وزیر راه و شهرسازی گفت: من به اقتدار و عظمت ایران ایمان داشتم لذا برای چهار تا لنج کوچک و هواپیمای دست دوم مذاکره نمی کردم، مذاکره ای در شأن و قدوقواره ملت ایران انجام می دادم تا ملت مفتخر باشد.

به گزارش خبرآنلاین،‌ عباس آخوندی در ادامه سخنانش در جلسه استیضاحش اظهار کرد: برای ۳۱۸ هزار میلیارد تومان طرح در دوسال گذشته مذاکره کردم. همچنین برای ۲۶۴هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری، یادداشت تفاهم امضا کردم و برای ۱۶۳ هزار میلیارد تومان قرار داد قطعی امضا کردم. شما کجا و در کدام دوره سراغ دارید ظرف سه سال این رقم قرارداد قطعی آن هم با منابع غیردولتی در حوزه حمل و نقل امضا شده باشد؟

وی با بیان اینکه ما در تمام زمینه ها به تدریج امکان بازپس گیری سهم ایران از اقتصاد جهانی و منطقه ای را به دست می آوریم، اظهار کرد: صحنه سازندگی، صحنه هوی سیاسی نیست، صحنه تلاش، دقت، مذاکره دقیق و صحنه دفاع از ملت ایران است و برای موفقیت نیاز به اجماعی بین دولت، ملت، مجلس و قوه قضائیه داریم.

آخوندی تاکید کرد:‌ باور کنید تغییر انگاره دست کردن در جیب دولت به رفتن به سمت بخش خصوصی در راستای اقتصاد مقاومتی کار کوچکی نیست. ما می خواهیم تغییر انجام دهیم و هر تغییری با مقاومت همراه است. هر هزینه ای که در مملکت می شود،‌ برگرداندنش کار سختی است. شما می دانید، داستان یارانه به بودجه عمومی کشور تحمیل شد، سه سال است در دولت و مجلس تلاش می کنیم این را حل کنیم. چقدر موفق بودیم؟ یا در مسکن مهر چندین هزار میلیادر تومان به این مملکت تحمیل شد، من تلاش کردم به سهم خودم این بار را از روی دوش دولت بردارم، ضمن اینکه تعهدات دولت به خریداران را دانه به دانه انجام میدهم. من می فهمم که این کار چقدر پرمخاطره است.

وی سپس به بیان آماری درباره سیستم حمل و نقل به ویژه سیستم ریلی پرداخت و در ابتدا گفت: در همین چند روز گذشته تمام انجمن های ریلی و مسکن از وزارتخانه دفاع کرده اند. نشان از عملکرد درست است والا دلیلی نداشت که دفاع کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌ اولین اقدام ما اتصال ریلی ایران به تمام مرزهاست. این اتصال به سمت اینچه برون، آستارا به سمت خط آهن آذربایجان و همچنین به سمت بنادر بود. خاطرم هست مقام معظم رهبری در بازدید از مپنا پیغام فرستادند تلاش کنید بارها را از روی کامیون ها به روی ریل ها منتقل کنید. وقتی من آمدم حجم بار ۵ درصد ریلی بود، امروز ۱۵درصد بارها به صورت ریلی به بنادر می رود. یعنی ما حمل و نقل ترکیبی را ایجاد کردیم.

او گفت: با توجه به اینکه اکثر خطوط ریلی ما تک خطه هستند،‌ ما فقط دو هزار کیلومتر خط دوم را آغاز کردیم که ۸۰ درصد آن در همین دولت قابل بهره برداری است و برخی از آنها افتتاح شده است. به عنوان از قزوین به زنجان خط دوم در حال اجراست و در سال آینده افتتاح می شود. یا ۲۰۰ کیلومتر در مسیر زاگرس احداث می شود و دوستان زاگرس نشین می دانند عبور ریل از زاگرس چقدر سخت است.

آخوندی گفت: علاوه بر این ۷۰۰کیلومتر قطار حومه ای را در حال اجرا داریم. از شما تشکر می کنم که شرکت قطار حومه ای را تصویب کردید و کار بزرگی برای کلانشهرهاست. فقط در تهران روزی یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو وارد و خارج می شوند اینها آلودگی و ترافیک زیادی را ایجاد می کنند. در همین سه سال تلاش کردیم و امروز حمل و نقل حومه ای در تهران به ۷ میلیون نفر در سال افزایش پیدا کرده است.

وی گفت:‌ ما در حال اجرای پنج برنامه ریلی دیگر هستیم تا ۵ مرکز استان دیگر را به شبکه ریلی وصل کنیم. اینها شامل کرمانشاه، همدان، رشت، ارومیه و سنندج است و هر ۵ تا پیشرفت های خوبی داشتند و امیدوارم در همین دولت به نتیجه برسد.

آخوندی ادامه داد: برای تبریز- میانه الان باید به سمت مراغه برویم اما الان خط مستقیم را در دستورکار گذاشتیم. امیدوارم در ابتدای سال آینده میانه تا بستان آباد را بهره برداری کنیم.

وی با بیان اینکه وزارتخانه اش تلاش کرده پیشرفته ترین سیستم آی تی را به کار بگیرد،‌ اظهار کرد: در حال حاضر به کمک شرکت های دانش بنیان ایرانی این کار را پی می گیریم. من به عنوان یک مهندس ایرانی به این امر افتخار می کنم و مطمئن هستم دکتر عارف به این موضوع افتخار خواهند کرد که چگونه یک شرکت ایرانی در بین هشت شرکت بزرگ جهان می تواند دقیق ترین سیستم ریلی الکترونیک را عرضه کند و بالاترین استاندارد اروپا را دریافت کند.

وی گفت:‌ متاسفانه همه این موارد تحت تاثیر یک تلخ قرار گرفته که همه ما را افسرده کرده است ولی باید حواسمان باشد که فرزندان این کشور اقدامات بزرگی را انجام داده اند.

آخوندی گفت: یکی از اقدامات مهم در اقتصاد مقاومتی افزایش بهره روی است.با همین امکانات موجود، فقط در مسیر تهران- مشهد امکان اعزام ۵۵ قطار روزانه به ۲۰۰ قطار افزایش پیدا کرده است. غیر از این موضوع تعمیر و مرمت ایستگاه ها را داشتیم، تمام تلاش ما این است که ایستگاه های راه آهن در دل شهرها به مراکز توسعه تبدیل شوند. در این مدت ۱۵۰ نمازخانه را تعمیر اساسی کردیم و ۲۷ نمازخانه ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه در ریل اتفاقات زیادی رخ داده است،‌ وارد موضوع نوسازی ناوگان ریلی شد و گفت: در این مدت ۷۰۰ واگن باری و ۲۰۰ واگن مسافری را توسط شرکت های ایرانی وارد سیستم کردیم. از ۵۶۹ لکومتیو ایران به ۷۰۲ لکموتیو رسیدیم یعنی رشد ۳۰درصدی که توسط ایرانیان صورت گرفته است.

آخوندی ادامه داد: ما با هماهنگی کامل با آقای نعمت زاده هستیم که در هفته گذشته مراحل نهایی یک قرارداد به نتیجه رسید که بتوانیم ۴۹۰۰ واگن را به شرکت های واگن سازی ایرانی با تامین مالی صددرصد خارجی اما با نیروی ایرانی سفارش دهیم.

او گفت: برای نوسازی با آقای زنگنه قرارداد امضا کردیم که ۷ ونیم میلیارد دلار بابت صرفه جویی در مصرف انرژی را ایشان به عنوان کمک به کسانی که نوسازی ناوگان انجام می دهند،‌اختصاص دهند. و همچنین برای نوسازی ناوگان جاده ای ۲ ونیم میلیارد دلا را با شرکت های ایرانی تامین کنند

وی با بیان اینکه تمام ظرفیت شرکت های کامیون ساز ایران به کار گرفتیم و با همه آنها یا قرارداد بستیم و یا در حال مذاکره هستیم، اظهار کرد: ۲۸ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری برای نوسازی ناوگان ریلی داشتیم. نمی دانم چرا دوستان به ما مراجعه نکردند که من این اطلاعات را در اختیارشان قرار دهیم؟

آخوندی بیان کرد: ما همزمان با این مبلغ دو میلیارد دلار برقی کردن قطار تهران- مشهد را امضا کردیم. ال سی به زودی گشایش شود.