معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به شناسایی ۱۰۰هزار هکتار زمین شیب دار کم بازده در استان برای باغبانی اشاره کرد و گفت :دولت یازدهم با اختصاص تسهیلات ویژه برای تامین منابع آب ، آبیاری نوین و تهیه نهال،باعبانی مشارکتی را با مردم انجام می دهد.

عزیزالله شهیدی فر با بیان اینکه در سه سال اخیر مطالعه ۱۰ هزار هکتار برای اجرای طرح توسعه باغ در زمین های شیبدار انجام شده است، افزود: سیب ، گردو، فندوق و گلابی مهمترین و مناسب ترین نهال های سیاه ریشه برای توسعه باغ در زمین های شیبدار مازندران است.
وی اضافه کرد: تخصیص ۲۵۰میلیارد ریال اعتبار برای توسعه باغ در زمین های شیب دار از مصوبات سفر استانی رئیس جمهوری به مازندران است.
شهیدی فر خاطر نشان کرد: با همت دولت یازدهم و مردم در سال های ۹۳و ۹۴ بیش از یکهزارو ۳۵۰هکتار با اعتبار ۵۳میلیارد و ۶۱۵میلیون ریال از زمین های شیبدار استان به باغ تبدیل شده است.
معاون جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه احداث باغ در سطح چهار هزار هکتار از زمین های شیبدار استان در سال جاری برنامه ریزی شده است، گفت: ۱۶۶میلیارد ریال نیز اعتبار برای این منظور تخصیص یافته است.
وی مهمترین مشکل برای اجرای طرح توسعه باغ در زمین های شیبدار آبیاری دانست و بیان داشت: مشکل فعلی کشاورزان و باغداران کمبود آب است که اجرای طرح های آبیاری نوین می تواند کمک بزرگی در راستای مصرف بهینه منابع آبی باشد.
وی تصریح کرد: ایجاد باغ در زمین های شیبدار علاوه بر افزایش درآمد روستائیان اقدام مهم پیشگیرانه کنترل و مقابله باسیل است.
شهیدی فر گفت :در سه سال گذشته انواع نهال محصولات باغبانی با نصب شناسه به تعداد یک میلیون و ۴۰هزار اصله از نهالستان های مجوز دار استان تهیه و توزیع شده است.
**افزایش ۱۱هکتاری گلخانه های مازندران در دولت یازدهم
معاون جهاد کشاورزی مازندران سطح زیر کشت گلخانه های گل و گیاه در سال ۹۲ را حدود ۲۵۷هکتار با تولید ۹۸میلیون اصله اعلام کرد و گفت: این سطح در سال ۹۳ به ۲۶۵ هکتار با ۱۰۰میلیون اصله و در سال ۹۴ به ۲۶۸هکتار و ۱۰۳میلیون اصله گل و گیاه رسیده است.
وی سطح زیر کشت گیاهان دارویی مازندران را ۷۵۰هکتار با تولید ۸۵۰تن در سال ۹۲ اعلام کرد و گفت: این سطح در سال ۹۵ به ۸۷۰هکتار و تولید یکهزارو ۲۲۳تن رسیده است.
در مازندران ۹۵۰ هکتار فضای پرورش گل و گیاه وجود دارد و ارزش اقتصادی تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی و آپارتمانی این استان سالانه بیش از پنج هزار میلیارد تومان است./ ایرنا