نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی از مدیریت جهادی دولتمردان و همکاری مردم استان های شمالی در تامین و صرفه جویی انرژی گاز قدردانی کردند و گفتند: امروز پس از گذشت حدود ۳۵روز از قطع شدن گاز ترکمنستان چالشی در مصرف گاز مشترکان خانگی استان های شمالی بوجود نیامده است.

چند تن از نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در نشست ستاد بحران گاز مازندران که با حضور عراقی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در ساری برگزار شد، افزودند: گذر از بحران گاز با توجه و برنامه ریزی وزارت نفت و همکاری مردم ،بار دیگر عزم ملی و وحدت را در نظام جمهوری اسلامی به نمایش گذاشته است.
علی ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان های قائمشهر، سوادکوه، کیاسر، سیمرغ و جویبار به قطع واردات گاز ترکمنستان اشاره کرد و گفت: با مدیریت جهادی دولتمردان تدبیر و امید ،مصرف خانگی گاز استان های شمالی بدون چالش سپری شد.
وی ضمن قدر دانی از اقدامات وزارت نفت در تقویت ایستگاه های فشار و همکاری مردم در صرفه جویی و مصرف بهینه افزود: تمدید نشدن واردات گاز از کشور همسایه و دوست ترکمنستان در واقع نرفتن به سمتی بوده است که منافع ملی خود را نادیده گرفته و یا اشتباه محاسباتی بکنیم.
ادیانی تصریح کرد: این مشکلات بین شرکت های ملی گاز ایران و ترکمن گاز ترکمنستان بوده است و ربطی به دولت ها ندارد اما شرکت ترکمن گاز فکر می کرد همانند سال های ۸۶و ۹۲ بار دیگر ایران به خواسته های آنان بدون چون و چرا تن در می دهد اما، غافل از اینکه در سه سال دولت تدبیر و امید موازنه مصرف و تولید جابجا شد.
این نماینده مجلس گفت: در سال ۸۶مصرف بیشتر از تولید بوده است اما اکنون به واسطه نخبگان این دولت و شیر مردان تولید صنعت گاز و همکاری مردم ،میزان تولید گاز بیش از نیاز داخل کشور است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نفت پای کار به درستی ایستاد و با مدیریت جهادی و همکاری نمایندگان مجلس و مردم مواضع نفت نیز مورد حمایت قرار گرفت.
** اهتمام دولت یازدهم به طرح انتقال گاز دامغان – کیاسر – ساری
علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ساری و میاندرود گفت: منزلت ایران با همت دولت و مردم در استان های شمالی بار دیگر به نمایش گذاشته شده است.
وی افزود: وزارت نفت و دولتمردان با همکاری مردم استان های شمالی بدرستی بحران احتمالی قطعی گاز مشترکان خانگی را مدیریت کردند.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم در سه سال اخیر علاوه بر تقویت فشار گاز به شبکه های اصلی گاز مازندران، اهتمام جدی در اجرای خط لوله ۴۲اینچ دامغان– ساری داشته است، خاطر نشان کرد: امروز با تامین بودجه این طرح و همکاری محیط زیست و مردم در مالکیت زمین ، خط انتقال گاز دامغان – ساری با قدرت درحال اجرا است.
وی در عین حال شدت مصرف انرژی گاز در ایران را به نسبت میانگین مصرف جهانی بالا دانست و گفت: مقوله قطع شدن گاز ترکمنستان در واقع تلنگری در استفاده بهینه مصرف انرژی در کشور بوده است و مردم ومسئولان نیز به درستی از این موضوع استفاده کرده و شاهد گسترش فرهنگ مصرف بهینه و صرفه جویی انرژی هستیم.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بار دیگر از استانداران ،فرمانداران، بخشداران ، اعضای شورای اسلامی شهر و روستا وهمه مردم شمال قدر دانی کرد.
علی نبیان معاون استاندار مازندران نیز گفت: با همت تلاش همه مردم و مسئولان قطع شدن گاز ترکمنستان پس از حدود ۳۵روز مشکلی را در تامین گاز مشترکان خانگی ایجاد نکرد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش هواشناسی ۸۰ درصد استان های کشور درگیر برودت هوا هستند، افزود: ثانیه ای گاز مشترکان خانگی قطع نشده است.
وی با بیان اینکه صاحبان سی ان جی ها و واحد های پر مصرف نیز با خارج شدن از مصرف گاز طبیعی همکاری خوبی داشته اند، گفت: بیش از ۲هزار واحد نانوایی های استان مازندران نیز به سوخت دوم رفتند.
وی تعطیلی مدارس و دانشگاههای استان های شمالی را از دیگر برنامه های دولت اعلام کرد و گفت: از وزارت نفت به ویژه شرکت ملی گاز ایران قدر دانی می کنیم.
وی ادامه داد: با اتمام عملیات خط انتقال ۴۲اینج دامغان، ساری دغدغه مدیران و مردم استان مازندران در افت و قطعی گاز از بیان می رود.
خط ۴۲ اینچ گازرسانی دامغان- کیاسر – ساری از طرح های راهبردی گازرسانی در استان مازندران است که در دولت یازدهم عملیات اجرایی آن دردستور کار قرار گرفت.
طول اجرای این پروژه حدود ۱۷۰ کیلومتر است که تاکنون عملیات اجرایی در۷۰ کیلومتر مسیر انجام شده و ۱۰۰ کیلومتر از زمین مورد نیاز در حوزه اجرایی نیز تملک شده است.
براساس پیش بینی شرکت گاز مازندران این پروژه تا سال ۹۷ به بهره برداری می رسد و علاوه بر تقویت خطوط گازی مرکز استان، روستاهای اطراف این شبکه و واحدهای سیمان کیاسر و پتروشیمی سوادکوه نیز از آن بهره مند می شوند.
بخشی از گاز مورد نیاز استان های شمالی بویژه مازندران در سال های گذشته از طریق واردات از ترکمنستان تامین می شد ولی شرکت ترکمن گاز از دی ماه امسال به دنبال بارش برف و سرمای کم سابقه پائیزی به صورت خودسرانه جریان گاز را قطع کرد.
شرکت ترکمن گاز که در دهه ۸۰ با قطع کردن ناگهانی گاز صادراتی خود به ایران موفق شده بود قیمت آن را تا چندبرابر افزایش دهد ، این بار هم در پی سوء استفاده از سرما و یخبندان پائیزی برای نقد کردن مطالبات خودخوانده بود که شرکت ملی گاز ایران به آن تن نداد.
با این که بیش از یک ماه از قطعی گاز وارداتی ترکمنستان می گذرد و تاکنون سه موج سرما کشور را در نوردید ولی صرفه جوئی مردم و برنامه ریزی مسئولان سبب شد تا برخلاف پیش بینی شرکت ترکمن گاز ، هیچگونه قطعی گاز برای استان های شمالی و کشور رخ ندهد.
مازندران یک میلیون و ۲۱۵ هزار مشترک گاز دارد وروزانه به طور متوسط ۲۵ میلیون مترمکعب گاز مصرف می کند./ ایرنا