ونگ وا: با حضور استاندار مازندران، نماینده مردم شرق مازندران در مجلس، پرفسور گودرزی رئیس آزمایشگاه پلاسمای سازمان انرژی هسته ای کشور، فرماندار نکا، معاون اداره کل آموزش و پرورش مازندران و جمعی از فرهنگیان آزمایشگاه مجهز هسته ای و پلاسما افتتاح شد.

این ازمایشگاه اولین آزمایشگاه پلاسما در مازندران  و دومین آزمایشگاه در کشور و خاورمیانه است که نمونه اول آن در شهرستان کردکوی استان گلستان راه اندازی شد.

آزمایشگاه پلاسمای نکا در پژوهشسرای دانش آموزی نکا با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان تجهیز و به بهره برداری رسید.

اسفندیار نظری معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران در این مراسم گفت پلاسما حالت چهارم ماده است که مواد یا جامد یا مایع یا گاز هستند امروز حالت چهارم را پلاسما می دانند. وی گفت این نوع آزمایشگاهها در درجه اول برای آشنایی و در مرحله دوم استفاده دانش آموزان از کاربرد آن و در مرحله سوم تولید است که محققین و دانش اموزان و دانشجویان استان می توانند از آن بهره برداری کنند. نظری افزود این آزمایشگاه با اساتید دانشگاههای صنعتی شریف و امیرکبیر  سازمان انرژی هسته ای ارتباط تنگاتنگ دارد و از انها بهره می برد.

معاون آموزش و پرورش استان با اشاره اولویت سازمان در بحث پژوهش گفت در سال ۹۲ در مازندران ۱۴ پژوهشسرا داشتیم اکنون ۳۲ پژوهشسرا در سطح استان داریم و اولین استانی که آزمایشگاه بیوتکنولوژی و زیست فن آوری در ان دایر شد هم مازندران است.

پرفسور شروین گودرزی نماینده سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اقدامات اساسی دانشمندان هسته ای که از دوران پس از جنگ و ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی آغاز شد افزود: بحث آموزش و و تربیت دانشمندان و پژوهشگران در عرصه های مختلف بویژه مباحث هسته ای و گداخت هسته ای و پلاسما بسیار حائز اهمیت است. وی به آینده نگری و به روز بودن در زمینه علمی اشاره کرد و علوم نانو تکنولوژی و گداخت های هسته ای و پلاسمایی را بسیار ضروری دانست. وی گفت فیزیک پلاسما نیاز به توجه زیادی است و سازمان انرژی هسته ای در این زمینه تلاش دارد تا آموزشهای پایه و نخبگان را در این زمینه پرورش دهد.

دکتر ربیع فلاح استاندار مازندران هم در این مراسم ضمن تقدیر از مذاکره کنندگان هسته ای که امروز با امنیت و آرامش خاطر می توانیم مدارس خود را به آزمایشگاههای مدرن و بی نظیر پلاسما و… تجهیز کنیم. وی افزود تاکنون در دانشگاههای ما از چنین تجهیزات خبری نبود. وی گفت آموزش و پرورش جزو اولویت اول کشور است و با اشاره به فرموده امام (ره) که:« به دبستان برسید که دانشگاه دیر است» این اقدامات را در راستای همان سیاستها دانست.

دکتر علی محمد شاعری نماینده مردم نکا بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی هم ضمن تبریک گفت اگر توسعه پایدار باشد می بایست از آموزش و پرورش شروع کرد.

در این مراسم تعدادی از دانشمندان و پژوهشگران عرصه هسته ای و پلاسما حضور داشتند از جمله از دکتر ابولفضل مازندرانی دبیر انجمن هسته ای کشور، خانم دکتر شیوا شهشناس  مسئول اجرایی آزمایشگاه پلاسما، مهندس سید محمد حسینی دبیر ستاد نانو استانهای گلستان و مازندران مورد تجلیل قرار گرفتند.