ونگ وا سویس اجتماعی فاطمه نوری: امسال هم مانند سال‌های گذشته نمایشگاه بین‌ا‌لمللی کتاب مازندران به عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی با وجود بسیاری از کمبودها از ابتدای این هفته آغاز به کار کرد. امسال علاوه بر صدها ناشر داخلی حضور ناشران از ۳۰ کشور دنیا یکی از نقاط قوت این نمایشگاه به شمار می‌آید.

به گزارش ونگ وا، سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مازندران با حضور بیش از ۵۷۰ ناشر ۴۸ ناشر خارجی از ۳۰ کشور تا ۲۱ بهمن- ماه در مجتمع نیاوران برپا خواهد بود.

عباس زارع معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه امسال برای این نمایشگاه مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان بن خرید کتاب از سوی وزارت ارشاد برای مردم مازندران در نظر گرفته شده است گفت: ناشران کتاب های خود را در این نمایشگاه با ۱۰ درصد تخفیف به علاقمندان عرضه می کنند.
وی اظهار کرد: تعداد عناوین کتاب ارایه شده در این نمایشگاه ۸۰ هزار و ۲۲۵ عنوان است که ۴۸ ناشر از ۳۰ کشور دنیا ۱۲هزار و ۳۲۵ عنوان را به نمایشگاه عرضه کردند و سایر عناوین کتاب ها از ناشران داخلی و استانی هستند.
زارع خاطر نشان کرد: این نمایشگاه از ۱۶ بهمن ماه و از ساعت ۱۳ تا ۱۹ در مجتمع نیاوران واقع در کیلومتر ۳ جاده ساری قائمشهر برای بازدید عموم و علاقمندان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی دایر شده است.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به برپایی برنامه های جنبی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: اهمیت و جایگاه مطالعه کتاب برای خانواده عنوانی است که در این نمایشگاه با حضور غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی برگزار می شود.

وی گفت: از دیگر برنامه های جنبی این نمایشگاه مراسم شعر و مدح خوانی توسط ۱۰ شاعر استانی و کشوری درباره شهدای آتش نشان خواهد بود. وی ادامه داد: از دیگر نشست های این نمایشگاه می توان به ضرورت پرداختن به تاریخ شفاهی مازندران با محوری راهکارهای گسترش و تعمیق و تولید آثار مکتوب در مازندران و کتابخوان، قصه گویی و قدردانی از دانش آموزان کتابدار ساری اشاره کرد.
زارع اظهار داشت: قدردانی از دو پیشکسوت ملی ادبیات مازندران، دو استاد خوشنویسی و نقاشی و چهار منتقد و تحلیلگر و جشن امضا و دیدار با ۱۴ ناشر غیر استانی از دیگر ویژه برنامه های این دوره از نمایشگاه سراسری و بین المللی مازندران محسوب می شود.
وی افزود: در این نمایشگاه برنامه های ویژه پیروزی انقلاب، جنگ شادی کتاب کودک شعر و قصه گویی به صورت زنده و فعالیت های فرهنگی، هنری مانند نقاشی و موزیک برای کودکان برگزار است.
ما برای بررسی وضعیت کمی و کیفی این دوره از نمایشگاه با رویکردهای جدیدی که دارد به سراغ غرفه داران و بازدیدکنندگان هم رفتیم و نظر آنها را در حوزه های مختلف جویا شدیم.

کم بودن زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی

یکی از بازدیدکنندگان که به گفته خودش چند سالی است به اتفاق خانواده به نمایشگاه کتاب می‌آید، به همشهری گفت: به نظر می‌رسد نظم و چینش غرفه‌ها مناسب نیست، اما مکان آن نسبت به نمایشگاه سال گذشته بهتر است.
«غلامحسین زارع» با اشاره به اینکه امسال تنوع بیشتری از کتاب‌های مختلف را در نمایشگاه شاهد هستیم اظهار کرد: اطلاع‌رسانی از برگزاری نمایشگاه در شهر کمرنگ بوده و من و خانواده‌ام از طریق رادیو از برگزاری آن با خبر شدیم.
«مسعود صفری» اهل ساری یکی دیگر از خریداران کتاب با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال در مقایسه با سال گذشته در شرایط ضعیف‌تری برگزار شده است، اظهار کرد: برای یافتن کتاب‌های مرجع مذهبی به غرفه‌های زیادی مراجعه کرده‌ام، اما به ندرت قابل دسترسی بودند.
این دانشجو که در حال انتخاب کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه بود، گفت: اندک کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه سطح تخصصی خوبی ندارند.
معاون آموزش و پرورش سوادکوه هم یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه با  اشاره به اینکه این نمایشگاه در سال جاری زمینه دسترسی علاقه‌مندان به کتاب را در مرکز استان فراهم کرده است، گفت: نرخ تورم محصولات فرهنگی از جمله کتاب‌ها در این سال‌ها رو به افزایش است. هر سال برای خرید کتاب به نمایشگاه‌های مختلف مراجعه می‌کنم. احساس می‌کنم استقبال از نمایشگاه در مکان جدید به مراتب بهتر از سال‌های گذشته بود.
«علیرضا رضایی» افزود: فکر می‌کنم در نمایشگاه امسال کتاب‌های تاریخی و فلسفی به مراتب کمتر از کتاب‌های دیگر قابل دسترسی بود، اما کتاب‌های آموزشی و دانشجویی را در غرفه‌های زیادی مشاهده کردم.
کیفیت کتاب‌های نمایشگاه ساری مناسب است

«هاتف هندوستانی» دانشجوی ترم ۶ مرمت بنای دانشگاه هنر اصفهان نیز در گفت‌وگو با ونگ وا با اشاره به اینکه هر سال در نمایشگاه کتاب ساری و تهران شرکت می‌کنم، گفت: امسال نمایشگاه کتاب ساری به مراتب بهتر از نمایشگاه کتاب تهران است.
وی افزود: تنها ایرادی که به همه نمایشگاه‌های سراسر کشور وارد است، نحوه چاپ کتاب‌های دانشگاهی برای گروه خاص فنی مهندسی و گروه تجربی بوده که همیشه برای این ۲ گروه کتاب موجود است.
هندوستانی با  اشاره به اینکه برای دانشجویان رشته هنر فقر منابع از دوره کنکور کارشناسی را شاهد هستیم، افزود: همیشه منابع خارجی را به ما معرفی می‌کنند که مشخص نمی‌کند سراغ چه کتاب‌هایی باید رفت و کتاب تستی هم در این زمینه وجود ندارد.
این دانشجوی مرمت بنای دانشگاه هنر اصفهان افزود: در بازدید از غرفه‌های مختلف از بین تمام رشته‌های هنر فقط برای یک گروه کتاب موجود بود و برای گروه‌های موسیقی، ادبیات نمایشی و هنرهای نمایشی بسیار کمتر کتاب دیدم. البته این ایراد بر همه ناشران وارد است.
هندوستانی با انتقاد از بی‌کیفیتی کتاب‌های موجود در چند صد غرفه ناشران عمومی در نمایشگاه کتاب گفت: تعداد کمی از غرفه‌ها می‌توانند مطالب مفید داشته باشند. اما متاسفانه در برخی از غرفه‌ها کتاب‌های بی‌کیفیت دارای ارزش کمتر مانند آشپزی بیش از حد چاپ و عرضه می‌شوند. در خرید کتاب‌های مورد علاقه‌ام از غرفه‌های امیرکبیر، نشر نی، قلم و غرفه فروش کتاب‌های تاریخ و هنر مازندران هم دیدن داشتم.

نمایشگاهی بهتر از تهران
این دانشجوی مرمت بنای دانشگاه هنر اصفهان با  اشاره به اینکه هر چند تعداد انتشارات در این نمایشگاه کم  است، اما کیفیت کتاب‌ها در مقایسه با نمایشگاه تهران بهتر است، گفت: نمایشگاه تهران در ۲ سال اخیر رشد چندانی نداشته و روندی نزولی را طی کرده است و با اینکه اوضاع کتاب‌ در ۴ سال اخیر عالی بوده و بسیاری از کتاب‌هایی که اجازه چاپ نداشتند، منتشر شده‌اند اما این نمایشگاه از کیفیت بالایی برخوردار نبوده است.
این خریدار کتاب با اشاره به زمان برگزاری نمایشگاه در نوبت عصراظهار کرد: فراهم شدن امکان برگزاری نمایشگاه در نوبت صبح و افزایش روزهای برگزاری می‌تواند بازدیدکنندگان بیشتری را به نمایشگاه‌ها بکشاند. برگزاری نمایشگاه در نوبت صبح این امکان را ایجاد می‌کند که دانش‌آموزان به عنوان بخش عمده‌ای از مخاطبان نمایشگاه کتاب بهتر بتوانند در نمایشگاه حضور یابند.

این دانشجوی مرمت بنای دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به اینکه عدم منابع برای رشته هنر از دوران دانش آموزی، کنکور و مقطع ارشد تا به امروز ادامه دارد. افزود: در بازدید از غرفه های مختلف از بین تمام رشته های هنر فقط برای یک گروه کتاب موجود بوده و برای گرو های موسیقی، ادبیات نمایشی و هنرهای نمایشی بسیار کمتر و این ایراد برای همه ناشران وارد است.
وی با انتقاد از فصل برگزاری نمایشگاه در این دوره زمانی یادآوری کرد: بهمن ماه بین ۲ ترم دانشجویان و دانش‌آموزان زمان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نیست و بهتر است زمان برگزاری کمی زودتر از این باشد. بازدید برای دانشجویان غیر بومی امکانپذیر نیست، زیرا آنها هم به شهر خود بازگشته‌اند.
مسئول فروش غرفه انتشارات امیر کبیر گفت: ۱۸ سال است در تمام نمایشگاه‌های سراسری شرکت می‌کنم و از قدیمی‌ترین اعضای این نمایشگاه هستم.
«رضا مرادی» با ابراز تاسف از برگزاری نمایشگاه سراسری مازندران گفت: استان شما با وجود وسعتش ضعیف‌ترین نمایشگاه بین‌المللی کتاب را بین نمایشگاه‌های دیگر داراست. زیرا مکان مناسبی برای بازدیدکنندگان ندارد. با توجه به سابقه شرکت در این رویداد، نمایشگاه‌های نوپا مانند یاسوج و زنجان را پیشرفته‌تر از مازندران، سرزمین کهن ایرانیان دیدم.
مدیر انتشارات امیرکبیر فضا و پارکینگ نمایشگاه را برای بازدیدکنندگان نامناسب دانست و گفت: مجتمع نیاوران از شرایط مناسب برای برپایی نمایشگاه برخوردار نیست، زیرا شهروندان شناخت و اطلاعات کافی از مکان نمایشگاه ندارند و این فضا برای آنها گمنام است.

تبلیغات نمایشگاه مناسب بود

مرادی با  اشاره به اینکه تبلیغات بسیار مناسب بود، اما با استقبال کم شهروندان روبه‌رو شدیم، افزود: مردم اطلاع کافی از مکان برگزاری ندارند. مسئولان مازندران هر سال مکان نمایشگاه را تغییر داده و مکان ثابتی برای آن در نظر نمی‌گیرند. سالن وفایی‌نژاد نیز که چند سال نمایشگاه در آن برگزار شد، از فضای مناسب و پارکینگ برخوردار نبود. مجتمع نیاوران در مقایسه با سالن وفایی‌نژاد در محل جاده نکا به مراتب بهتر  است و به نظر می‌رسد مسئولان این مجتمع در شرف انجام کارهای بهتر برای این نمایشگاه هستند.
وی پربارترین و بهترین زمان نمایشگاه را در مازندران نیمه دوم سال یعنی بهمن ماه دانست و افزود: مدیران اجرا و برگزارکنندگان با تمهیداتی که داشتند این فصل را برای مازندران انتخاب کردند. البته به نظر می‌رسد در ارتباط با سرویس رفت و آمد شهروندان برنامه‌ریزی مناسبی صورت نگرفته است.
مسئول فروش غرفه انتشارات امیرکبیر گفت: مسئولان به پاس قدمت این استان و اعتبار آن در شاهراه کمربند شمالی ایران، ارزش این شهر را بدانند، زیرا این نمایشگاه در شأن مردم این سرزمین کهن نیست، بلکه باید در فضای مناسب با امکانات و پارکینگ بزرگ‌تر برگزار شود. ای کاش مسئولان مکان مناسب نمایشگاهی را فراهم کنند، چرا که مازندران ظرفیت برپایی نمایشگاه دائمی کتاب را هم دارد.