دانش‌آشتیانی: حضورم در کمیته استقبال از امام تأثیری بر آینده سیاسی‌ام نداشت

عضو گروه انتظامات کمیته استقبال از امام که این روزها در قامت وزیر در دولت یازدهم ایفای مسئولیت می‌کند خاطراتی از آن روزهای حضور در مدرسه رفاه دارد.

فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم، که از اعضای کمیته استقبال از امام خمینی در سال ۵۷ بوده است، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره خاطراتش از روز بازگشت امام به کشور و نقشی که سال ۵۷ در کمیته انتظامات مدرسه رفاه برعهده داشت، گفت: شهید رجایی قبل از پیروزی انقلاب معلم من بود و بعد از آن نیز با یکدیگر همکاری می کردیم. وقتی بحث تشکیل کمیته استقبال از امام مطرح شد دوستان فرهنگی بیشتر آنجا فعالیت می کردند.

وی افزود: شهید رجایی با آغاز کار کمیته استقبال از حضرت امام، از من برای کمک به این کمیته دعوت کرد بنابراین من در مدرسه رفاه حضور داشتم. از آن ایام خاطرات زیادی دارم. روز ۱۲ بهمن ۵۷ حضرت امام از پاریس به تهران تشریف آوردند، بعد از برگزاری مراسم در فرودگاه به بهشت زهرا رفتند و سخنرانی کردند. قرار بود به مدرسه رفاه محل استقرار کمیته استقبال بیایند اما میسّر نشد و آمدن ایشان طول کشید.

عضو گروه انتظامات کمیته استقبال از امام در سال ۵۷ یادآور شد: تأخیر امام برای آمدن به مدرسه رفاه موجب بروز شایعاتی از جمله کسالت و انتقال ایشان به بیمارستان مطرح شد اما اینها شایعه بود. حدود ساعت ۱۰ و نیم شب ۱۲ بهمن ۵۷ در مدرسه رفاه بودیم دیدیم از درب پشتی مدرسه صدای زنگ می آید. وقتی در را باز کردیم دیدیم حضرت امام با حاج احمد آقا تشریف آوردند. آن لحظه برای خود من تاریخی بود چون از خیلی قبل انتظار آن را داشتم که امام را از نزدیک ببینم که آن شب به طور غیرمترقبه امام وارد مدرسه رفاه شد.

وی ادامه داد: وقتی امام وارد مدرسه رفاه شد با وجود خستگی سفر و ماجراهای روز ۱۲ بهمن، وقتی دوستان حاضر در آنجا از ایشان تقاضای صحبت کردند و حتی برخی می گفتند ایشان خسته است بگذارید استراحت کنند اما امام در راه پله روی زمین نشست و چند دقیقه ای با ما صحبت کرد.

وی با اشاره به حساسیت ارتش شاهنشاهی و ساواک روی مدرسه رفاه افزود: همان مقطعی که ما بین ۱۲ بهمن تا ۲۲ بهمن در مدرسه رفاه بودیم چندین بار ساواک می خواست به آنجا حمله کند و حتی یک بار اطلاع دادند که همه اسناد و مدارک موجود در کمیته استقبال از امام سریع جمع آوری شود چون دارند به مدرسه حمله می کنند.

احمدی دانش آشتیانی توضیح داد: هر چه از ۱۲ بهمن به سمت ۲۲ بهمن رفتیم دیگر پایه های حکومت طاغوت خیلی محکم نبود و روز ۲۱ بهمن می خواستند بریزند همه را بگیرند تا یک حالت شبه کودتا شود اما وقتی مردم به فرموده حضرت امام آن روز به خیابان ها آمدند خیلی خیلی اهمیت داشت چون آن برنامه حکومت پهلوی را خنثی کرد و نقش کلیدی در پیروزی انقلاب داشت.

وزیر آموزش و پرورش درباره تأثیر حضور در کمیته استقبال از امام بر آینده سیاسی اش اظهار کرد: خیر این حضور تأثیری در آینده سیاسی من نداشت چون سعی نکردم کنار چهره ها و جلوی دوربین ها باشم بنابراین هیچ استفاده ای از اینکه آن ایام در مدرسه رفاه بودم نداشتم.