیدن به برخی مقاصد مالی همچون استفاده از حقوق بازنشستگی پدر فوت شده و معافیت خدمت پسرانی که فرزند طلاق هستند مشکلی است که در اثر بی توجهی و جدی گرفته نشدن با افزایش روبه رو شد.

تصمیم های مهم دولت تدبیر و امید د رراستای رفع آسیب های اجتماعی

مدیرکل بهزیستی استان مازندران گفت: دولت تدبیر و امید در راستای رفع آسیب های اجتماعی جامعه همچون طلاق، اعتیاد و  پیشگیری از معلولیت ها در برنامه ششم توسعه  تصمیم‌های مهمی را گرفته است، همچنین وجود آسیب های اجتماعی در جامعه و شفاف سازی در این زمینه و برطرف کردن  آن با برنامه ریزی های مناسب گام بلندی در حوزه کاهش آسیب ها است.

آرام با بیان اینکه اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج و غربالگری ژنتیک در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است، گفت: برای خانواده‌هایی که توانایی مالی برای انجام آزمایش‌های ژنتیک را ندارند، کمیته امداد و بهزیستی هزینه های غربالگری را می‌پردازد و از سیستم  بیمه ای برای این امر استفاده می‌کند.

مدیرکل بهزیستی مازندران  برگزاری کلاس های آموزشی و مشاوره قبل از ازدواج را امری موثر برای جلوگیری از طلاق دانست و افزود:  با اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج و آموزش مهارت های زندگی مانند همسرداری و نحوه برخورد با خانواده ها آمار طلاق کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: با مطرح شدن برنامه جامع پیشگیری از طلاق، تدوین مازندران در جلسات کشوری، این برنامه مورد تایید  قرار گرفت و دستورالعمل آن برای اجرا، منتخب ۱۰ استان دیگر شد.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران، با بیان اینکه طلاق موضوعی نیست که در زمانی کوتاه نتیجه مطلوب دهد، اظهار کرد: موضوع مداخله در طلاق برای نخستین بار از سوی اداره کل بهزیستی مازندران در کشور ارائه شد.

آرام فعال شدن مراکز مشاوره و ارجاع متقاضضیان طلاق به این مراکز را از طرح‌های کاهش طلاق در مازندران دانست و گفت: از اسفند ماه امسال پرونده های طلاق در چهار شهرستان مازندران پیش از ثبت در دادگستری، به مراکز مشاوره بهزیستی انتقال و مرحله اول این کار در شهرهای ساری، بابل، قائمشهر و آمل اجرایی و پس از نوروز ۹۶ نیز در چهار شهر  نوشهر، چالوس، تنکابن و رامسر هم عملیاتی می‌شود.

وی افزود: کاهش سالانه پنج درصدی آمار طلاق از جمله اهداف این طرح بود که بر اساس آمار در ۱۰ ماهه سال جاری ۵۰ درصد آن محقق شد و پیش بینی می شود تا پایان امسال به هدف تعیین شده دست یابد.

آرام گفت: بر اساس آمار ثبت احوال و پرونده های رسیده به بهزیستی در طی ۹ ماه گذشته اقدامات پیشگیرانه کاهش ۱.۹ درصدی میزان طلاق در مازندران را نشان می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران خاطرنشان کرد: امسال   میزان پرونده های ارجاعی از دادگستری به مراکز کاهش طلاق ۳.۱ درصد با کاهش مواجه بود و شهرهای بابلسر و فریدونکنار در این میان بیشترین کاهش را نشان دادند.

آرام اظهار کرد: پرونده هایی که امسال برای طلاق به مراکز مشاوره ارجاع داده شد، مربوط به زوج‌هایی بود که بیش از ۱۰ سال از سن ازدواج آنها گذشته بود.

وی نداشتن آگاهی زوج‌ها از مهارت‌های زندگی و مداخله‌های نابجای اطرافیان را از مهم‌ترین دلایل طلاق برشمرد و گفت: به منظور آموزش علمی و تخصصی مهارت های زندگی، تهیه و تدوین متونی با هدف آموزش به زوج ها با مشارکت و همکاری دادگستری، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در دستور کار قرار دارد.

آرام با اشاره به اینکه با توجه به افزایش آمار تماس ها با ۱۲۳ در سال ۹۵درباره اقدام های مشاوره ای که نشان از اعتماد مردم به این مرکز دارد، افزود:۵۰ تا ۷۰ درصد هزینه های مراکز مشاوره برای خانواده های نیازمند از سوی بهزیستی از محل یارانه ها پرداخت می‌شود.